Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för TimeMachine-frågor & svar

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänkte att det skulle gå sätta in den nya interna hårddisken, installera leopard och sedan koppla in time machine-hårdisiken och återställa allt till den nya interna. Går det?

Ursprungligen av Ulf Boström:

Jag tänkte att det skulle gå sätta in den nya interna hårddisken, installera leopard och sedan koppla in time machine-hårdisiken och återställa allt till den nya interna. Går det?

Jaha, missuppfattade. Trodde du skulle flytta själva backup-datan till ny disk. Dumma jag...

Det ska gå att göra, en av grundidéerna med hela konceptet. Läs mer i hjälpen för Time Machine om hur det går till.

Edit: Sök efter "Återställa hela systemet" så hittar du steg för steg-anvisningar. Helt enkelt gör du så att du kopplar in Time Machine-disken innan du stoppar i installations-cd:n, sen väljer du Verktyg > Återställ systemet.

Ursprungligen av Leftrustle:

Jaha, missuppfattade. Trodde du skulle flytta själva backup-datan till ny disk. Dumma jag...

Det ska gå att göra, en av grundidéerna med hela konceptet. Läs mer i hjälpen för Time Machine om hur det går till.

Edit: Sök efter "Återställa hela systemet" så hittar du steg för steg-anvisningar. Helt enkelt gör du så att du kopplar in Time Machine-disken innan du stoppar i installations-cd:n, sen väljer du Verktyg > Återställ systemet.

tack för detta svar.

läst lite men fattar fortfarande inte

jag gjorde en första backup som tog låång tid

och när ja kom hem nu så stod det att min externa var full.......efter min första uppdatering hade ja ca 100 gb över, eftersom första backupen var på 250 gb, gör den en ny på 250 gb eller kopierar den inte över? känns dumt att behöva radera bort ena backupen för att få plats med den andra? sen ser jag att min gjorde backup varje timme....vill typ ha veckovis finns det något som kan lösa de ?

mvh ovetande o okunnig

Hade du flera användare? Hur funkar det?

Jag hade bara en användare så det vågar jag inte lova, men hela min användare var som orörd, förutom en liten detalj, som jag fortfarande inte riktigt kan förstå. Bakgrundsbilden var utbytt till Leopard-standard, med rymden.

Jag kan dock inte tänka mig att det skulle vara något annorlunda med flera olika användare.

Så om man gör en nyinstallation och återskapar från ens backup så är mail, dess konton, program, inställningar rubb och stubb i datorn precis som den var vid senaste backup? Jag ska lämna in datorn så jag tänkte göra den clean och sen lägga tillbaka allt när jag fått den åter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 23:42

Skulle idag testa min TS för första gången, startar TS, blir ombedd att välja en disk, tar en av två partitioner och klickar välj. Det som nu händer är att hårddiskarna försvinner från skrivbordet och det är allt. Sen dess kan jag inte komma åt någon av partitionerna mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 14:38

Det fungerar att använda TM på en disk som redan har filer. TM skapar en egen mapp och lägger backupperna där. (Disken skall dock vara HFS+-formaterad.)

Däremot så backuppas ju inte de andra filerna... Jag rekommenderar att ha en separat stor backupdisk. 500G kostar 1000:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 16:04

Jag kör TM till min Windowsserver via SMB med "terminalhacket" och det har funkat kanon ända tills 10.5.2.
Nu får jag fel när TM ska köras. Jag har provat att göra om allt från början men icke.

Nån som hört om Apple "täppt" till TM via SMB?

Ursprungligen av ktd:

Jag kör TM till min Windowsserver via SMB med "terminalhacket" och det har funkat kanon ända tills 10.5.2.
Nu får jag fel när TM ska köras. Jag har provat att göra om allt från början men icke.

Nån som hört om Apple "täppt" till TM via SMB?

Kan det vara felet som beskrivs på.
http://www.macfixit.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-23 01:19

Två frågor
- Det står i inställningarna för TM att min hemmamapp inte säkerhetskopieras, skall det vara så?

- Använder mig av TM-scheduler för att TM inte skall göra en kopia i timmen, men det verkar inte fungera oavsett vilket backup-intervall jag väljer. Hur kan detta komma sig?

Ursprungligen av Frälst:

Två frågor
- Det står i inställningarna för TM att min hemmamapp inte säkerhetskopieras, skall det vara så?

- Använder mig av TM-scheduler för att TM inte skall göra en kopia i timmen, men det verkar inte fungera oavsett vilket backup-intervall jag väljer. Hur kan detta komma sig?

om du har 10.5.2 kan du lägga en ikon till Time Machine i meny-baren. Du kan då stänga av time machine helt, sen när du vill göra backup trycker du på ikonen sen "Back up now".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 10:50

"Säkerhetskopiera nu" finns ju även som funktion i menyn om du högerklickar på Time Machine i docken. Om du inte kör 10.5.2 än eller om du inte vill ha ikonen i meny-listen.

Någon som vet om och i så fall hur det går att köra TM trådlöst?

Jag har en HD ansluten till en iBook G3, som är trådad till en AirPort Express. Den dator jag vill köra TM från är luftansluten. I Finder hittar jag HD:n, men inte från TM.

Hjälp!
//tm

Om Time Machine slutar kopiera mitt i...

Eftersom jag suttit ett antal timmar i telefon med Äppel-pojkarna på Irland så har jag följande att berätta. Förhoppningsvis kan det spara tid för någon.

Time Machine slutade att fungera för mig efter någon vecka. Felet bestod i att TM slutade att kopiera filerna innan allt blivit “upp backat”. Följande meddelande fick jag varje gång. Time Machine-fel. Kan inte slutföra säkerhetskopieringen. Ett fel inträffade när filer kopierades till säkerhetskopian. Efter ett antal olika funderingar och tester har följande konstaterats.

