Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenors VD: "iPhones affärsmodell är ohållbar för en operatör som Telenor."

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bjelkeman:

Nej, det tror jag verkligen inte. Jag vet ett helt gäng folk som inte vill ha hackade telefoner men som vill ha iPhones med en svensk operatör.

Jag är en av dem..
Men man börjar ju tröttna! Och efter att sett abonnemangen på Europeiska marknaden så har även jag börjat överväga en hackad..

Mobilbolagen ger mycket tillbaka av sina marginaler till operatörerna, i olika former. Apples modell fungerar precis tvärt om, då operatören ska betala en kick-back till apple, på något som de varken har varit med att betala för att bygga upp eller betalar underhåll och vidareuppbyggnad på.

iPhone är faktiskt inte heller i det marknadssegment som säljer mest. Även om vi i Sverige köper avancerade telefoner, så ser inte världen riktigt ut så.

Jag kan förstå deras motstånd, och även om iPhone har jäkligt många coola saker så saknar den ju annat också.

Nåväl framtiden får utvisa vad som händer, men det är helt klart spännande att följa.

Det är bara att härda ut, om ett par år är de både billigare, snyggare och bättre

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-20 12:25

Jag annullerade precis mitt Telenor abonnemang för att jag inte vill vara bunden till det när iPhone kommer, det sa jag till damen i kundtjänst samtidigt som hon försäkrade mig om att Telenor ska få iPhone till jul och att jag kan byta då istället för att säga upp det nu. Mitt svar blev att jag då lika bra kan skaffa ett nytt Telenor abonnemang då isf... Sjukt lurigt.

FredHo, jag blir förvånad - gick det att säga upp abbonemanget via telefonen... tidigare så var det väl alltid så att dom tvingade användarna att sända in uppsägningen via ett brev. Det kan iof vara så att dom ger det svaret i förhoppningen att kunna fortsätta tjäna pengar på alla trogna Telenorabonenter.... eller kan det vara så att dom känner markens gungningar pg.a att folk lämnar ett sjunkande skepp.

Ursprungligen av Olle@mac:

FredHo, jag blir förvånad - gick det att säga upp abbonemanget via telefonen... tidigare så var det väl alltid så att dom tvingade användarna att sända in uppsägningen via ett brev. Det kan iof vara så att dom ger det svaret i förhoppningen att kunna fortsätta tjäna pengar på alla trogna Telenorabonenter.... eller kan det vara så att dom känner markens gungningar pg.a att folk lämnar ett sjunkande skepp.

Jag har sagt upp ett antal mobilabbonemang via 3 och tidigare Vodafone via telefon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-20 16:57
Ursprungligen av Olle@mac:

FredHo, jag blir förvånad - gick det att säga upp abbonemanget via telefonen...

Jodå, det gick fint. Förutom att det tar 3 månader fast att jag inte är bunden. Jag sa till och med dem att jag kunde tänka mig att fortsätta med deras abonnemang efter att de 3 månaderna har gått men då utan uppsägningstid. DET var tydligen omöjligt... Jag hoppas verkligen att det inte blir Telenor som får iPhone-dealen.

  • Medlem
  • 2007-11-20 14:25

Jag tror att Steve ar fast i USA-tank. Dar ar det operatorerna som lanserar telefoner och de binds hart till operatorerna. I Sverige ar det inte sa, enda bindningen som finns ar ju subvention eller inte och ganska manga har borjat hajja att det ar tamligen olonsamt att binda sig bara for att fa luren lite billigare.

Lat oss betala vad luren kostar, en obunden iPhone for, vad kan det bli? 7000 SEK? Sen ar det upp till operatorerna att komma med abbonnemang som ger tillrakligt billig data, samtal ar redan billigt, data ar svindyrt daremot.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Jag tror att Steve ar fast i USA-tank. Dar ar det operatorerna som lanserar telefoner och de binds hart till operatorerna. I Sverige ar det inte sa, enda bindningen som finns ar ju subvention eller inte och ganska manga har borjat hajja att det ar tamligen olonsamt att binda sig bara for att fa luren lite billigare.

/hpe

Steves tänk är det nog inget fel på och tänk på att de andra telefontillverkarna också tjänar multum på trafiken genom deras olika systemlösningar och konsultarvoden.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-20 16:55
Ursprungligen av Simon Templar:

Steves tänk är det nog inget fel på och tänk på att de andra telefontillverkarna också tjänar multum på trafiken genom deras olika systemlösningar och konsultarvoden.

På vilket sätt tjänar operatörerna på minut-tick? Det var det korkaste jag läst på länge (Då jag har ändå jobbat i operatörsvärlden i 10 år).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 16:07
Ursprungligen av hpe:

Lat oss betala vad luren kostar, en obunden iPhone for, vad kan det bli? 7000 SEK.

