Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video converter till iPhone

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 13:40

Oh yes, men jag har inte iPod touch. Dessutom känner jag på mig att den ultimata konverteraren finns där ute och bara väntar ^^

Om du hade läst vad det stod när man klickat på länken så hade du sett
MediaCoder iPhone / iPod Touch Edition

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 20:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 18:23

Jag Köpte faktickt iPhone video converter (mac) och det finkar superbra med undantag för en sak: Filmerna blir ihoptryckta som widescreen-filmer blir på "vanliga skärmar". Men det kan dock vara jag som är kass... Har prövat olika inställningar, bl.a 480 * 320. Nån som vet vilket snitt iPhone ska ha?
ÄR det någon som kan något annat bra mac-program för syftet?

Jag skrev en guide till några inte allt för datorkunniga jobbkompisar. Den finns på andreee.se.
Här är det dock frågan om att rippa och lägga in DVD-filmer med HandBrake.

Jag misstänker lite att den här tråden gäller konvertering av redan encodat material som .avi eller .wmv till .mp4?

Till sånt använder jag Xilisoft Video converter, men den är inte gratis.

Den här sidan kanske kan vara till nån hjälp?

Podsize.—.Chris Bevan

Jag använder Jodix Free iPod converter Jodix - Freeware converts DVD AVI MPEG WMV RM to MP3 or iPod Video det e gratis och utan reklam och sånt, funkar fint, filerna blir små och bra!

Använde Videora, men filerna blev för stora så jag bytade. Jodix funkar mycket, mycket bättre och är snabbare också!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-17 21:50

Jag undrar en sak. Är det någon som vet om man kan på något sätt sätta igång flera konverteringar efter varandra i videora som liksom fortsätter när en är klar?

Man kan lägga till fler i listan, när man visar konverteringsprocessen eller vad man ska kalla den kan man högst upp trycka på en flik som säger convert new file eller nåt. Man väljer helt enkelt bara att konvertera en ny fil så läggs den till i listan!

Winavi MP4 Converter är ett underbart program som tyvärr kostar men som gör jobbet snabbt och snyggt! klart snabbaste konventeraren jag använt! ca 5 min för ett 40min långt tv avsnitt som varken fick dålig kvalite eller en överdriven filstorlek, den gick från 360 till 250mb i storlek. programmet omvandlar nästan allt till "psp", "Ipod", gp3 och MP4 format, valde "Ipod" formatet vilket är MP4 men med en bra storlek på bilden frn början, helt enkelt lättare att få ett snyggt resultat tycker jag. och att det gick på ynka 5 min är bra då alla andra program i denna tråden antingen vart sega, gjort ett dåligt resultat eller gjort filerna överdrivet stora.

jag rekommenderar Winavi MP4 converter!

Är det någon som vet om det finns något program som klarar av att lägga till info till avsnitt man konverterar så att det snabbt går att importera dem som TV Program istället?

Vill uppdatera mitt tips till iPhonekonvertering.

På min PC använder jag nu RipBot 264. Jag är mycket nöjd med detta programmet.

Det använder x264 biblioteket, som får anses vara ett av de kraftfullaste idag, kanske till och med det kraftfullaste tillgängligt för konsumenter.

Det kräver ffdshow, men kan laddas ner med en installer så att man har allt man behöver på datorn. Tidigare har det varit lite grisigt med gränssnitten om man ville jobba med x264 (tycker jag) och det var många saker som skulle vara installerade och uppdaterade.

Men detta programmet har jag använt den senaste veckan och konverterat flera .mkv HD-filer till iPhone-vänliga .mp4. Det har tidigare inte varit helt lätt att göra bra konverteringar från mkv till mp4 men detta programmet klarar det.

Det finns även profiler för t ex Apple TV och PS3. Utformatet är mp4 eller mkv och informatet kan nog vara nästan vad som helst- i alla fall de vanligaste.

Skulle ljudfilen var osynkad finns det även stretch och klippmöjligheter.

Programmet laddar ni ner på RipBot 264 på Mediafire.

Hmmm... nu när jag såg hur liten filen var är jag osäker på om ffdshow verkligen ingick där. Minns inte. Annars får ni hämta hem det också. Men det är det värt. Trust me.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vill uppdatera mitt tips till iPhonekonvertering.

På min PC använder jag nu RipBot 264. Jag är mycket nöjd med detta programmet.

Det använder x264 biblioteket, som får anses vara ett av de kraftfullaste idag, kanske till och med det kraftfullaste tillgängligt för konsumenter.

Det kräver ffdshow, men kan laddas ner med en installer så att man har allt man behöver på datorn. Tidigare har det varit lite grisigt med gränssnitten om man ville jobba med x264 (tycker jag) och det var många saker som skulle vara installerade och uppdaterade.

