Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Mac OS X 10.5.2

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är något som jag tror folk gillar, man kan slå av den genomskinliga menyraden:

Även detta tror jag är uppskattat (men inte nytt):

Från MacRumors: Mac OS X 10.5.2: Optional Translucent Menubar, DVD/CD Sharing

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-22 15:25
Ursprungligen av Adrian B:

Här är något som jag tror folk gillar, man kan slå av den genomskinliga menyraden:

Även detta tror jag är uppskattat (men inte nytt):

Från MacRumors: Mac OS X 10.5.2: Optional Translucent Menubar, DVD/CD Sharing

Äntligen. Det är vekligen goda nyheter. Jag hoppas Apple oxå fixar iCal. Leopard versionen suger. I Tiger iCal kunde jag acceptera eller neka terminer som kom med mail men i nya iCal finns det ingen möjlighet att göra det.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-16 13:17

Tråkigt att dom inte släppte det igår
Vill ju bli av med airport-problemet på min macbook...

10.5.2 måste komma innan Time Capsule levereras. De är tvungna att uppdatera Time Machine så att den stödjer den disken.

Iofs. står det: Mac computer with Mac OS X v10.5.1 or later på system requirements men det tror jag är en bluff.

Tydligen släpptes en ny build i förrgår: 9C16.
Vi får nog vänta ett tag till.

http://www.macrumors.com/2008/01/16/mac-os-x-10-5-2-soon-new-seed/

  • Medlem
  • 2008-01-17 11:21

Det kom uppdateringar av bland annat Front Row igår. En del saker har fixats, men inte allt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 17:21

Nya saker som fixats i 9C16:
- Border now draws correctly when 2-up printing

- Preview Image and scrolling horizontally with keys

- CFNetwork and Proxy error messages
- NTFS Volume and System UIServer fix

- DVDPlayback and second display hookup

- Preview PDF and Mail Document fix

- Resolved tabbing issue with PDFView

- Fixed issue with Time Machine Preferences

- Icon Services and file attachments

- Time Machine and resumed backups

- Images captured in tethered mode fixed

- CoreAudio Toolbox and EstAudioFileRead

- ImageCapture and file creation

- SharedFileLists and SMB guest issue resolved

- BackupCore and backup preparation

- Japanese localization and CUPS

- NSTextView and scroll bar thumb scrolling direction

- SMB File Server and name resolving order

- CFNetwork and Windows proxy ISA server fix

- Fixed deinterlacing issue with DVDPlayback

Saxat från MacScoop. Där finns även en lång lista på saker som också fixats i tidigare byggen. Ska vi gissa släpp nu på tisdag?

Trevlig läsning. En hel del Time Machine och nätverksfixar alltså.

Jag läste i ett annat forum att de sista betaversionerna som släpptes innan 10.5.1 kom ut släpptes nya varje eller varannan dag. Kanske börjar vi närma oss nu.

Hoppas på Tisdag, men brukar OSX-uppdateringar vara bundna till tisdagar? Tror nog de kan komma vilken dag som helst.

Ursprungligen av peacerich:

Jag läste i ett annat forum att de sista betaversionerna som släpptes innan 10.5.1 kom ut släpptes nya varje eller varannan dag. Kanske börjar vi närma oss nu.

Hoppas på Tisdag, men brukar OSX-uppdateringar vara bundna till tisdagar? Tror nog de kan komma vilken dag som helst.

Stämmer, det duggade tätt med 10.5.1:or innan den släpptes. Av 10.5.2 har det hittills bara varit två versioner. Jag tror att du kommer få vänta än några dagar på 10.5.2, det känns inte som om den är helt klar än.

Och som svar på din tidigare fråga: visst är vi några här på 99mac som har tillgång till betaversioner, men avtalen förhindrar oss att prata om ännu icke släppta versioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 19:02

Ryktena säger att wireless booting kommer till alla intel-maccar i och med Mac OS X 10.5.2. Spänande! Låter i och för sig som något som borde ligga i EFI:n men men.

