Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tredje formatteringen på lika många månader...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-02 23:08

Jag har en Intel iMac inköpt hösten '06.

Funkade kanon i ett år, men har haft en del problem på sistonde. För ungefär 3 månader sedan när jag startade upp den så stannade den vid skärmen med äpplet för att sedan starta om sig själv och därpå upprepa proceduren. Har sgs allt av värde på en extern disk så jag formatterade om disken och installerade om Tiger.

En månad senare hade jag precis införskaffat Leopard och när programuppdateraren skulle starta pga av en uppdatering så hände samma sak igen. Det funkade inte att reparera (eller ens kontrollera) varken disken eller rättigheterna i Hårdvarutest. Svor en lång ramsa, formatterade disken och installerade om.

I förmiddags hände det så för tredje gången. Kontrollera/reparera funkade inte nu heller. Felmeddeladet i Hårdvarutest lyder:
"Ogiltig nodstruktur.
Enhetskontrollen misslyckades.
Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades."

Formatterade och installerade om. Igen. Vad ska jag göra för att slippa formattera om och installera om alla program stup i kvarten!? Någon som kan hjälpa mig, innan jag får ett bryt och gör något dumt mot min ack så snygga men väldigt krånglande iMac..?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-02 23:46

Byt hårddisk. Hade precis samma på roblem på en 24" iMac och jag fick den bytt på garantin.

Precis, din hårddisk verkar inte så pigg. Byt!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-05 17:18

Kan en dålig hårddisk slöa ner datorn öht, alltså även i operationer som rimligtvis inte borde ha så mycket med läsande/skrivande på hårddisken att göra?

Jag får nämligen mycket badbollar och det kan gå slött även om jag bara har typ Adium, iTunes och Opera igång. Youtube-videor hackar om jag inte låter dom ladda klart innan jag tittar och jag får ofta badbollar om jag byter mellan Opera-fönster med Exposé osv, trots 4 gig RAM.

Ursprungligen av LostCtrl:

Kan en dålig hårddisk slöa ner datorn öht, alltså även i operationer som rimligtvis inte borde ha så mycket med läsande/skrivande på hårddisken att göra?

Jajamän, det kan den.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-05 19:56

A'ight! Ny hårddisk alltså. Typ en sån här?
http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=5010102228

( 500gig 3,5" SATA/300 7200rpm )

1
Bevaka tråden