Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderad Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I iStat nano heter båda CPU A, varken mer eller mindre.

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-09 10:46

en fråga, vad är det för märke man ska ha på sina ram minnen?
kollar på dustin just nu...
sitter på en macmini 1.66 GHz intel Core Duo, 512MB 667Mhz DDR2 SDRAM just nu
vad är max jag kan trycka in i den?

Ursprungligen av thor:

en fråga, vad är det för märke man ska ha på sina ram minnen?
kollar på dustin just nu...
sitter på en macmini 1.66 GHz intel Core Duo, 512MB 667Mhz DDR2 SDRAM just nu
vad är max jag kan trycka in i den?

Följ stegen för rätt RAM:
http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10232

  • Medlem
  • 2007-12-04 10:53
Ursprungligen av Emanuel L:

Följ stegen för rätt RAM:
http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10232

Visst stämmer det att de senaste modellerna av Minin, MacBook och MacBook Pro alla har samma minnen? Så har jag ett par pinnar kvar från en MBP, då kan jag kasta in dem i Minin?

Ursprungligen av Goka:

Visst stämmer det att de senaste modellerna av Minin, MacBook och MacBook Pro alla har samma minnen? Så har jag ett par pinnar kvar från en MBP, då kan jag kasta in dem i Minin?

Är inte helt undra men deras specar är ju lika. Får du samma träffar när du tex söka på länken jag gav?

Annars har jag hittat detta:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=254822

Sen har vi:

Citat:

# Justin
November 19th, 2007 at 9:53 am

On a santa rosa macbook(the new ones), you can install 4 gb of ram now, which leopard does good with.

MBP and MB ram are the same now, I believe.

Från http://www.glennwolsey.com/2007/11/19/uncut-guide-to-ram-for-macs/

Annars kan du ringa macforum eller apple support..
jag är inte hundra på denna fråga..

  • Medlem
  • 2007-12-04 12:29
Ursprungligen av Emanuel L:

Är inte helt undra men deras specar är ju lika. Får du samma träffar när du tex söka på länken jag gav?

Precis, jag körde konfig-guiden och fick samma artikelnummer på minnena för MBP och Mini. Jag gjorde samma övning på någon annan site, och fick inte samma svar, men med tanke på att Minin i princip är en bärbar maskin utan skärm skulle det vara ytterst märkligt om just den datorn inte körde på samma moduler som iMac och MacBookarna.

Ursprungligen av Goka:

Precis, jag körde konfig-guiden och fick samma artikelnummer på minnena för MBP och Mini. Jag gjorde samma övning på någon annan site, och fick inte samma svar, men med tanke på att Minin i princip är en bärbar maskin utan skärm skulle det vara ytterst märkligt om just den datorn inte körde på samma moduler som iMac och MacBookarna.

De stämmer nog.. DDR2 är ju bakåtkompatibelt så man kan nog vara säker.

Sen har du detta från Crucials sida. på den senaste Mini-modellen.
Samma sak sa den om min Mini som är en 1.66GHz Core Duo.
och samma sak för senaste MBP.

Citat:

DDRII memory with support for DDR2 PC2-5300 speeds.

Because DDR2 memory is backward-compatible, you can safely upgrade your system with any of the guaranteed-compatible DDR2 speeds listed below.

Anledningen till att du ser mer än 100% är att du har mer än en CPU. Så är det på min Dual G5:a iaf. Du kan alltså Max ha 200% där.
Du kan få korrekt bild om du öppnar verktyget i Applications/Utilities istället (glömt bort namnet dock, men du förstår då du ser namnet)

Kan medddela att min mini den senaste tiden efter uppgraderingen har börjat ge Kernel Panics.

Skall köra lite tester för att se vad boven kan vara...

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-02-13 13:06

fråga;
jag använder min 250GB 3'5 externa hårddisk som startskiva till mac minin, gör det stor skillnad jämfört med 2'5an på 80GB som är i? har aldrig använt 80GB till något. någon som vet om det finns listat några spec. på detta?

  • Medlem
  • 2008-02-13 15:02

Om den externa snurrar på i 7200 rpm så skulle jag gissa att det går snabbare att starta från den än från den interna.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-02-13 15:41

hur kollar jag det lättast?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-13 19:26

xbench hårddisk test är väll en fingervisning iaf.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-02-13 23:18

eeeh, jag förstod inte mycket av siffrorna xbench spottade ut...

  • Medlem
  • 2008-02-17 21:36

Kör en Carbon Copy Cloner av ditt system från den externa enheten till den interna, så du har exakt samma uppsättning på bägge diskarna. Starta sedan om datorn med tidtagaruret i handen så får du se vad det skiljer.

Går det att uppgradera en minis combodrive (alltså utan dvd-brännare) till superdrive (med dvd-brännare)?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-02-24 20:43

Oja, jag gjorde det själv då jag bytte ut min förra Mini till en nyare. Flyttade då över Superdriven från den gamla till den nya samtidigt som jag stoppade i mer minne.

Det är lite klurigt (men inte alls svårt) att öppna upp Minin, men efter det är den ganska lätt att jobba med.

Ursprungligen av scim:

Oja, jag gjorde det själv då jag bytte ut min förra Mini till en nyare. Flyttade då över Superdriven från den gamla till den nya samtidigt som jag stoppade i mer minne.

Det är lite klurigt (men inte alls svårt) att öppna upp Minin, men efter det är den ganska lätt att jobba med.

Låter ju perfekt! Var hittar man en passande superdrive då?

Bevaka tråden