Det tvivlar jag på om en 8GB iPod touch kostar 2895 SEK. Telefondelen kan väl inte kosta 4000 SEK mer?

Däremot har nog Apple räknat med mycket högre marginaler för iPhone genom att ta bort konkurrensen från operatörsledet... Det blir spännande att se var detta slutar.

Ursprungligen av pesc:

Det tvivlar jag på om en 8GB iPod touch kostar 2895 SEK. Telefondelen kan väl inte kosta 4000 SEK mer?

Däremot har nog Apple räknat med mycket högre marginaler för iPhone genom att ta bort konkurrensen från operatörsledet... Det blir spännande att se var detta slutar.

Det kommer troligen kosta något åt 7-8000 hållet, eftersom den är obunden och Apple förlorar intäkter på det genom att man får välja abbonemang själv.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-20 16:57
Ursprungligen av Patrik D:

Det kommer troligen kosta något åt 7-8000 hållet, eftersom den är obunden och Apple förlorar intäkter på det genom att man får välja abbonemang själv.

Ja nu ligger ju ARPU inte så högt i Sverige så det har du fått om bakfoten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 16:57

Jag håller med om att Apple gärna vill ta ut det priset. Men hpe ville betala vad den "kostar". Naturligtvis är ju Apple fri att sätta vilka priser de vill, med om man antar att de säljer iPod touch med förtjänst så kan man nog gissa att iPhone har rätt så feta marginaler. Om de t.ex. vill öka sin marknadsandel så finns det nog lite utrymme att sänka priset. Vi får se...

Ursprungligen av pesc:

Jag håller med om att Apple gärna vill ta ut det priset. Men hpe ville betala vad den "kostar". Naturligtvis är ju Apple fri att sätta vilka priser de vill, med om man antar att de säljer iPod touch med förtjänst så kan man nog gissa att iPhone har rätt så feta marginaler. Om de t.ex. vill öka sin marknadsandel så finns det nog lite utrymme att sänka priset. Vi får se...

En iPhone kostar idag 399 dollar i USA, och förtjänsten för Apple är 50% samt intäkterna från AT&T, så utrymme att sänka priset kan man säga att det finns. Men tänk på att dom sänkte priset från 599 dollar först, så en prissänkning tror jag inte på just nu, möjligen efter jul.

När/om Apple börjar sälja en operatörsfri telefon så kan ni nog räkna med att det kommer kosta, eftersom dom hellre vill sälja den operatöslåsta telefonen, eftersom det i längden ger mer intäkter.

Det är därför jag tror den kommer bli dyr.

Kanske inte läge å komma och förvänta sig göra lätt deg på att få vara med på iPhone-tåget.
Passar det inte så, bye bye lixom
Vem minns Telenor om ett par år?

  • Oregistrerad
  • 2007-11-21 17:07
Ursprungligen av kitesurf:

Kanske inte läge å komma och förvänta sig göra lätt deg på att få vara med på iPhone-tåget.
Passar det inte så, bye bye lixom
Vem minns Telenor om ett par år?

Med 129.000.000 kunder (några fler än Apple) och en omsättning på 91 Miljarder (2006) så förstår jag inte vad du yrar om........

Ursprungligen av studiox:

Med 129.000.000 kunder (några fler än Apple) och en omsättning på 91 Miljarder (2006) så förstår jag inte vad du yrar om........

Han pratar nog om Telenor i Sverige som det går sämre och sämre för.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-21 23:25
Ursprungligen av Patrik D:

Han pratar nog om Telenor i Sverige som det går sämre och sämre för.

Det spelar ju ingen roll. Telia i Ukraina kanske går skitdåligt, men kommer man glömma bort det ändå? Men nu spårar det ur totalt så jag sätter stopp där.

Ohh intressant. tackar.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-23 22:05

petterf
Jag håller med dig om att operatörerna har haft fina kassakor när det bara fanns Europolitan, Comviq och Televerket Radio. Men det är ett tag sedan. Nu råder det fullt krig och ett sms kostar inte längre 6Kr utan 19 öre.

Jag håller inte riktigt med att dom inte kommer tjäna pengar. Flatrate tjänar dom mer pengar pga. överbokningen, något som operatörerna är väldigt duktiga på att uppskatta och räkna på. Det spelar ingen roll om det är data eller voice som fyller upp näten. Däremot är ju operatörerna giriga, dom vill ha mer av kakan och dom upptäcker såklart att dom inte tjänar lika mycket pengar som dom skulle göra om dom också kunde få en cut av itunes revenue.

Det är klart att kronor per sms ger högre vinster än 19 öre och det har visat sig. Man har tvingats till prissänkningar på tjänster och i stället försökt att ta ut det på avgifter i stället.
Att erbjuda och försörja sig på infrastruktur kan ge pengar men aldrig vara någon kassako. Det är som du säger att innehåll och rättigheter som är framtiden.

Bevaka tråden