Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hal.dll fil saknas vid uppstart av xp

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hamnade här när jag med hade problem med boot-camp, tyckte jag hade läst och gjort exakt som drifter7508 skrev, men tänkte inte på att jag hade skapat om partitionen när jag misslyckades med första installationen och då spelade det ingen roll att jag formaterade snabbt/långsamt.

Så för mig var lösningen att ta bort boot-camp partitionen, skapa om den i os-x och sedan bara välja full formatering så var det biff!

/Jörgen som bara upprepar bättre vetande...

Fint att mina bortslösade timmar med krångel av bootcampinstallation
har hjälp ett par stackars satar att inte göra samma misstag som mig

Har läst på en del ställen att bootcamp kan sluta fungera ifall man uppdaterar till
OSX 10.5.3. Nån som vågat testat detta eller haft problem?
Själv håller jag kvar i 10.5.2 tills jag skaffat en HD att göra backup på alla mina filer.

Kör dock 10.5.3+bootcamp på min Macbook Pro utan problem.
Men med min Imac vågar jag inte testa riktigt ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 23:21

har du åkt på detta problem under semestern (dvs utan alla skivor m.m.) XP fungerar ju alldeles utmärkt fortfarande Parallels så tycker det är jävligt konstigt om det inte skulle gå att få löst på något sätt att den inte hittar .dll filen i den andra uppstarten?

Någon som har något tips?

mais: Har du alltså uppdaterat ditt OSX och det fungerar inte att boota XP längre menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 13:48

Nej jag var tvungen att tvångsavsluta parallels pga det hängde sig och när jag sedan skulle försöka boota i rent XP läge så säger den att den saknar den .dll filen mitt i allt och jag får inte starta via XP längre.

Dock fungerar XP fortfarande fin fint i parallels men ej att boota i.

Ide?

Ursprungligen av mais:

Nej jag var tvungen att tvångsavsluta parallels pga det hängde sig och när jag sedan skulle försöka boota i rent XP läge så säger den att den saknar den .dll filen mitt i allt och jag får inte starta via XP längre.

Dock fungerar XP fortfarande fin fint i parallels men ej att boota i.

Ide?

Wicked, något liknande hände mig igår också. Dock med VMWare och med skillnaden att det inte gick att boota i VMWare heller. Typ 90% av alla filer på partitionen var verkligen borta, så det var inte svårt att förstå att den inte hittade hal.dll.

Hur som helst, problemet KVARSTÅR efter att jag helt tagit bort BOOTCAMP-partitionen och gjort en ny och installerat WinXP igen. Häxeri.

Har du kunnat boota XP innan denna incident? Eller har du inte kört en "ren boot"
på länge och sedan uppdaterat OSX utan att du tänkt på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 22:36

Jo det har fungerat alldeles utmärkt innan denna "incident". men just efter jag var tvungen att tvångsavsluta XP i parells så har det slutat fungera.

Jag har kört "ren boot" i XP ett antal gånger senaste veckan och har inte uppdaterat något program på sistone.

hello.. här igen, när du installerar VMware tools på din boot-camp partion så står det att det kanske inte går att starta upp i endast windows... Det var så på version 1.1.1 eller 1.1.2 om jag inte minns fel...
Har du inte installerat VMware tools, som du gör i "meny-raden" i VMware, så vet jag inte vad det kan vara.. har inte filerna försvunnit kan du iaf göra en backup på filerna i OSX..

Lycka till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 00:03

Detta stör ju mig något grymt måste jag erkänna.

På semester och kan inte spela något de regniga dagarna vilket det verkar bli ett antal av...

Men det enda alternativet är då att radera allt och göra om från början när man är hemma igen och fått tag på alla skivor...?

förstår jag!!!!
Vet inte om det måste vara så jobbigt.. du kan ju göra en avbild i skivverktyg av partionen och sedan återställa med avbilden.. kan fungera!??!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-16 23:32

hal.dll saknas?

Hej!

Jag vet att det finns några trådar om detta, men de är 3 år gamla och har vissa brister.

Jag vill installera XP på min Macbook Pro (April -10).

När jag gör detta så får jag upp att hal.dll saknas.

Jag såg i någon tråd att man kunde formatera om disken i "Reparations" någonting när man kommer in i installeraren (efter att man fått frågan om man vill starta datorn med skivan, i de blå rutorna).

Jag försökte formatera om C: disken med följande "format /q /fs:ntfs" dock utan resultat.

Min skiva som jag har heter "WinLite" (var tvungen att göra en som integrerar sp3). Jag vill att Windows partionen ska vara i NTFS.

Hur går jag tillväga? Finns det några enklare sätt, eller är detta det bästa?

Jag hoppas någon kan hjälpa mig här

Tack!

Edit: Ledsen moderator, brukar oftast få en känga att man inte ska bumpa gamla trådar, men nu vet jag tills nästa gång

Senast redigerat 2010-11-16 23:45

Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Det finns ingen som helst anledning att skapa en ny tråd bara för att en befintlig tråd har ett par år på nacken. Det handlar om samma problem och samma frågeställning.

/Mod

Antar att du läst igenom hela tråden?

Det var ett tag sen som jag pillade med just XP på mac... hur stork är partitionen du skapat? annan än den rekommenderade i bootcamp? Använde du bootcamp för att göra partitionen? Är det en bränd skiva du försöker med? Säker på att nedladdningen av filen/bränningen gick bra?(gjorde du verifikation på bränningen isf? Testat att installera med SP2 istället för SP3 ?

Ja rätt många frågor men försök besvara dem så skall jag göra mitt bästa för att hjälpa dig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-17 08:47
Ursprungligen av wilhelmsson:

Antar att du läst igenom hela tråden?

Det var ett tag sen som jag pillade med just XP på mac... hur stork är partitionen du skapat? annan än den rekommenderade i bootcamp? Använde du bootcamp för att göra partitionen? Är det en bränd skiva du försöker med? Säker på att nedladdningen av filen/bränningen gick bra?(gjorde du verifikation på bränningen isf? Testat att installera med SP2 istället för SP3 ?

Ja rätt många frågor men försök besvara dem så skall jag göra mitt bästa för att hjälpa dig

Partionen är på 65 GB. Jag hade en version av W7 på den, men jag ville hellre ha XP. (Jag gjorde partionen i Bootcamp). Jag har testat med en bränd, samt en orginal, ingen fungerar.

okej! jag hade problem när det gällde xp och annan storlek på partitionen än 32 GB, testa och partionera om den till 32GB i Bootcamp.

Funkar det inte efter 32GB bootcampt, gå in i bios och formatera partitionen där till 32GB igen.

Bevaka tråden