Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra C miljö

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 11:21
Ursprungligen av High|ander:

När man skall börja med C/C++ är en IDE att rekommendera då man bara behöver tänka på att koda och sedan exekvera. Har du testat Xcode? Den borde duga hur bra som helst.

Jo, jag har testat xcode. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska komma igång där. Exempelvis har jag testat att öppna ett tomt projekt (empty project) och skapa en c++ fil i det. Då blir det en .cpp fil och en .h, alternativt bara en .cpp fil.

Men vad ska jag skriva i respektive fil? Det går ej att builda när jag bara skrivit in programmet i .cpp filen.

Och är jag tvungen att skapa någon form av gränsnitt innan jag kan köra det, eller finns det något sätt att fixa så jag bara kan skriva in och få ut text via cout, som i prompt motsvarande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 11:51

När jag försöker med att skriva "$ make x" i terminalen så svarar den att "there's nothing to be done on x", trots att jag installerat vad jag tror är gcc.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-07 12:11

Du behöver lära dig C. Du kommer inte kunna göra det i denna diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 12:17

Okej, jo det förstår jag. Förstår absolut att det här är oerhört dumma frågor.

Skulle dock kännas så mycket lättare att gå vidare med läsningen av den bok jag använder (c++: how to program), om jag faktiskt lyckades få de enkla exempel de lär ut att fungera på macen.

Det enda jag vill veta är hur jag lyckas få ett enkelt program, liknande det jag beskrev, att fungera ungefär som i prompt i windows.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-07 12:22
Ursprungligen av DrStein:

Okej, jo det förstår jag. Förstår absolut att det här är oerhört dumma frågor.

Skulle dock kännas så mycket lättare att gå vidare med läsningen av den bok jag använder (c++: how to program), om jag faktiskt lyckades få de enkla exempel de lär ut att fungera på macen.

Det enda jag vill veta är hur jag lyckas få ett enkelt program, liknande det jag beskrev, att fungera ungefär som i prompt i windows.

Vad jag försöker säga är att när du har svar på dessa enkla frågor så kommer du ha ytterligare tjugo enkla frågor som du måste ha svar på innan du kommer någonvart, osv. Läs den där boken igen, från början — det verkar som du har skummat förbi några sidor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 12:27
Ursprungligen av Jogin:

Vad jag försöker säga är att när du har svar på dessa enkla frågor så kommer du ha ytterligare tjugo enkla frågor som du måste ha svar på innan du kommer någonvart, osv. Läs den där boken igen, från början — det verkar som du har skummat förbi några sidor.

Jo, det stämmer. Men dessa 20 nästa enkla frågor kommer jag förmodligen kunna lära mig från boken. I boken står dock ingenting om hur man får program att fungera på mac överhuvudtaget, därav mitt behov av lite handledning från mac-kunniga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 12:25

För övrigt så lyckades jag precis, med hjälp av en youtube tutorial och tidigare tips i tråden, att skapa ett program som skrev hello world! i terminalen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-07 12:36

Dina problem är inte Mac-specifika. Du vet inte vad header-filer eller make är. Läs boken ordentligt eller byt bok om den verkligen inte går igenom detta.

Masters of the Void kan kanske hjälpa dig lite med att komma igång med C i Xcode.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 16:04

Skitbra! Funka direkt som det skulle! Tack för tipset

Bevaka tråden