Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför krånglar Tigers e-post konto?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-28 09:57

Hej! Har alltid bara använt hotmail till min e-post och varit nöjd med det, men efter att hotmailen börjat strula på Safari tänkte jag starta upp epost-kontot på Tigern.

När jag skulle göra inställningarna och skriver in användarnamn och lösenord får jag beskedet: "Inloggningen på .Mac-servern ”mail.mac.com” misslyckades. Kontrollera att användarnamnet och lösenordet stämmer. Om du fortsätter kanske du inte kommer att kunna ta emot någon e-post."

Undrar nu: Hur kan användarnamn och lösenord INTE stämma? Dessa väljer jag väl när jag gör inställningar, eller? Vilka anv.namn och lösenord är det annars som efterfrågas?

Tacksam för svar!

Användarnamnet och lösenordet är säkert rätt, men det kommer inte spela någon roll om du försöker kontakta .Mac, som är Apples tjänst. När man lägger till ett konto i inställningarna får man välja om det ska vara .Mac, POP eller IMAP. Du skulle ha valt POP, men på grund av felmeddelandet du fick verkar det som om du valt .Mac. Lägg till ett nytt konto i inställningarna istället för det gamla och välj POP. Inställningarna för vilka POP och SMTP-servrar du ska använda finns hos Hotmail.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-28 13:12

Ok, tack!

Men:

Ursprungligen av Marcus K:

Inställningarna för vilka POP och SMTP-servrar du ska använda finns hos Hotmail.

Hur hittar man inställningarna?

  • Medlem
  • 2007-10-28 14:55

De får du av din e-postleverantör.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 14:57

.mac kan man inte använda om man inte pröjsat för ett .mac-konto.

Jag ansluter mig till denna diskussition, eftersom jag själv har haft en del strul som i sin tur gjort att man blivit rätt bra på mailkonton. Mitt första konto var från Comhem, där användarnamnet börjar med liten bokstav och lösenordet i båda stora och små bokstäver. Sedan fick man ett xxxxxinmail.comhem.se och ett xxxxx outmail.comhem.se. Det låter helt rätt,så när någon föreslog, att gratis pröva Gmail, så fick jag ett enda xxxxxx@gmail.com. Ingenting mer. Sedan inför Leoparden, eftersom jag inte är så kunnig på Mac, köpte jag upp mig på ett Mac-konto, utan att ens fråga fick jag xxxxx2@mac.com. Inte från någon fick jag ett SMTP-serv, nummer, eller namn. Comhem lade jag på POP, Mac-kontot på Mac och Gmail POP. Comhem har inte strulat alls. Gmail strulade inte heller, så länge det låg kvar i Google. När jag fick Mac kontot, tänkte jag städa upp och ha allt på samma plats. Så jag lade, (försökte ) lägga alla tre kontona under varandra. Jag höll på att bli vansinnig, det verkade som om Mac levde i två världar. Klickar man på Mailikonen i docken, får man upp en sorts mailsida. Loggar jag däremot in på Mac kontot, kommer jag till min privata Mac sida.. Huset,Mail, Hemsida. mm. Klickar jag då på Mail, kommer en helt annan mailsida upp, än den första, trots att båda tillhör Macen.

Sedan flytten av kontona, har bara Comhem funkat, de andra två skickade ideliga meddelanden om att det är fel portar, adresser osv.. jag trodde att jag kunde ha hur många mailkonton som helst, som arbetar oberoende av varandra.

Jag är inte säker, men det verkar som att Mac-kontot försöker att slå undan de andra.

Vad har jag gjort åt saken. Jo, efter 50 försök och trixande, utan förbättring, har jag raderat både Mac mail-kontot och Gmail, trots det, så ligger adresserna kvar och irriterar, till och med lägger sig först, när jag vill skriva nytt mail. Hade jag fått en, in och ut adress fråm Mac och Gmail, så hade allt funkat. Jag skulle vilja radera alla de andra och behålla Mac-mail, men eftersom jag nu får en webadress från Comhem för att göra en hemsida så blir det nog inte så.

Borde det inte vara enklare.

1
Bevaka tråden