400 megabyte är stort...

Önskar också att de kunde återinföra Bluetoothfunktionerna i Adressboken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 20:32

Är väldigt glad att Apple låter sig påverkas när det kommer till Mac OS X. Inte konstigt egentligen då vi är kunderna men så brukar ju inte riktigt Apple fungera.

Håller med, Acke. Så skönt att slippa den där genomskinliga menyraden och få tillbaka list-popup i dockan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 21:17
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Håller med, Acke. Så skönt att slippa den där genomskinliga menyraden och få tillbaka list-popup i dockan.

Gillar menyraden men kan ju vara bra om man får valmöjligheten. Gillar dock inte för mycket valmöjligheter. Låter konstigt men användaren måste ofta skyddas från sig själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-22 21:58
Ursprungligen av acke:

Gillar menyraden men kan ju vara bra om man får valmöjligheten. Gillar dock inte för mycket valmöjligheter. Låter konstigt men användaren måste ofta skyddas från sig själv.

Det tycker jag är helt felt. Att ha många valmöjligheter är väldigt viktigt. Tyärr så gör Apple precis tvärtom med många produkter (iPhone t ex.). Jag struntar i vad Apple tycker är bra eller dåligt så länge dom gör det möjligt för mig att ändra som jag vill ha det även om det är gömt under advanced inställningar. Som Apple gjorde med Leopard med påtvingade stacks och genomskinnlig meny rad som inte kunde stängas av är riktigt uselt. Som tur är lyssnade Apple på användarna och lade in fler val möjligheter.

//Rob

Kanske 10.5.2 rent av kan få mig att uppgradera från gamla goda stabila Tiger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 10:11

9C23 ute nu. Fixar saker i CoreGraphics, DVD uppspelning, filsystemet, BackupCore och Web Content Filter.
Detta är en No known issues-build. När som helst alltså...

Japp, borde vara ute strax och verkar ha fixat lite nätverksstrul jag haft med Airport. Ska börja testa TimeMachine på allvar nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 11:09

Stor uppgradering, me like. Visst är det väl så att de fixar långt fler småsaker än vad de listar i sina release notes va?

Det vill man väl åtminstone tro?

Ursprungligen av acke:

Stor uppgradering, me like. Visst är det väl så att de fixar långt fler småsaker än vad de listar i sina release notes va?

Oh ja. Listan är lång, men det mesta är grejer som vanliga dödliga inte fattar ett jota av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 15:34
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Oh ja. Listan är lång, men det mesta är grejer som vanliga dödliga inte fattar ett jota av.

Vet att de har en lista som kommer upp i Programuppdatering. Den innehåller ju ganska lite men där är ju också en länk till lite mer info.

Finns det ännu en lista för utvecklare? En lista med alla riktigt nerdiga fixar som bara utvecklare förstår?

Ursprungligen av acke:

Finns det ännu en lista för utvecklare? En lista med alla riktigt nerdiga fixar som bara utvecklare förstår?

Jo. Drygt 120 punkter i den senaste listan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 20:28

En smula offtopic och nördigt men min ordningsnerv skriker efter en fix på detta. Tycker att Apple skulle baka in allt i Applescript-mappen till ett program. Allt som ligger i mappen borde kunna bakas in, samma gäller Java-mappen i Verktygsmappen. Funkar för alla andra program så varför inte de två?

Ursäkta mig, detta är en ganska pinsam fråga att ställa, men 10.5.2 kostar inget va? Jag har uppfattat det som att den kommer som automatisk uppdatering (om man har Leopard dvs)?

Är mac-ägare sedan november, så jag är inte helt insatt i allt sådant ännu

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-28 07:44

Rätt, kostar inget.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 22:10

Imorgon kommer den. Eller vad tror ni?

Ja, jag hoppas ju verkligen på det!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-29 06:36
Ursprungligen av acke:

Imorgon kommer den. Eller vad tror ni?

Har du Mac OS X-släpp nerver?

Yes!!

Bevaka tråden