Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis/billigt Layoutprogram för hemmafix

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har tillsammans med en kompis just startat upp en slags satirtidning, Ankpressen. Vi skulle även vilja kunna skriva ut/trycka upp en mindre upplaga nån gång i framtiden. Vad finns det för hyfsat enkla och billiga layoutprogram som gör det enkelt att fejka en dagstidning?

Pages, eller kommande Microsoft Word 2008, eller kanske Scribus.

Fundera dock på vad er arbetstid är värd. Inköpspriset för en programvara är en sak, men hur effektivit och tillförlitligt du kan göra din tidning är i längden viktigare (för de flesta)

Likaså bör man fundera på hur man kan dra nytta av den investering i tid man gör att lära sig ett nytt program. Lägger du tiden på Microsoft Word, Adobe InDesign eller Quark Xpress så kommer du att ha glädje av det om du i framtiden fortsätter jobba i branschen (och Word oavsett var du jobbar) men om du lägger tiden på ett program som Scribus så kommer du sannolikt aldrig att kunna använda dina kunskaper utanför det här projektet.

Mot bakgrund av det skulle jag förmodligen satsa på Microsoft Word om jag vore i er sits, utifrån den information du givit.

Image is everything

Jag är läkarstudent, så att lära sig QuarkXpress eller InDesign utantill är nog ingen stor förtjänst. Du tipsar om word 2008. Jag är tveksam till att det skulle göra jobbet. Eftersom det är någon sorts satirtidning så är utseendet väldigt viktigt för humorn. Det ska med andra ord vara så likt en vanlig dagstidning som möjligt. Scribus ser intressant ut...och är gratis vilket är att föredra.

Någon som vet var man kan få tag på ett installationspaket av Scribus för OS X? Jag är helt rudis på det här med att kompilera källkod själv.

Om du är student så har du extremt bra priser på Adobes program, men visst, jag förstår din poäng. Likaså har du studentpriser på MS Office.

Office 2008 kan absolut göra jobbet. De flesta fördomar som folk har om Microsoft Word beror bara på deras inkompetens och allmän "anti-MS-attityd", och det är fel skäl att välja bort vad som säkert skulle vara en bra lösning. Word är ett extremt kraftfullt program och det nya layoutläget är till precis för vad du är ute efter.

Återigen, värdera din egen arbetsinsats. Låt säga att det tar dubbelt så lång tid att få igång Scribus och att få det att fungera bra. Är det då värt det?

"beror bara på deras inkompetens".

Jag skulle inte vilja uttrycka mig så. Min aversion mot Word har helt andra orsaker.

Jag sa "de flesta". Naturligtvis finns det brister i Microsofts program, precis som i alla andra, men de flesta som uttalar sig kan helt enkelt inte programmet och vet därför inte vad de pratar om, och det tycker jag den som ska välja program för första gången skall vara medveten om, att en massa saker som folk tycker helt enkelt saknar grund.

Tryckas

Skall du/ni jobba mot ett tryckeri eller är det tänkt att köras ut på skrivare? MS Word i trycksammanhang är ingen höjdare. Har inte varit i alla fall. Kanhända att pdf-möjligheterna numera fungerar bättre men Wordfiler i tryckerier funkar inte med RIP:ar bl.a. Har inte sett nya Words layoutmöjligheter men de tidigare versionerna har inte kunnat användas i seriösa tryck eller layoutsammanhang.

InDesign eller möjligtvis Pages vad det gäller grafisk utformning (OK, Quark också...) Där Pages har en fördel av lägre inlärningströskel och med en hel del färdiga, snygga mallar. InDesign har fördelen av att funka klockrent i trycksammanhang och är ett rent proffsverktyg. Men med högre inlärningströskel.

Idag funkar pdf:er i de allra flesta fall i tryckerier men även dessa är beroende av vilket program som genererar pdf:en. D.v.s. vilken information som förs över till tryckeriets RIP:ar i slutänden. Det handlar om färgåtergivning, formatering av text, korrekt placering och återgivning av färgplattor, opacitet, skugghantering mm. En hel del som kan gå fel (men också rätt naturligtvis...)
Håkan

Inte för att jag vet om det är något...... men i den sista MacUpdate Bundles som säljs nu fanns det med ett program som skulle kunna vara något som hette Swift Publisher. Har absolut inga erfarenheter av det själv, men tanken slog mig när jag läste din förfrågan. For whatever it is worth....

Jag har aldrig använt InDesign eller Quark (eftersom jag inte sysslar med tryck) men tror att dessa fungerar bättre än Scribus på Mac. Jag installerade en tidigare version av Scribus via MacPorts och det fungerade men det körs ju genom X11 vilket jag inte gillar så mycket. Har provat under Ubuntu Linux och det kändes bättre. MS Office (innan 2008-versionen) avrekommenderar jag skarpt ifrån. Office 2008 kan jag inte uttala mig om. Fördelen jag ser med Scribus är att det är öppet och gratis - varför inte prova?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-23 13:42

Jag använder Pages och Swift Publisher - bra program båda två!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 21:57

Kolla iCalamus
http://www.icalamus.net/
89€ för studentlicens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 12:49

Ankpressen!