Men detta programmet har jag använt den senaste veckan och konverterat flera .mkv HD-filer till iPhone-vänliga .mp4. Det har tidigare inte varit helt lätt att göra bra konverteringar från mkv till mp4 men detta programmet klarar det.

Det finns även profiler för t ex Apple TV och PS3. Utformatet är mp4 eller mkv och informatet kan nog vara nästan vad som helst- i alla fall de vanligaste.

Skulle ljudfilen var osynkad finns det även stretch och klippmöjligheter.

Programmet laddar ni ner på RipBot 264 på Mediafire.

Hmmm... nu när jag såg hur liten filen var är jag osäker på om ffdshow verkligen ingick där. Minns inte. Annars får ni hämta hem det också. Men det är det värt. Trust me.

Länken fungerar inte

Ursprungligen av Forvirrad:

Länken fungerar inte

Sånt är alltid tråkigt...

Måste avsvära mig allt ansvar från tidigare länk och även den nya nedan, eftersom jag inte har med dem att göra, men här är en aktuell som i alla fall funkar när jag skriver detta:

RipBot264v1.11.2.7z

Antar att länken blir kass när nästa version kommer ut.

Om man vill sätta sig in lite mer i rippning och encoding kommer här en länk till ett annat forum:

RipBot264 v1.11.2 - Simple and easy to use GUI -> IPOD . PSP . CONSOLES . BLURAY - Doom9's Forum

Detta är förvisso just till tråden om programmet som jag rekommendera, men det finns mycket annat att surfa runt och läsa också. Obegränsat med åsikter och information.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-11-22 16:11

Jag har en Mac och har letat som en tok för att hitta ett program som kan konvertera exempelvis .avi- och .mkv-filer till iPhone-format.

Någon som har nåt tips? Använder Handbrake för DVD, men den verkar inte klara av annat.

Ursprungligen av Onk:

Jag har en Mac och har letat som en tok för att hitta ett program som kan konvertera exempelvis .avi- och .mkv-filer till iPhone-format.

Det finns en plugin till Quicktime som gör att du kan öppna .mkv filer i den. Om du har QT Pro ($29) så kan du ju sen exportera, även om det tar ett tag.

Se bara till att QT har laddat hela mkv filen, vilket också tar en minut eller så (du ser ju hur stapeln växer, ungefär som om du streamade)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-11-23 16:06
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det finns en plugin till Quicktime som gör att du kan öppna .mkv filer i den. Om du har QT Pro ($29) så kan du ju sen exportera, även om det tar ett tag.

Se bara till att QT har laddat hela mkv filen, vilket också tar en minut eller så (du ser ju hur stapeln växer, ungefär som om du streamade)

Okej, tack för svaret!

Så det är alltså QuickTime som gäller. Vad heter den där pluginen som gör att den kan läsa .mkv-filer? Vet du det?

/Onk

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2008-08-25 19:49

Vilket program använder ni då ni converterar filmer till iphone format ?

Har en fundering över vad ni använder er av för program då ni converter:ar t.ex en *.avi film till iphone format.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-25 19:58

Jag använder VisualHub

I mina ögon är det programmet enkelt att använda, pålitligt, tillräckligt med funktioner och billigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-08-25 20:01

VisualHub: The Universal Video Converter for Mac. som kostar en liten slant. Annars finns även iSquint från samma företag (Welcome to Techspansion).

QT Pro

QTpro

iSquint, men tror det är föregångaren till Visualhub? Eller en "lillebror" kanske rentav.

QT Pro

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 20:48

iTunes

//Rob

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-25 20:49
Ursprungligen av Robo-X:

iTunes

//Rob

Hehe, hur får du in .avi-filer i iTunes?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 20:51
Ursprungligen av Macsimal:

Hehe, hur får du in .avi-filer i iTunes?

Konvertera först med QTPro

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 21:46

Jag använder VisualHub för Mac.

Undrar om det finns något bra program som utför samma funktion som man kan köra på Linux från prompten. Nån som har något förslag? Jag använder Debian.

Ursprungligen av kia2:

Jag använder VisualHub för Mac.

Undrar om det finns något bra program som utför samma funktion som man kan köra på Linux från prompten. Nån som har något förslag? Jag använder Debian.

Handbrake, som finns till Mac, Windows, och Linux.
Kolla in syntaxen med alla optioner här
CLIGuide - HandBrake - Trac

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-08-30 01:03

Mediacoder är hittils min favorit. Dock så finns ju möjligheten att "bränna" in subtitles i filmen när man konverterar (vad jag förstått). Nu till frågan, hur gör man ?
Känns som "lower quality" duger bra för iphonen och filen blir lite mindre än halva ursprung vilket är helt ok. Videora har ju 384kbps som standard såg jag.

Bevaka tråden