Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla oss som beställt MacBook Air (Jan-08)

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

InCase har tagit fram en jäkligt snygg sleeve för AIR, blir och beställa/köpa direkt när man kan göra det från sverige... Någon som vet butiker som kommer ta in dessa?

http://goincase.com/products/detail/CL57148

Lite av en spammer här inne hehe! Men kan meddela att leveranserna av MacBook air till de olika butikerna i sverige har upphört totalt för närvarande! Detta hörde jag av en ÅF här i Malmö...

Dålig tilldelning klagar de på, men jag misstänker någon form av hårdvarufix som apple försöker greja.

Erfarenheter från några timmar med Mac Book Air

Några erfarenheter efter "normal" användning av Air - vad nu normal är ... men inga speciella program - jag kommer köra min som verkligt "tunn klient" med en MBP som backupdator, via "Back 2 my Mac" och .Mac

Några tidiga erfa:

* Laddtid: LÅNG! verkar vara 4 timmar eller mer... Effekt: om man VET att man har svårt att få laddning så blir man försiktigare med var man jobbar. Sååå lång laddtid och icke utbytbart batteri är ingen höjdare. Lösning: Battpack som vissa högförbrukande mobiler har. Men, då har man en låda till att släpa på. Alltså, alla caféer: WLANoch eluttag, tack!

* Driftstid: lika som MBP (wlan på - bluetooth på) - ca 3.5 timmar. Misstänker ca 4h med BT av.

* Hängning: ja, några gånger... Främst Firefox som strular...

* Diskkoppling med MBP. Försökt tre gånger - synkar ej, nytt försök imorrn - kan hänga på wlanet hemma...

* Kopping med .Mac - klockren! Allt som jag vill ha från andra macen funkar - det är ju just alla inställningar man vill slippa mecka med. Sparar MÅNGA timmar!

* Tangentbord: bättre än MBP! Jag GILLAR MBP - de känns metall men när man sitter i en publik blir de lätt litet "slamriga" och man får irriterade blickar. Med Air-tangentbordet kan du SMYGA in tecknen ljudlöst. Perfekt "klick-känsla" med perfekt slaglängd. Prova det lösa BT-tangentbordet så är du med...

* Stabilitet: känns mycket stabil

* Vikten: markant skillnad! Jämfört med min MBP känns den 3-4 ggr lättare. Känslan i händerna - att den är så tunn - bidrar till den känslan. Och MBP känns samtidigt tung, robust och "trotjänare" - inte fel...

* skärmen: blank - mycket fina detaljer. Svårt att avgöra om den är bättre än MBP. Glansig yta KAN bli ett problem då jag jobbar mycket utomhus i dagsljus.

* uppkoppling, wlan: kopplar snabbt. SSD-minnet hypersnabbt. Känns som en utökad iPhone. Tror de kommer gilla varandra...

* imponansfaktor: räkna med att du iakttas på stan! Män: jääää****r vad läcker! Men är den inte "svajig" - jag låter dem känna. JÖSSES - den är stadigare än min laptop! "Gjuten i ett stycke alumium" är ett annat omdöme. Kvinnor: Ååååå vad SÖÖT den är.
Inget könstänk här - bara vad jag hört genom mina "filter" -- och jag håller med dem alla. Den är söt, proffsig, gedigen... Kan man bli KÄR i en pryl? Jag är i alla fall BRA nära! Om detta är min Ferrari som jag tar ut på helgerna och på lättare promenader så är min MBP Landrovern som aldrig tvekar för ett gupp. Inte fel att ha dessa i sitt garage!!!

* Framtiden: Jag är MYCKET nyfiken på hur Apples alla enheter kommer synka. Inget sker ju av en slump inom detta innovativa företag. Jag förmodar en rejäl satsning på .Mac med BETYDLIGT större minnesareor till salu, synkningar mellan alla Applevaror som behöver det. Det blir en ROLIG resa, helt klart!

Johan

Vilken 3G-propp till Air?

Som jag förstått det är outputen från Air inte mycket att hänga i julgranen. En USB-hub kräver separat strömmatning. Alltså verkar det osannolikt att Airen ska kunna driva en 3G-propp - eller?

Huvudspåret för Air är - WLAN... eller bluetooth via mobilen. Det fungerar ju det med - men blir ingen turbo-3G....:confused:

Jag har hört att outputen ska vara något högre än vanligt för att kunna driva den externa driven, och därför funkar den inte p andra datorer då de ger för lite ström.

* uppkoppling, wlan: kopplar snabbt. SSD-minnet hypersnabbt. Känns som en utökad iPhone. Tror de kommer gilla varandra...

Vad menar med SSD-minnet? och varför finns den med i "uppkoppling" ...och utökad iphone , haha ja jag förstod ingenting av de där.. Men tack för rapporten, väntar fortfarande på min.. när beställde du?

