Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar av sig själv

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-23 14:13

Hmm, jadu, testa att dömma /Library/Cache och /Users/dinanvändare/Library/Cache
Den kan nämligen ha mellanlagrat sig där.

Att resetta PRAM efteråt för säkerhetskull kan också vara ett altenativ. Men annars så vet jag inte.

Något som också kan väcka datorn är ju USB-enheter. Om du har någon usb-enhet som en hårddisk eller mobiltelefon som kanske lever sitt eget liv.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-09 07:32

Har samma problem. Upptäckte att iMac:en vaknat före mig på mornarna med skärmen i vila. Problemen började efter att jag installerat EyeTV 3.

Är det någon som kommit på lösningen än?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-09 08:07
Ursprungligen av pasp:

Har samma problem. Upptäckte att iMac:en vaknat före mig på mornarna med skärmen i vila. Problemen började efter att jag installerat EyeTV 3.

Är det någon som kommit på lösningen än?

Denna lösning fungerar bara om du hade samma problem som mig.

/Library/Preferences/SystemConfiguration/
Där i låg wakeup eller autowake eller liknande plist. Den tog jag bort och startade därefter om.

Detta har varit min lösning efter varje gång jag schemalagt en inspelning. När inspelningen är gjord vaknar nämligen datorn när klockan är 12 GMT-tid. Buggen verkar dock vara i Leopard och inte i EyeTV, problemet verkar vara att den där autowake-filen ligger kvar även fast innehållet är bortplockat. Eyetv använder funktionen och trigger därför den utlösande faktorn.

Det finns säkerligen andra program osv. som kan trigga det. Men för mig har det löst sig med att ta bort plisten och rebootat datorn.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-19 07:34

Har mac-mini med Tiger, samma problem och på oregelbundna tider. Har inte Eye-TV installerat och inga enheter kopplade till datorn som kan spöka, men har i vissa fall märkt att tändande av lampor i rummet kan trigga datorn. Ibland vaknar den ändå, men om problemet är detsamma så borde det ha med spänningsfall eller motsv. i huset att göra.

En förklaring till Fudge's problem (startar samma tid på natten) kanske kan vara att nåt händer i huset samma tid varje natt, typ en automatisk inställning i nån värmecentral i källaren eller så. Eller att du har grannar som sysslar med fett strömförbrukande aktiviteter på regelbunden basis. Mjölkar kor eller så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 23:23

Känner igen "vaknamittinattenfenomenet". Min iMac G5 2,1 20" är även väldigt kvällspigg. Då jag sätter den i vila, hinner den bara stänga ögonen för att genast vakna till liv igen. Brukar behövas tre-fyra försök innan den somnar. Inte alltid, men rätt ofta.

Alla externa enheter urkopplade.

Någon som känner igen beteendet?

Ursprungligen av Linjer:

Känner igen "vaknamittinattenfenomenet". Min iMac G5 2,1 20" är även väldigt kvällspigg. Då jag sätter den i vila, hinner den bara stänga ögonen för att genast vakna till liv igen. Brukar behövas tre-fyra försök innan den somnar. Inte alltid, men rätt ofta.

Alla externa enheter urkopplade.

Någon som känner igen beteendet?

Kollat "Wake on Lan" ? "Tillåt att den här maskinen fjärradministreras" eller vad det står i inställningar?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-04 16:23

Har liknande problem med min MacBook (2006). När locket är stängt händer det att den vaknar (äpplet börjar lysa och CD-enhetet (?) låter). Nu på senare tid har det blivit mer frekvent. I stort sett varje gång jag stänger locket vaknar den efter typ 10s och fortsätter att göra det med bara sekunders mellanrum. Fläktarna går även igång på max efter ett tag. Jag har testat att stänga av alla program, BT, airport, ALLT, men ingen skillnad. Vad kan detta bero på?!

Jag har liknande problem med min iMac Alu 2GHz 20", så jag hakar på här
istället för att skapa en ny tråd...

Min iMac vaknar från vila om jag kopplar in/ur eller slår på/av någonting
på samma 230V uttag och jag har aldrig träffat på detta förut, och
elmässigt ser jag inte hur detta kan uppstå...

Någon som vet ?

LCR

Prova att låta bli att ge maskinen nät-koppling.
Alltså ur med nätverkskabeln. Bara för att kunna eliminera.

Ursprungligen av Goflorp:

Prova att låta bli att ge maskinen nät-koppling.
Alltså ur med nätverkskabeln. Bara för att kunna eliminera.

Den har ingen Ethernet kabel i.

Det enda som är inkoplat är 230V kabeln, en USB hub som visserligen
har en egen transformator och mus/tgb.

Undrar om det kan vara USB hubben...

Den vaknar i alla fall upp när jag gör något på 230V inte nätverket.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Den har ingen Ethernet kabel i.

Det enda som är inkoplat är 230V kabeln, en USB hub som visserligen
har en egen transformator och mus/tgb.

Undrar om det kan vara USB hubben...

Den vaknar i alla fall upp när jag gör något på 230V inte nätverket.

LCR

Bara att börja dra ur saker då.
Att spikar på nätet skulle väcka maskinen finner jag mkt märklligt.
De kommer ju inte förbi nätagget.

Kolla Internetdelning, Wake-on-Lan, USB, BT, döda Airport.

ta en grej i taget och så får du se när felet slutar fela...

Ska kolla utan USB hubben, önskar att iMacen hade 4 USB portar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 18:56

Skulle gärna vilja veta hur det går/gått för alla med problem med vilan då jag har fått problem med vila på min iMac nyligen. Sätter alltid den i vila när jag lämnar den för lite längre stunder men sen någon vecka så är den ofta (inte alltid) vaken när jag kommer tillbaka. Vaknar också ibland mitt i natten av att den vaknar och kör igång fläktarna vilket är mkt irriterande. Har inte ändrat nåt eller kopplat in några nya enheter och det har funkat utmärkt i över ett år. Tycker också att fläktarna låter mycket mer än tidigare.

Nu har jag inte testat så där jätte mycket men jag är ganska säker att
det är USB hubben som spökar och det känns mycket logiskt eftersom
transformatorn som är kopplasd till hubben är inte en switched mode
PSU utan en järn kärna, och då kan jag tänka mej att på/av slag på
230V sidan ger en spike/low in i hubben som också på något sätt
syns på USB sidan, kanske någon milliVolt och det känner iMacen av,
medan ett switched mode släpper inte genom sådant...

Min vaknar aldrig av se själv, bara om jag gör något.

LCR

Prövade själv precis att dra ur hubben och sätta min iMac 2,8GHz 24" i vila.
Den somnade som en stock.

Boven hos mig var alltså min USBhub...

Bevaka tråden