Vänligen, Ylan

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-13 13:04

Om man kollar på dokumentinfo på PDF-filen så ser vi att gregorvega slutligen fastnade för QuarkXPress 6.5

Jag har senaste tiden utvärderat Apple Pages, Swift Publisher 2 och iCalamus.
Har fortfarande inte helt bestämt mig, men följande tycker jag så här långt -

Pages är en kombination av ordbehandling och enklare layoutprogram. Det är enkelt, rättframt och passar nybörjaren bra. Just kombinationen av bra ordbehandling och ett bra, om än enkelt, layoutprogram gör det rätt unikt på marknaden.

Swift Publisher är ett renodlat layoutprogram. Det kommer fulladdat med clip-arts, bilder och har även ett avancerat verktyg för rubriker, logotypes och enradstexter (ArtText). Det har massvis med mallar, hur många som helst, och faktiskt några fullt användbara också för broschyrer, flyers och liknande. Det går lätt att göra annonser i det och att flytta omkring texter och bilder och positionera dem exakt. Ett roligt, lättanvänt och oerhört smart program för ett sensationellt lågpris (billigare än Pages). Ett utmärkt komplement till Pages och har en användarmiljö som påminner om Pages lite grann. Väldigt mackigt!

Klarar t o m av export till EPS! (ett dokumentformat som många proffs använder).
Har en inbyggd funktion för sidombrytning så att det går lätt att trycka ifrån.
Nackdelar - saknar grupperingsfunktion för objekt. Saknar kerning-funktion för bokstäverna.

iCalamus:
Inspirationen kommer från klassikern Calamus som på 80-talet slog PageMaker och Ventura Publisher med hästlängder, men eftersom det bara fanns för Atari-plattformen så blev det aldrig en kommersiell succé utanför Tyskland.

iCalamus är en nyskrivning för Mac och använder Macens Cocoa, Core Image och Quartz för allting. Det är snyggt, rent och påminner en hel del om PageMaker - fast är mycket snabbare. Dock är handboken inte helt färdig och det kommer utan några mallar. Kan inte exportera till EPS, utan det importerar och exporterar bara de format som är inbyggda i Mac OS X. Saknar sidombrytningsfunktion, så man får pilla med det manuellt (urtråkigt). Har ett gränssnitt som känns väldigt snabbt, lätt och professionellt. Ett program under utveckling, känns inte helt färdigt än. Dyrare än Swift men har potentialen till att vara mer kraftfullt. Har bl a kerning för bokstäverna!
I dagsläget tycker jag inte att iCalamus är prisvärt, men det kommer ständigt nya versioner så jag tror att det snart blir ett riktigt fantastiskt val.

Jag lockas av Swift Publisher för allt man får för det extremt låga priset, men iCalamus användarmiljö känns mer riktad till de med vana av DTP-program och trycksaksproduktion. Programmet är gjort av tryck-proffs.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilket jag kommer att välja.

Hälsar
R

Ett ytterligare alternativ är PrintShop.
Användarmiljön känns lite "leksak", men det är glatt, trevligt och färgrikt. Fulladdat med bilder och clip-arts och allt möjligt. Fungerar utmärkt för broschyrer, visitkort och enklare nyhetstidningar, även bra för produktion av CD/DVD-omslag m m.
Påminner rätt mycket om Swift Publisher, men inte riktigt lika flexibelt.
Saknar EPS-export och CMYK-omvandling.
Helt klart inriktad på utskrift via egen färgskrivare.
Kan enkelt integreras med iLife och har även en liten inbyggd bildredigerare.
Software MacKiev - The Print Shop

Kolla t ex in:
A List Apart: Articles: Printing a Book with CSS: Boom!

Det går att skapa formatering för tryck med CSS och sedan kör man det hela i en PDF-parser som skapar en tryckfärdig PDF direkt ifrån databasen/hemsidan (via templates).

Det är en del jobb att få till ett sånt flöde, men jäkligt koolt!

Föresten grym blaska!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 14:46

Studenter har sjukt bra priser på adobes program köp Indesign, eller ett beggat CS paket - det kommer du att vilja ha i alla fall. Kompetent och komplett.

/Tangen

Även Quark har mycket fördelaktiga priser för studenter. Tror att XPress ligger på ca 1400 kr, och då kan skapa flash animeringar också.

Ursprungligen av patrikcar:

XPress ligger på ca 1400 kr, och då kan skapa flash animeringar också.

Dessa är dock väldigt svåra att få att fungera i tryckt form....

iCalamus finns också som studentversion - 89 Euro istället för 129 Euro.
Kraftfullt, kompetent, smidigt, snabbt, snyggt och inte lika rörigt som Quark eller InDesign. Av proffs för proffs.
Räcker för de flesta användare. Saknar de mer flashiga grejjerna, men för text och bild och layout så är det fantastiskt. Textfunktionerna är väldigt fina och intelligent gjorda. Det märks verkligen att iCalamus är gjort av typografi-nördar, för just typografiska grejjerna är programmets styrka.

Hälsar
R

1
Bevaka tråden