Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Time Capsule som extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-28 10:51

På samma tema som ursprungliga frågeställningen: är det någon som lyckats justera spindown-tiden på en Time Capsule? Skulle det ev. fungera via terminalkommando?

Anledningen till att detta är ett problem för mig är att jag har iTunesbiblioteket på TC'n och när hårddisken gått ned i viloläge rapporterar mina Apple TV's att de inte kan ansluta till iTunesbiblioteket (med mindre än att jag accessar TC'n via t.ex. iTeleport eller släpar min gamla kropp en trappa ned till Mac Minin...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-01 14:28
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Jag har letat och letat, men ingen verkar veta. Kommer man kunna använda Time Capsule som en extern hårddisk till sitt iTunes, eftersom den tar upp för stor plats i Macen. Eller är den bara till för Time Machine?

Om jag förstår frågeställaren rätt - och kommentarerna i tråden - så är önskemålet här att använda del av TC som extern hårddisk, inte hela.

I mitt fall gäller nu det senare. Min TC har spelat ut sin roll både som router och som TimeMachine-disk men jag vill nyttja den som vilken extern hårddisk som helst. Det är bara att gå in på Skivverktyg och Radera - följt av partitionering, eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-01 16:02

Jag tror inte ens du behöver partitionera, bara radera.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-01 16:13
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte ens du behöver partitionera, bara radera.

Låter ju smutt.

Antar att du menar via Airport-verktyg och det kommando som där heter just "Radera hårddisken"...
Men på ngt sätt måste jag ju tala om för systemet/TC att den inte längre skall ha skepnaden av en router. Eller hur?
Å hur gör man då det... Är det så enkelt som att ställa "Router-läge" (under Nätverk i Ap-verktyg) till "Av (bryggläge)"?

TC finns i Finder hos mig under Delat i nuläget och jag antar att den utifrån mitt nya behov skall hamna under Enheter som övriga externa diskar?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-01 18:04

Får ett antal träffar vid googling/youtubing men ingen som avser exakt detta som jag vill göra utan de avser ffa att nyttja TC som både TM/router och hårddisk.

Men jag kör på nu enl ovan nu. Har backup säkrad på annat sätt så det är inga bekymmer att förlora materialet på ngt sätt utan handlar om att hamna rätt.

Ursprungligen av Tommy66:

Är det så enkelt som att ställa "Router-läge" (under Nätverk i Ap-verktyg) till "Av (bryggläge)"?

Detta är korrekt.

Ursprungligen av Tommy66:

Får ett antal träffar vid googling/youtubing men ingen som avser exakt detta som jag vill göra utan de avser ffa att nyttja TC som både TM/router och hårddisk.

Men jag kör på nu enl ovan nu. Har backup säkrad på annat sätt så det är inga bekymmer att förlora materialet på ngt sätt utan handlar om att hamna rätt.

Hur hade du tänkt få access till hårddisken på din gamla TC om du inte tänker använda den som router? Tänkte du göra ethernet-kabel till en annan router och stänga av det trådlösa på din TC? Förbered dig isf på att tjänster så som Time Machine inte fungerar till disken som sitter i din gamla TC.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-01 19:06
Ursprungligen av Borttaget:

Detta är korrekt.

Det verkade inte lösa biffen hos mig.
I a f inte när det kom till att lösa (?) mitt antagande ovan... om att disken nu skall hamna under Enheter bland övriga externa diskar i stället för under Delade.
?
Är på väg att trycka reset på TC:n nu.
Lär väl kunna vara the real right way.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur hade du tänkt få access till hårddisken på din gamla TC om du inte tänker använda den som router? Tänkte du göra ethernet-kabel till en annan router och stänga av det trådlösa på din TC? Förbered dig isf på att tjänster så som Time Machine inte fungerar till disken som sitter i din gamla TC.

Exakt så som jag vill och tänker göra.
USB-kabel funkar ju helt riktig inte utan det får ju bli nätverksdito.
Å Time Machine löses på annat sätt, hos mig framöver.

