Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod modell Pirat! Är detta OK?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2008-01-23 16:48

information ??

Jag kan inte tänka mej att appel inte vet om problemet. Men kanske en lösning är att aktivit informera om skillnaden på kopia och äkta vara. Så vitt jag själv stött på så är skilnaden kopian har ej snurrande klickhjul utan du får trycka på hjulet i stället .Tittar man på under sidan så är kontaktingången liten och nästan fyrkantig på kopian och appels vara har en avlång ingång.

  • Medlem
  • 2008-01-23 22:41

Åtgärdat.

Nej, det är inte tillåtet att sälja replikor i sverige. Framför allt "shufflen" kan inte ses som annat än en replika av den äkta varan. Inte lagligt att sälja vidare.

Killarna i företaget är underrättade, rektor på skolan har tagit tag i saken.

Doktor G, för att argumentera på din nivå kanske jag bör tillägga; Bimbo!

Om än svensk konsument blir lurad av en handlare i sverige så kan svensk lag & rätt försöka ställa saken till rätta. (Jag har ingen aning om dessa boys vet om att de luras, eller om konsumenter blir lurade *det är upp till en domstol att avgöra*)

Jag tycker att det naturliga vore att: om en konsument skulle bli lurad skulle dom i första hand kontakta säljarna, om dom inte kunde lösa frågan får väl kunden gå till konsumentverket som får hjälpa till att processa eller en åklagare åtala, typ.

Lite corny att tredje person skall springa till Apple. Iofs tycker jag det är ännu mera corny att försöka göra detta till en kina-fråga eftersom kina inte har de basala byggstenarna i sitt rättssystem för att fixa det eventuella problemet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-24 00:24

Tänk om kvaliteten på dessa piratmaskiner är långt bättre än Apples egna grejer? Alla bara antar att det är skit. Det kan till och med vara så att apparaterna är identiska och tillverkade på samma fabrik, bara med en lite annorlunda märkning.

Sen skickades det faktiskt ut rör med godis till återförsäljare av Windows under den kampanjen. Ganska goda, vill jag minnas.

Ursprungligen av wat:

Tänk om kvaliteten på dessa piratmaskiner är långt bättre än Apples egna grejer? Alla bara antar att det är skit. Det kan till och med vara så att apparaterna är identiska och tillverkade på samma fabrik,

Ganska liten risk och man får nog räkna med att kvalitetskontrollen är obefintlig.

har sett en del kopior som varit gjorda i väldigt tunn plåt istället för aluminium och haft helt annat operativ riktigt dåliga skärmar och lurar plus en batteritid på någon timme allt de kan spara pengar på gör de eftersom dessa produkter ska säljas biligt men med stora marginaler.

Kan dock finnas vissa "plagiat" som är tillverkade i samma fabriker som tillverkar åt Apple men då handlar det sannolikt om olaglig "övertids"produktion.

Senast redigerat 2008-01-24 12:55

Den som använder ett registrerat mönster utan tillstånd gör sig
skyldig till mönsterintrång. Åberopa marknadsrättslagen vid
vilseledande efterbildning.

Sjätte paragrafen inleds med: "En näringsidkare får vid
marknadsföringen inte använda efterbildningar som är vilseledande
genom att de lätt kan förväxlas med någon annan näringsidkares kända
och särpräglade produkter."

Om designen i sig också fungerar som varumärke, kan man hävda varumärkesintrång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-25 11:04

Vill bara påpeka en sak lite för skojs skull.
Min syrra, som har haft en ipod med, köpte en sån kopia mest för skoj när hon va på semester i somras.

Hon är MER nöjd med kopian än med ipoden
Gränssnittet, hur den är att använda, kvaliten är det inga fel på osv osv...

Flera i umgänget har köpt sådana efter det på semester för att testa, dom är ju inte dyra som sagt, och ingen har klagat på "skiten" än

bara en poäng, sen om det är intrång på design osv är en annan sak..
Men "piratskit" som någon uttryckte sig ska man inte förutsätta, finns fler som kan tillverka bra saker än apple

lås...

