Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Följer inte iphoto 08 med Leopard?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Föresten. följande tråd tar upp ämnet också:
http://www.99.se/mac-os-x/228032-foeljer-iphoto-08-med-leopard.html

Precis samma fråga, så jag slog ihop trådarna.

För att klargöra detta en gång för alla.
iPhoto, iMovie, iWeb och GarageBand ingår i iLife-paketet.

I operativsystemet-paketet så ingår, förutom Mac OS X, Apple Mail, Adressboken, iCal, iChat, iTunes, Safari och en drös med tillbehörs och verktygsprogram (som skivverktyg, ColourSync, och så vidare).

När man uppgraderar operativsystemet så köper man paketet för det nya operativsystemet. I detta så ingår inte iLife. iLife-paketet säljs separat. Vill man uppgradera iLife så får man köpa senaste versionen. Om man vill ha kvar gamla iLife, så finns det på skivorna som följde med datorn vid köp. Dock rekommenderas det att man köper senaste versionen av iLife när man köper senaste versionen av operativsystemet, för de är gjorda för varandra.
(nog kan man tycka att Apple borde sälja en prispressad "Leopard + iLife" lösning...).

Köper man en dator så är både Operativsystem-paketet och iLife förinstallerat. Även provversioner av en del andra program förekommer, exempelvis iWork och Office-paketet.

Allt klart?
Hälsar
R

Ursprungligen av Raphael:

För att klargöra detta en gång för alla.
iPhoto, iMovie, iWeb och GarageBand ingår i iLife-paketet.

I operativsystemet-paketet så ingår, förutom Mac OS X, Apple Mail, Adressboken, iCal, iChat, iTunes, Safari och en drös med tillbehörs och verktygsprogram (som skivverktyg, ColourSync, och så vidare).

När man uppgraderar operativsystemet så köper man paketet för det nya operativsystemet. I detta så ingår inte iLife. iLife-paketet säljs separat. Vill man uppgradera iLife så får man köpa senaste versionen. Om man vill ha kvar gamla iLife, så finns det på skivorna som följde med datorn vid köp. Dock rekommenderas det att man köper senaste versionen av iLife när man köper senaste versionen av operativsystemet, för de är gjorda för varandra.
(nog kan man tycka att Apple borde sälja en prispressad "Leopard + iLife" lösning...).

Köper man en dator så är både Operativsystem-paketet och iLife förinstallerat. Även provversioner av en del andra program förekommer, exempelvis iWork och Office-paketet.

Allt klart?
Hälsar
R

Vllle informera om att din önskan är uppfylld. Numera finns det en sk pris pressad lösning för att köpa ett Leopard paket + iLife + Iwork. Mac box heter det och kostar ca 2000 kr. Tre för två har någon beskrivet det som. En bra deal helt enkelt.

http://store.apple.com/se/product/MB997S/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MzA3MTE3Ng#overview

Så bara att beställa!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-15 02:01

Det ända jag inte har förstått är att om man i dagsläget köper en dator (som då har leopard installerat), följer då iPhoto med på skivorna man får till datorn eller detta är bara på dem skivor man fick när man köpte en dator som innehöll Tiger?

Och man inte får det med. Vad för sorts bildprogram är där i OS X då?

Ursprungligen av Kajan:

Det ända jag inte har förstått är att om man i dagsläget köper en dator (som då har leopard installerat), följer då iPhoto med på skivorna man får till datorn eller detta är bara på dem skivor man fick när man köpte en dator som innehöll Tiger?

Och man inte får det med. Vad för sorts bildprogram är där i OS X då?

iLife följer med vid köpet av en ny mac även idag, men är inte en del utav OS X utan ett programpaket som Apple bjuder på vid nytt datorköp.

Precis. Vi kan till och med göra en ekvation av det.

Ny Mac = Mac OS X + iLife
Mac OS X separat ≠ Mac OS X + iLife

Enkelt va?

Ursprungligen av Adrian B:

Precis. Vi kan till och med göra en ekvation av det.

Ny Mac = Mac OS X + iLife
Mac OS X separat ≠ Mac OS X + iLife

Enkelt va?

Med risk för att vara en riktig besserwisser, men å andra sidan matematisk korrekt, bör ekvationerna formuleras:
Ny Mac => Mac OS X + iLife
Mac OS X separat ≠> Mac OS X + iLife

=> utläses medför
≠> utläses medför inte

Ty. om jag i ekv Ny Mac = Mac OS X + iLife löser ut iLife.
iLife = Ny Mac - Mac OS X. Då borde väl priset höjas en aning på iLife?

EDIT: Vad gör man inte för att slippa tentaplugga och räkna matte

Ursprungligen av SnowFlax:

Med risk för att vara en riktig besserwisser

Well, jag kan ju inte klaga på det, så ofta som jag är det på forumet

(Och du har helt rätt förstås, även om min poäng nog gick att förstå ändå )

Ursprungligen av SnowFlax:

Med risk för att vara en riktig besserwisser, men å andra sidan matematisk korrekt, bör ekvationerna formuleras:
Ny Mac => Mac OS X + iLife
Mac OS X separat ≠> Mac OS X + iLife

=> utläses medför
≠> utläses medför inte

Ty. om jag i ekv Ny Mac = Mac OS X + iLife löser ut iLife.
iLife = Ny Mac - Mac OS X. Då borde väl priset höjas en aning på iLife?

EDIT: Vad gör man inte för att slippa tentaplugga och räkna matte

Och då kan jag passa på att agera besserwisser tillbaks, och be dig stryka punkten efter "Ty".

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-30 21:25

Jag har en mac mini med tiger och ilife 06. Men nu har jag uppdaterat till Leopard och var vid installationen tvungen att göra en "ren" installation för att det skulle fungera.
Efter installation så installerade jag de olika ilife-programmen från skivorna som följde med mac mini:n, något riktigt alternativ för att installera ilife fanns ju dock inte.
Men nu är det ju bara ilife 06. Skulle man inte kunna uppgradera det till ilife 08 gratis via programuppteraren? Eller har jag fattat fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 21:46
Ursprungligen av larsk:

Men nu är det ju bara ilife 06. Skulle man inte kunna uppgradera det till ilife 08 gratis via programuppteraren? Eller har jag fattat fel?

Ja, iLife '0X måste du alltid betala för.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-31 16:06
Ursprungligen av acke:

Ja, iLife '0X måste du alltid betala för.

Ok. Tack för svar!
Har för mig att jag någonstans läst att man kunde uppdatera men kommer inte ihåg vart.

Bevaka tråden