Senast redigerat 2018-07-23 14:39
Ursprungligen av Tommy66:

Det verkade inte lösa biffen hos mig.
I a f inte när det kom till att lösa (?) mitt antagande ovan... om att disken nu skall hamna under Enheter bland övriga externa diskar i stället för under Delade.
?
Är på väg att trycka reset på TC:n nu.
Lär väl kunna vara the real right way.

Exakt så som jag vill och tänker göra.
USB-kabel funkar ju helt riktig inte utan det får ju bli nätverksdito.
Å Time Machine löses på annat sätt, hos mig framöver.

Osäker på om din nya router förstår att din TC har en hårddisk i sig, men det har du säker tagit reda på att det går?

Annars kan du sätta hårddisken i ett hårddiskskabinett och koppla den via tex USB.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-01 19:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Osäker på om din nya router förstår att din TC har en hårddisk i sig, men det har du säker tagit reda på att det går?

Med tanke på att jag läst att andra mskor har valt att nyttja del av TC som ext hårddisk (via partitionering) så måste det ju rimligen gå att nyttja hela som det också?

Eller hur illerG?

Men det verkar onekligen som att all installation ska ske via Airport-verktyg, vilket väl inte är så konstigt.
Efter reset så har den nu identifierats under andra trådlösa enheter.
Sitter i skrivande stund och funderar på vilket alternativ jag skall välja och kan inte se annat än att det är "Lägg till i ett befintligt nätverk". Alternativet "Använd enbart som hårddisk" hade ju känts bättre.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-01 20:55

Har börjat nyttja den "nya" hårddisken och det verkar funka perfekt.
Mina tidigare kommentarer kring Delat/Enheter kan jag/vi stoppa undan.

Ursprungligen av Tommy66:

Har börjat nyttja den "nya" hårddisken och det verkar funka perfekt.
Mina tidigare kommentarer kring Delat/Enheter kan jag/vi stoppa undan.

Hur gjorde du?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-02 10:46

Jag har precis så, Router Av (Bryggläge) och slagit på fildelning under Hårddisk.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-02 20:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur gjorde du?

Ursprungligen av kenjon:

Jag har precis så, Router Av (Bryggläge) och slagit på fildelning under Hårddisk.

Precis - så gjorde jag också.
Å innan dess Radera hårddisken på samma ställe.

Ny fundering. (Många blir det.)
Kan man inkludera en NAS när man kör Time Machine? Alltså inte använda NASen även som TM utan att köra TM på en separat/ytterligare hårddisk?

Ser i vart fall nu att man inte kan EXLUDERA den genom att lägga till disk under Uteslut dessa objekt från säkerhetskopieringar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-02 21:47
Ursprungligen av Tommy66:

Ny fundering. (Många blir det.)
Kan man inkludera en NAS när man kör Time Machine?

Nej, man kan inte inkludera en nätverkshårddisk i säkerhetskopian som Time Machine tar hand om. Bara interna och direktanslutna externa hårddiskar. För backup av en NAS får du använda något annat program.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-25 19:03

Fortsättningsfråga...

Om man som jag nu vill haka på ytterligare en hårddisk via TC:ns USB-ingång, ska man tänka på ngt särskilt då?
Den anslutande är partionerad som Mac OS Extended.
Dök inte upp i Finder när jag usb-anslöt enl ovan, nu.

Har just nu för avsikt att kopiera innehållet på TC:n med denna nya hårddisk och bara gissar att hastigheten vid dataöverföringen blir högre om man lyckas göra enl ovan, i stället för att "gå omvägen" genom att ansluta den nya via usb till iMacen. ?
(TC:n är som bekant ansluten via nätverkskabel.)

Ursprungligen av Tommy66:

Fortsättningsfråga...

Om man som jag nu vill haka på ytterligare en hårddisk via TC:ns USB-ingång, ska man tänka på ngt särskilt då?
Den anslutande är partionerad som Mac OS Extended.
Dök inte upp i Finder när jag usb-anslöt enl ovan, nu.

Har just nu för avsikt att kopiera innehållet på TC:n med denna nya hårddisk och bara gissar att hastigheten vid dataöverföringen blir högre om man lyckas göra enl ovan, i stället för att "gå omvägen" genom att ansluta den nya via usb till iMacen. ?
(TC:n är som bekant ansluten via nätverkskabel.)

