Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Security update 20071217

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag ju laddat ner version 1.0 2ggr, gör det något tro ??

//Everlast

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-22 14:53

Tror inte det, men ladda ner senaste. 1.1.

Yes!!

BengtE. Jag hade också problem med Swedbank, tills någon tipsade mig att avbocka popupfönster i > Menu > Safari > scrolla ner till Blockera Popupfönster. Kanske det hjälper dig också.( Vem har uppfunnit något så urbota onyttig funktion)

Ursprungligen av Kalle Silver:

BengtE. Jag hade också problem med Swedbank, tills någon tipsade mig att avbocka popupfönster i > Menu > Safari > scrolla ner till Blockera Popupfönster. Kanske det hjälper dig också.( Vem har uppfunnit något så urbota onyttig funktion)

Om du menar att blockering av popupfönster är onyttigt lär du få resten av den surfande världen mot dig. Blockering av popupfönster finns i alla moderna webbläsare. Vem skulle orka surfa utan det idag?

Capeman, Intressant, men kan Du ge ett exempel på, varför man behöver blockerar-funktionen. I mitt fall, förstår jag inte varför. Jag som aldrig hade hört talas om denna funktion, trodde att det var en bugg, när jag inte kom vidare när jag försökte logga in på Swedbank, ett tiotal gånger.
Man borde väl fått ett meddelande om att "blockerar-Funktionen" var aktiverad.

Å andra sidan kommer man i fortsättningen att kolla om det är orsaken.

Ursprungligen av Kalle Silver:

Capeman, Intressant, men kan Du ge ett exempel på, varför man behöver blockerar-funktionen. I mitt fall, förstår jag inte varför. Jag som aldrig hade hört talas om denna funktion, trodde att det var en bugg, när jag inte kom vidare när jag försökte logga in på Swedbank, ett tiotal gånger.
Man borde väl fått ett meddelande om att "blockerar-Funktionen" var aktiverad.

Å andra sidan kommer man i fortsättningen att kolla om det är orsaken.

Ett exempel? Du "googlar" runt efter någon information, kanske specifikationer på nån udda pryl som du är intresserad av. Du går in på en sida, och genast poppar det upp två-tre fönster som berättar att du har virus, du behöver ett piller för att gå ner i vikt, och ett tredje fönster som undrar om du egentligen inte vill ha en större mandom. Klick, klick, klick, så har du förhoppningsvis stängt ner dem och kan läsa vad det står på själva sidan. Du klickar vidare på en länk på samma sida, och möts av tre nya popupfönster. Och så fortsätter det. Alternativt kanske du går in på en sida som råkar vara lite skum, och vips kommer femtioelva fönster upp i snabb ordning som du inte har möjlighet att stänga ner alls. Det där var ju väldigt vanligt förr.

Nuförtiden har ju t o m Internet Explorer blockerare för popupfönster, som är aktiverat från början. Allt annat vore en synd. Skillnaden för dig är nog den att Safari 2, som du antagligen körde innan du uppgraderade till Leopard, inte blockade popupfönster som standard, utan du var tvungen att själv klicka i det i menyn om du ville ha det. I Leopard följer Safari 3 med, och där har man tack och lov aktiverat blockeringen som standard.

Varför just du har problem med Swedbank när blockeringen är igång låter väldigt skumt. Nåja, glöm bara inte att aktivera den igen när du lämnar Swedbanks sidor. Du vill väl inte få en massa fönster i nyllet hela tiden när du surfar?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-27 13:05

Jag har Swedbank och har alltid haft popup blockerat (så klart - sen 90-talet skulle jag tro). Detta har aldrig gett mig några svårigheter. Min Swedbank bryr sig absolut inte om att jag har popup blockerat.
Jo - alla browsers har funktionen - brukar t.o.m. vara aktiverat redan vid installation. Alla seriösa sajter tar hänsyn till att 90% av jordens befolkning har popup blockerat - och designar funktionerna efter det. Sajter som kräver att man tillåter popup för att alla funktioner ska fungera är ur tiden - dammiga sajter - otidsenliga och inte 100% seriösa enligt mig (det speglar att företaget inte hänger med i IT-utvecklingen, webstrukturen och inet-beteenden).

mjg, alltså ljuger jag, fast tipset jag fick i en tråd att "Av-Bocka", fungerade helt perfekt. i Menu-Safari, när jag försökte komma in i Swedbank..
Att oönskade Sajter, porr och allt annan smörja kan sorteras bort är ju bra, men hur vet iMacen vilka som är vad. Jag har då inte valt bort något.

Jag visste helt enkelt inte om att möjligheten fanns och hur kan Du förklara att innan Leo så betalade jag mina räkningar varje månad, utan några som helst problem. efter installationen av Leo gick det inte. Varför skulle jag misstänka en "Blockup-funktion" som jag aldrig tidigare hade hört talas om, helt plötsligt skulle avaktiveras.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-27 13:50
Ursprungligen av Kalle Silver:

mjg, alltså ljuger jag, fast tipset jag fick i en tråd att "Av-Bocka", fungerade helt perfekt. i Menu-Safari, när jag försökte komma in i Swedbank..
Att oönskade Sajter, porr och allt annan smörja kan sorteras bort är ju bra, men hur vet iMacen vilka som är vad. Jag har då inte valt bort något.

Jag visste helt enkelt inte om att möjligheten fanns och hur kan Du förklara att innan Leo så betalade jag mina räkningar varje månad, utan några som helst problem. efter installationen av Leo gick det inte. Varför skulle jag misstänka en "Blockup-funktion" som jag aldrig tidigare hade hört talas om, helt plötsligt skulle avaktiveras.

Jag har inga förklaringar - det är ett mysterium. jag kan bara beskriva min verklighet: Swedbank bryr sig inte om att jag - som alltid - har popup blockerat. Så är det för mig.

Capeman,tack för en mycket bra redogörelse. Jag glömde att nämna sedan jag blev tipsad om att ta bort blockeringen har inga problem med Swedbank skett. Däremot crachar Safari ideligen.Jag har version 3.0.4.

Sammanfattningsvis förstår jag inte riktigt. Jag kommer alltså att blockera Swedbank efter användande. Men vad händer när jag nästa gång öppnar upp banken, kan inte dessa onyttiga fönster och program slinka in och göra skada?

Ursprungligen av Kalle Silver:

Men vad händer när jag nästa gång öppnar upp banken, kan inte dessa onyttiga fönster och program slinka in och göra skada?

De gör ingen skada, och de är inte program, bara webbläsarfönster. De ställer däremot till med stor irritation.

EDIT: Nu är vi dock väldigt offtopic. Har du fortsatta problem, gör då gärna en separat tråd för detta.

Bevaka tråden