Kommentar om rapporten

Ursprungligen av jockeleu:

Jag har hört att outputen ska vara något högre än vanligt för att kunna driva den externa driven, och därför funkar den inte p andra datorer då de ger för lite ström.

* uppkoppling, wlan: kopplar snabbt. SSD-minnet hypersnabbt. Känns som en utökad iPhone. Tror de kommer gilla varandra...

Vad menar med SSD-minnet? och varför finns den med i "uppkoppling" ...och utökad iphone , haha ja jag förstod ingenting av de där.. Men tack för rapporten, väntar fortfarande på min.. när beställde du?

Ja, missade att skapa ytterligare en punkt:
* SSD-minnet - jag köpte den med krets istället för hårddisk, mest då den fanns tillgänglig, flera veckors kö för en med hårddisk. Kommer använda min Mac ihop med kameran i fält ibland och då kan det vara skönt att slippa oroa sig för mekaniken.

Jag förstod å andra sidan inte riktigt det du skrev om outputen? Har Air mer output i sin USB-port? Det lät i affären som det var tvärsom - output från Air är lägre än vanligt... men jag blir väldigt glad om det inte stämmer - för det vore synd om man inte kan köra 3G-propp. WLan finns ju långtifrån överallt...

  • Medlem
  • 2008-03-17 18:59
Ursprungligen av JohanLange:

Jag förstod å andra sidan inte riktigt det du skrev om outputen? Har Air mer output i sin USB-port? Det lät i affären som det var tvärsom - output från Air är lägre än vanligt... men jag blir väldigt glad om det inte stämmer - för det vore synd om man inte kan köra 3G-propp. WLan finns ju långtifrån överallt...

air har 1500 mA mot standardens 500 mA (de flesta av dagens datorer har dock lite mer än 500 mA). det är därmed inget problem att driva ett 3g-usb-modem.

Jag skulle ha köpt en MacBook Air om det fanns en röd...

Varför gör dom den inte i olika färger??!!

någon som beställt i mars som fått sin än ?

Ursprungligen av jockeleu:

någon som beställt i mars som fått sin än ?

Beställde 12/3. Fick e-post på jobbet i dag om att jag hade ett paket att hämta!
Det var superdriven...

Kollade beställningsstatus på själva MBAn och beräknad leverans är 4/4. Lång väntan alltså.

Ursprungligen av Anders L:

Beställde 12/3. Fick e-post på jobbet i dag om att jag hade ett paket att hämta!
Det var superdriven...

Kollade beställningsstatus på själva MBAn och beräknad leverans är 4/4. Lång väntan alltså.

Prematurt gnällande från min sida. Såg att statusen på beställningen nu är ändrad och MBAn är skickad. Beräknas anlända i Norrland 26/3.

Har ni inte fått er macbook air så kan det bero på detta:
http://tech.yahoo.com/blogs/patterson/14047
Fick mig att skratta...

Fick min MBA SSD den femte februari. Knäckte skärmen den 17 mars.

Litet blixtlås för en innerficka på insidan av väskan tryckte in någon millimeter för mycket på skalet på min MBA vilket gick igenom till skärmen på andra sidan. Klirr.

Nytt rekord, även för mig som brukar omsätta bärbara i snabb takt...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-19 10:07

Suck.

Annars är väl det mest irriterande med MBA SSD att Apple "ljuger" om storleken på disken. I formaterat skick är den 55,45GB vilket med "tillverkardefinition" blir 58GB vilket ju är 6GB eller 10% mindre än vad Apple anger. Med tanke på hur dyr SSD:n är kan man ju tycka att "rätt skall vara rätt"

  • Medlem
  • 2008-03-19 10:40

Beställde min MBA+Ethernetprylen 5:e mars. Fick igår den 18:e(en dag före prel.) bekräftelse på att den var skickad så nu kommer "beställningsfasen" där man spammar divere paketspårarsidor varje kvart. Beräknad levtid ändrades från 2:A aprill till 28:e mars.

  • Medlem
  • 2008-03-29 23:30

28:e mars anlände min MBA, älskar skönheten :>

Ursprungligen av sphr:

28:e mars anlände min MBA, älskar skönheten :>

Har suttit nu i princip hela dagen med den, och måste säga det samma, jag tycker prestandna är fullt tillräcklig och förstår inte egentligen varför man skulle vilja köpa en annan bärbar dator... Köper man en macbook pro 17" kan man lika bra köpa en minst lika bärbar imac 20" hehe... Är kär, likt dig...

  • Medlem
  • 2008-04-04 17:18

kan rapportera om ett kraschtest: macbook air trillade ner under drift från skrivbordet i golvet (ethernetkabeln fastnade i stolen) landade som en öppen bok med pärmen uppåt. klarade sig helt utan skråmor eller skavanker. riktigt stabil konstruktion! fortsatte lungt spela itunes (är en 1.6 hdd version).

Bevaka tråden