1) En korrupt (trasig) fil kan innebära att Time Machine inte kan säkerhetskopiera. (Hitta rätt fil genom att öppna programmet Systemmeddelanden i Verktygsmappen och starta Time Machine. Det kommer ett meddelande om vilken fil som inte fungerar)

2) Din ordinarie hårddisk (den du vill säkerhetskopiera) måste vara indexerad. I mitt fall stannade indexeringen vid den korrupta filen. När jag hittat och kastat bort den filen så måste hårddisken indexeras på nytt innan Time Machine startas. Indexera genom Systeminställningar/Spotlight/Integritet. Klicka på + och välj din hårddisk. Markera disken i listan och klicka på - (minus). Inom någon minut börjar indexeringen (vilket syns genom en prick i förstoringsglaset (menylisten).

3) Hårddisken som ska användas för säkerhetskopian måste i Leopard ha GUID-partitionstabell.

Helt underbart med klara besked. Några frågor bara.

Var kan man se och ställa i så att det blir GUID-partitionstabell?
Har du BU-disken hängande på en Mac? För på AirPorten funkar de väl inte?

Min BU-HD som hänger på en iBook G3 har plötsligt börjat jobba med TM. Så nu kör jag backupper så det ryker från min luftanslutna Mac Ska uppgradera resterande maskinpark med senaste katten också.

Men det skulle ju vara trevligt om det gick att hänga disken på AP:en.

Lev väl i vårsolen
//tm

[QUOTE="toastmaster;1475300"]

Var kan man se och ställa i så att det blir GUID-partitionstabell?

I Skivverktyg, klicka på fliken partitionera och på knappen alternativ. Där hittar du GUID. Min BU HD är kopplad direkt till MBP via USB 2.

En fråga; Kan man köra TM mot nätverksvolymer?

Ursprungligen av J THOMAS E:

En fråga; Kan man köra TM mot nätverksvolymer?

Det går utmärkt om det är en Mac med 10.5 som servar upp disken. Jag tror att för att det skall fungera ordentligt så måste filsystemet har stöd för hårda länkar för mappar, vilket först 10.5 har. Jag har en Mac Mini med 750 GB firewire disk som jag använder som "hot" backup system för våra Macar nu.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-09 11:03
Ursprungligen av J THOMAS E:

En fråga; Kan man köra TM mot nätverksvolymer?

Ja, om dom servas från en Mac OS X-maskin. Sedan 10.5.2 går inte det gamla hacket som gjorde det möjligt att köra mot en AFP-volym (typ netatalk). Tillbaka till ruta #1.

Så om vi uppdaterar våra filservrar till 10.5 (från 10.4) så skall man kunna använda en volym där? Det låter ju strålande.. Måste ju ändå byta ut diskarna, så plats lär det ju finnas..

Är det nån som testat att återskapa efter att ha använt TM trådlöst med terminalhacket?

Känns ju lite scary att förlita sig på TM på detta sätt om man inte vet att det sen funkar att återskapa den dagen datorn krashar.

TM och Usb-disk strular i en usb-port

Jag har ett litet (stort?) problem med TM och min MBP. Om jag kopplar in min externa HD (Samsung 160GB, partionerad 100Gb +HFS och resten FAT32) i datorns högra USB-port, så fungerar backupen utan några som helst problem. Men om jag kopplar in den i den vänstra USB-porten istället, så kommer det efter ett tiotals sekunder efter backupen dragit igång, ett felmeddelande som upplyser mig om att följande:

"Ta bort enhet

Enheten du just avlägsnade från datorn matades inte först ut på lämligt sätt. Data på enheten kan ha skadats eller gått förlorad. I fortsättningen måste du avsluta enheten på lämpligt sätt genom att markera dess symbol och välja Mata ut från Arkivmenyn, innan du avlägsnar den från datorn."

Kan det vara något fel på den vänstra USB-porten, då det fungerar utmärkt vid anslutning till den högra porten? Eller kan det ha något med system/mjukvaran/timemachine att göra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-09 11:05
Ursprungligen av peacerich:

Är det nån som testat att återskapa efter att ha använt TM trådlöst med terminalhacket?

Känns ju lite scary att förlita sig på TM på detta sätt om man inte vet att det sen funkar att återskapa den dagen datorn krashar.

Det går att göra det så länge som du inte har lyckats fylla hela TM-volymen. Då inträffar nämligen det mindre roliga att datat förstörs trots att det ser ut att fungera felfritt och äldsta datat frigörs.

Jag har en del problem med Leopard som jag tror är TM relaterat. Problemet är att TM är igång och får hela systemet att gå på knäna - Findern hänger sig och det går knappt att göra minsta lilla grej.

Antingen är det TM eller så är det Western Digital disken på 1TB.

Någon som har hört något kring detta?

Funderar att testa den länken kring att ställa in när TM ska köra backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 16:38

nu finns det uppdateringar i programuppdateringen som möjliggör uppdatering till timemachine över det trådlösa nätverket till en Extreme!

jag får inte upp mina nät-disk-volymer i Time Machine. Vad kan det bero på? Att disken är partitionerad eller något annat dumt? kanske måste partitionen vara indexerad?

Ursprungligen av wwwandi:

jag får inte upp mina nät-disk-volymer i Time Machine. Vad kan det bero på? Att disken är partitionerad eller något annat dumt? kanske måste partitionen vara indexerad?

Kan det vara som så att TM inte bryr sig om Nätverksvolymer, då dessa ofta har sin egen Backup i andra änden av snöret ...

Disken du kopierar till måste vara partitionerad och formatterad så att den stödjer hard-links. FAT och NTFS gör det inte mig veterligen. HFS?/MacOS Extended gör det.

Bevaka tråden