  • Medlem
  • 2008-01-26 17:33

Nu börjar det lukta illa i diskussionen. Släpp snacket om turkarna eller snacka om dem på samma sätt som om svenskar, annars blir det uteslutning.
Helt godtyckligt, så håll er med marginal på rätt sida.

Admin

Ursprungligen av Baron:

Nu börjar det lukta illa i diskussionen. Släpp snacket om turkarna eller snacka om dem på samma sätt som om svenskar, annars blir det uteslutning.
Helt godtyckligt, så håll er med marginal på rätt sida.

Admin

Va??? Var det en kommentar till min kommentar?? Vem har något emot turkar, det var antalet det handlade om!

Och för att förtydliga, 80 MILJARDER....

  • Oregistrerad
  • 2008-01-26 17:48

Tror nog baronen störde sig på formuleringen som antydde att befolkningen i varmare länder svettas...

Uppenbarligen föll min kommentar inte i god jord, beklagar. Jag gillar inte tanken på uteslutning så jag lämnar frivilligt (rena sossestilen ) Over and out.

  • Medlem
  • 2008-01-26 19:30

Vi kanske kan låsa tråden nu?

Vi har konstaterat: Nej, det är inte ok att sälja Ipod-kopior i Sverige.
Killarna i UF-företaget är kontaktade och vet om allt.
Artikeln som det länkas till är borta.
De som är ansvariga för UF jobbar vidare med frågan.

Finns inget kvar att diskutera egentligen.

Jupp, håller med. Hoppas att tidningen gör ett uppdöljningsreportage dock. Vore kul att höra lite kommentarer från Apple och höra rektorn be om ursäkt, en hysterisk nämndordörande etc

Nåja, stackars elever. De skrev i artikeln att flera lärare köpt av dem. Dessa lärare har endera:

1. Noll koll

alt

2. Noll moral

Jaja, om det nu är dåligt omdöme hos läraren eller flagrant okunskap är väl mindre viktigt. Men skolan borde plocka bort dylika lärare från UF programmet, för uppenbarligen har de inte nödvändiga kvalifikationer.

Eller vad säjer ni, nån borde väl ändå ta ansvar för fadäsen och börja räkna på sin uppsägningstid?

Till alla som skriker lås hela tiden. Varför då? Det här är det enda datorforum där såna här pseudopolitiska diskussioner frekvent förekommer. Det är dessa diskussioner jag främst associerar med 99.se Ska man diskutera den praktiska nyttan av SATA-300 kan man väl göra det på mer teknikst inriktade forum. Det gör i alla fall jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-28 09:01

Jag förstår mycket väl diskssionen ang moral osv.

MEN.

1. Under vilka underbara förhållanden tillverkas alla apples produkter om dom nu är så mycket bättre?

2. Like it or not, eleverna gör som precis väldigt många andra företag här i världen.
klart det är fel, men marknaden ser ut sån. Så dom i sig, lärarna osv har inte gjort fel.
Dom spelar på samma regler som många andra, sen att reglerna är fel från början är ju inte något dom själva ska få all skit för.

Visst, dom skulle kunna lära upp med bättre moral, gå in på den biten rejält.
Men åter igen... dom driver ett företag som ska tjäna pengar... Inte en välgörenhetsorganisation.

Tycker diskussionen är bra här, kul att det tas upp sånt här med, det måste det göras!
Men har lite svårt när folk försvarar sin egna sida in i döden utan att veta hur den faktiskt kan se ut utanför återförsäljarnas fina butiker...
Och även moralbiten kontra marknaden...

Ursprungligen av Patbos:

Visst, dom skulle kunna lära upp med bättre moral, gå in på den biten rejält.
Men åter igen... dom driver ett företag som ska tjäna pengar... Inte en välgörenhetsorganisation.

