Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oblyg iMac-kopia: Dell XPS One

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Riktigt ful!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 13:05

Kontakter på sidan av skärmen kan vara smidigt, men hur snyggt är det när det hänger en massa sladdar ut från skärmens sida? Inte snyggt enligt mig.
Lite i samma stil som på dagens bärbara med en massa sladdar som sticker ut på sidorna av datorn. Då är det mer rent och snyggt på titanböckerna!

Konceptet var säkert rätt likt iMac, men någonstans har det gått snett. Gissar att det sparades ett par hundringar per enhet då de hoppade över finliret på utsidan.
Räkna med att den är lika tafflig invändigt.

Denna, precis som Dell's andra själlösa produkter, karaktäriseras av smaklöshet och brist på finess.

Ursprungligen av kitesurf:

Räkna med att den är lika tafflig invändigt.

Kanske inte det slagkraftigaste argumentet då apples modell lider på just den fronten, många barnsjukdomar.

Äger en imac själv kan vara värt att tillägga. O:-)

Ursprungligen av kitesurf:

Denna, precis som Dell's andra själlösa produkter, karaktäriseras av smaklöshet och brist på finess.

Detta köper jag dock!

Jag säger som den provsmakande gästen på Bowmoredestilleriet: Well, it aint Laphroaig.

Med andra ord: Den ser inte så pjåkig ut, men den är i mina ögon inte i klass med iMac. Tror också att den blir mindre vacker när man tagit alla portar på sidan i anspråk.

Edit: Skärmen verkar vara vinklingsbar? Vilket ju är ett stort plus (i mina ögon... eller var det nacken?)

Folk i min umgänges krets skriker apple och mac om dom ser en skärm och dator i ett...
Minns vilka problem jag hade att få mina föräldrar att förstå att "dator" och skärm inte alltid är samma sak... inte lätt när dom sitter vid en performa 5200....

Ursprungligen av poseidon84:

Folk i min umgänges krets skriker apple och mac om dom ser en skärm och dator i ett...
Minns vilka problem jag hade att få mina föräldrar att förstå att "dator" och skärm inte alltid är samma sak... inte lätt när dom sitter vid en performa 5200....

[OT]Är det dina bekanta som brukar ringa "the Internet Helpdesk"?

Citat:

Ok, so have you booted the computer? What? No, don’t actually kick it, sorry, my fault… What I meant was, Is the shiny tv screen part on and full of little pictures and stuff? Ok, good.

http://www.99.se/internet/78059-roliga-filmer-om-datorer.html
[/OT]

Senast redigerat 2007-11-22 03:49

Plast... f'låt "PlattPC"

En ny och tokful "imac-dödare" har dykt upp på Blocket av alla ställen: http://www.blocket.se/vi/14296276.htm?ca=11_s
LCD-skärm med popnitad "ryggsäck" bakom:

Citat:

DJUPET ÄR ENDAST 10CM

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-27 09:40

Jag är förvisso formgivare själv, så jag har väl ett annat sätt att se på saker och ting än gemene man, kanske. Men jag förvånas ändå av att folk anser att Dells tingest och nu den här röda hiskliga saken, anses vara "snarlika" iMac. Det är som om folk går omkring och kisar precis hela tiden — fullständigt inkapabla av att se detaljer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 18:26
Ursprungligen av Jogin:

Jag är förvisso formgivare själv, så jag har väl ett annat sätt att se på saker och ting än gemene man, kanske. Men jag förvånas ändå av att folk anser att Dells tingest och nu den här röda hiskliga saken, anses vara "snarlika" iMac. Det är som om folk går omkring och kisar precis hela tiden — fullständigt inkapabla av att se detaljer.

Om vi vänder på det och ställer frågan så här:
Skulle Dell:en eller "PlattPCn" funnits utan iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 19:12
Ursprungligen av C-mon:

Om vi vänder på det och ställer frågan så här:
Skulle Dell:en eller "PlattPCn" funnits utan iMac?

Självklart!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-06 20:30
Ursprungligen av C-mon:

Om vi vänder på det och ställer frågan så här:
Skulle Dell:en eller "PlattPCn" funnits utan iMac?

Tveklöst. Det har funnits ett flertal mindre framgångsrika PlattPC-modeller tidigare. Dock för dyra och dåliga pga att tekniken inte var mogen ännu.

Anser man att det enda som är speciellt med iMac är att den är platt så tycker jag att man underskattar Apples design kraftigt. Den är mer än bara platt. Platt är enkelt, platt är inte nytt eller unikt på något vis. Att reducera iMac till bara "platt" är en förolämpning mot Apples designers.

Bra design sitter i detaljerna. Att två saker är lika varandra om man tittar på dem på avstånd och kisar med ögonen betyder inte att det är en imitation. Snarare så har man då missförstått vad design är överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-27 09:45

Massor av designidéer har den ju hämtat från iMac, det är ingen tvekan om det. Men de har inte Jonathan Ives & co som designers. Tycker ändå designen är väldigt lyckad, snygg dator helt klart. Lite mer 80s på något vis, och nya iMac ser ut som något som är designat ute i yttre rymden. Vet inte vad jag skulle föredra själv faktiskt. På 99mac med alla bokstavstrogna Mac-fascister får man inte så stor lust att ständigt hylla Apple...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 17:41
Ursprungligen av PF:

Lite mer 80s på något vis, och nya iMac ser ut som något som är designat ute i yttre rymden.

Är det något som ser ut att vara designat i yttre rymden så är det väl Dell XPS One? Förstår inte denna PC-världens fäbless för svart aliendesign med blåa dioder and the like.. Finns det verkligen någon över 14 som tycker sådant är snyggt?

Ursprungligen av AC.:

Förstår inte denna PC-världens fäbless för svart aliendesign med blåa dioder and the like.. Finns det verkligen någon över 14 som tycker sådant är snyggt?

Uppenbart horder av trångsynta civilekonomer i ledningen för dessa företag.

XPS One var långt ifrån lik den nya iMacen, inte alls lika snygg och clean, om du frågar mig vill säga. Dock hade den inbyggd TV-tuner och även Blu-Ray (den dyraste modellen)
vilket är riktigt trevligt.

En iMac med inbyggd TV-tuner och VGA, HDMI, Component och Komposit ingångar, det vore något!

Bevaka tråden