Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort med s-video ut?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Andersson, du menar 9000 Pro (som inte har TV ut) alternativt 8500 (utan Pro).

De stödjer bägge QE.

Jag vill säga följande (som jag skrev i den andra tråden ang ATI och S-video ut):

Jag är imponerad av er!
Det är ju jättebra att det funkar, ingen kan vara gladare än jag, vi kan ju nu förmodligen sälja många fler 8500 kort iom att det är väldigt många som vill koppla sin dator till TVn.

Jag har en fråga dock, är det någon skillnad om man kör OS 9? (typ att ATIs drivare inte är lika bra, inte stödjer PAL eller något annat kosntigt)
Är det någon som testat?

Hehe, det står 8500 Pro, men det är 9000 Pro?

Och det är bara 8500 som har TV-out (det jag behöver) ?

En sak till, jag skall självklart ta bort kravet på NTSC stöd på vår web (när jag är tillbaka på jobbet imorgon). Men visst är det så att TVn måste kunna hantera en S-video signal för att kunna visa bild i färg?

Jag har två TV apparater hemma varav ena är av typen "köks TV" på 20". När jag kopplar datorn till den så får jag ingen färgbild (varken PAL eller NTSC). Jag använder samma kabel och scart adapter som funkar perfket på min 32" TV.

Hur kan folk titta efter om deras TV stödjer S-video? (om man utgår från att de inte har manualen kavr).
Har alla TV apparater som stödjer S-video signal (via scart tex) en riktig S-video kontakt på framsidan (som min TV har och som Ivar nämnde att hans hade)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Hehe, det står 8500 Pro, men det är 9000 Pro?

Och det är bara 8500 som har TV-out (det jag behöver) ?

Såg det först nu, har glömt att ändra CPU texten på 9000. De är dock relativt likvärdiga hastighetsmässigt sett, det är vilka kontakter man vill ha som får bestämma -> Du skall alltså ha ett 8500 om du vill ha TV-ut.

Aight, mannen, invänta en st. order på ett Radeon 8500 kort från mig (så fort jag bearbetat flickvännen för pengar)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 20:10

Men visst är det så att TVn måste kunna hantera en S-video signal för att kunna visa bild i färg?
Nej, det behövs inte en TV med S-video port eller SCART med stöd för S-video. Det räcker med en COMPOSITE in eller en vanlig SCART-kontakt (då får man givetvis köpa en SCART -> RCA/COMPOSITE adapter). Med Radeon 8500 kortet får du med en S-Video -> Composite konverter och en kraftig composite-kabel.

Vad är nu COMPOSITE?
För er som inte vet vad COMPOSITE är så är det "den gula sladden" i serien "svart, röd och gul" sladd man kan ha till mycket A/V utrustning. Den ser exakt ut som en RCA-kontakt man kopplar till stereon, men man har då en extra för bilden också. Composite är en sämre kopplingstyp jämför med S-video.

När man bara får svartvit bild från en S-video slad så betyder det att TV:n inte har stöd för S-video. Det är så att olika scartkontakter klarar av olika saker. Vissa hanterar bara composite + stereo ljud, andra hanterar compsite, s-video och stereo ljud och vissa hanterar RGB-koppling (från ex. DVD).

Huruvida TV:n stöder S-video på SCART-kontakten är lite klurigt att veta. Ofta kan man gå in i TV:ns menyer och välja detta. Vi har en värsta 36" Sony TV på jobbet där man välja och vraka vad kontakterna ska "söka efter med högst prio" (typ).

Två vanligaste faktorerna till Svartvit bild med TV-ut från Radeon 8500:
1. Du har kopplat S-videosladden till en TV eller video som ej stöder S-video

2. Du har inte ställt om inställningen på TV:n till en PAL-upplösning. Som standard är denna ställd på NTSC.

Varför svartvit när det inte fungerar?
Att bilden blir svartvit när TV:n/utaget inte stödjer S-video tror jag beror på att i S-video kablage så är luma (ljustryka) och croma (färgmängd) separerad för renare bild. Med composite går allt i en och samma ledning så att säga. Kommer s-video signalen fram till en port som inte stöder "uppdelningen" så kommer bara luman fram (en gråskalig bild över vilka områden som skall vara ljus resp. mörka).

Rätta mig om jag skrivit något fel ovan, är lite trött nu efter jobbet

Bevaka tråden