Vi kan väl enas om att skolan borde lära eleverna att inte bryta mot lagen, och att om dom ändå gör det, inte framträda med namn och bild i en tidning? Speciellt när den part vars mönster och varumärke man utnyttjar inte är direkt sena med att dra fram en armé av advokater....

Diskussionen handlade om själva UF företaget eller tillverkaren bryter mot lagen, och det har vi utrett:

UF bolaget bryter mot både svensk lag och EG-rätt.
Tillverkaren mot internationella överenskommelser och möjligen nationell rätt beroende på var de håller hus.

Om lärarkåren på den aktuella skolan såg dessa ipodkopior och inte insåg ovanstående kanske de inte borde vara lärare. Då HAR dom endera för dålig kunskap eller alltför låg moral.

  • Medlem
  • 2008-01-30 19:35
Ursprungligen av crownswe:

Jupp, håller med. Hoppas att tidningen gör ett uppdöljningsreportage dock. Vore kul att höra lite kommentarer från Apple och höra rektorn be om ursäkt, en hysterisk nämndordörande etc

Nåja, stackars elever. De skrev i artikeln att flera lärare köpt av dem. Dessa lärare har endera:

1. Noll koll

alt

2. Noll moral

Jaja, om det nu är dåligt omdöme hos läraren eller flagrant okunskap är väl mindre viktigt. Men skolan borde plocka bort dylika lärare från UF programmet, för uppenbarligen har de inte nödvändiga kvalifikationer.

Eller vad säjer ni, nån borde väl ändå ta ansvar för fadäsen och börja räkna på sin uppsägningstid?

Till alla som skriker lås hela tiden. Varför då? Det här är det enda datorforum där såna här pseudopolitiska diskussioner frekvent förekommer. Det är dessa diskussioner jag främst associerar med 99.se Ska man diskutera den praktiska nyttan av SATA-300 kan man väl göra det på mer teknikst inriktade forum. Det gör i alla fall jag.

*skrattar* Hmm.. Vad ska jag skriva nu.... Vill svara.. Men hänvisar till... Ähh. Nu dags att vara tyst... O:-)

Äh, kom igen! Ta det med lite humor!

Detta är inte Toms Hardware eller Sweclockers. 99mac är datorsveriges motsvarighet till Lunarstorm

Eftersom vi redan är nere på flashbacknivå så tänkte jag dela med mig av dessa (inte helt politisktkorekta visdomsord)

Citat:

Arguing on the intenet is like competing in the special olympics, even if you win your still a retard

  • Medlem
  • 2008-02-01 16:49
Ursprungligen av crownswe:

Detta är inte Toms Hardware eller Sweclockers. 99mac är datorsveriges motsvarighet till Lunarstorm

Jag vet inte om man ska ta detta som en komplimang eller förolämpning...

Diskussionen har i alla fall inget innehåll längre. Trams av den här typen kan man hålla på med på Lunarstorm...

Stänger.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-28 10:01

Finns kanske någon annat forum än Nyhetstips vi kan diskutera globalisering i allmänhet och piratkopior och apple i synnerhet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-29 13:01

Jag funderar lite på var de finner sina tillverkningskontakter i Kina? Det finns ju trade-organizations här i Sverige som erbjuder handelsnätverk för Svenska/Europeiska företag.
Så de måste ju också ha gjort något fel.

Jag driver själv en handelsfirma mot Kina, (dock inte i piratkopierade produkter), och det är svårt att göra affärer med Kina, eller ens att hitta rätt tillverkare att göra affärer med.

  • Medlem
  • 2008-01-31 02:30

Haha, den här tråden är snart så dum att den borde deporteras till flashback eller nåt. snacka om att många gör en höna av en fjäder...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-31 11:41

sandlådan grabbar

aldrig försent aldrig skämmigt oavsett ålder ....

Bevaka tråden