Kolla inställningarna i AirPort Utility om du delar ut disken. Kontrollera även så att nätverksdiskar ska visas till vänster i Finder.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-25 19:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla inställningarna i AirPort Utility om du delar ut disken. Kontrollera även så att nätverksdiskar ska visas till vänster i Finder.

Nätverksdiskar visas under Delat i Finder, check.

Förstår inte hur du menar med inställningarna... Där ser man ju bara (?) "Apple-prylarna", A Expresser o s v. Inkl TC:n då såklart. Men det är alltså den nya externa hårddisken som inte dyker upp i Finder - när jag usb-ansluter den till TC:ns usb-ingång. (USB-ansluter jag den, den nya disken, via usb direkt in i iMacen så syns den - såklart.)
Eller menar du att jag kan lösa detta "oxå" under inställningarna för Airportverktyg?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-25 19:36

Uppfattar Applesupportens sida Extern hd som att det ska gå, även om man där pratar om Time Machine - vilket alltså inte är mitt behov här.

Får bli ett försök till efter middagen...
Att köra Mac OS Extended (journalförd) fast jag önskar kryptering - och fast att det på samma supportsida står att det också skall funka med Mac OS Extended (skiftlägeskänsligt, journalförd, krypterad).
Jag önskar nämligen denna disk (backup) krypterad. Men kryptering kan man i så fall kanske "lägga på senare"...?

Ursprungligen av Tommy66:

Uppfattar Applesupportens sida Extern hd som att det ska gå, även om man där pratar om Time Machine - vilket alltså inte är mitt behov här.

Får bli ett försök till efter middagen...
Att köra Mac OS Extended (journalförd) fast jag önskar kryptering - och fast att det på samma supportsida står att det också skall funka med Mac OS Extended (skiftlägeskänsligt, journalförd, krypterad).
Jag önskar nämligen denna disk (backup) krypterad. Men kryptering kan man i så fall kanske "lägga på senare"...?

Ja, inställningarna gör du i AirPort Utility och i den enhet du väljer där. Du kan såklart kryptera din säkerhetskopia om du får problem pga att hårddisken är krypterad.

Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Jag har letat och letat, men ingen verkar veta. Kommer man kunna använda Time Capsule som en extern hårddisk till sitt iTunes, eftersom den tar upp för stor plats i Macen. Eller är den bara till för Time Machine?

Det går alldeles utmärkt. Jag har gjort det i två år med min Time Capsule, både via iMac och en Lenovo med Windows 7 och nu på senare tid Windows 10.

In i iTunes och ändra sökvägen till: /Volumes/iBackup/Filmer (eller vad nu katalogen heter där du lagrar ditt innehåll)

Tips med dina funderingar...inkludera alla i ditt första inlägg så minimerar du kanske risken att någon ska missa det.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-25 20:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, inställningarna gör du i AirPort Utility och i den enhet du väljer där. Du kan såklart kryptera din säkerhetskopia om du får problem pga att hårddisken är krypterad.

Borde dyka upp här, enl dumpen, antar jag.

OK bra, då skall jag se om det löser sig utan kryptering under Skivverktyg. Kryptering i efterhand gör jag där sen eller...?

Ursprungligen av Tommy66:

Borde dyka upp här, enl dumpen, antar jag.

OK bra, då skall jag se om det löser sig utan kryptering under Skivverktyg. Kryptering i efterhand gör jag där sen eller...?

Om jag kommer ihåg det korrekt så ställer du in krypterad säkerhetskopia under inställningarna för Time Machine.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-25 20:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om jag kommer ihåg det korrekt så ställer du in krypterad säkerhetskopia under inställningarna för Time Machine.

Nu har den dykt upp (i bilden under AirportVerktyg enl ovan), d v s när jag inte längre valde krypterad variant.

Så nu skall jag testa å se hur det flyter på. (Kör programmet Carbon Copy Cloner.)

Å apropå kryptering i Time Machine... den kopia jag gör nu har alltså ingenting att göra med min TM.
Så kryptering måste jag nu lösa på ngt annat sätt.

Bevaka tråden