Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min menyrad är inte genomskinlig

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 23:39
Ursprungligen av martin wijk:

Här får vi alltså fram att menybarens "transparens" anvämder sig av Core Image. Kanske är det något som vissa grafikkort klarar av medan andra inte gör det?

Det är redan avklarat att det inte kan vara Core Image-stödet som är grejen. PM G5 och senare PowerBook G4 klarar garanterat av det – det kan man t.ex. se på att vågeffekten i Dashboard fungerar har jag förstått.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-30 09:34

Kan förstöra teorin att det har med core-image stöd eller liknande som gör att transparent menubar inte fungerar för alla. Då min mbp inte visar den längre.

Har två macbook pros, båda med samma config och program installerade, ena har transparent menubar och den andra inte. Den som inte har det hade det efter installationen, men efter några omstarter försvann den? Noterade dock aldrig i precis vilka sammanhang den försvann.

Märkligt? tycker jag minst sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 10:35

Det kanske är en kombination av olika teorier här?
Minimikravet för genomskinlig menyrad kanske visst är Core Animation, men p.g.a. en bugg hoppar den bort när ban byter skrivbordsbakgrund eller startar om?

Det finns väl nämligen ingen som har genomskinligt, utan att ha Core Animation?

jag kör iMac g5:a med geforce 5200. Har INTE transparent meny. Jäkla skumt. Får ju tex vågeffekten i dashboard, så stöd borde ju rimligen finnas.. Måste ju finnas en inställning nånstans i terminalen..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-30 11:14

Det är nog en vanlig bugg, medborgare :-D. En sådan där slumpbugg.

är det nån med ett geforce 5200 som har transparent meny?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 13:08

Det stämmer ju inte. Vi har tidigare i tråden konstaterat att vissa datorer, trots att de har Core Image-kompatibla grafikkort (t.ex så fungerar "vatten-effekten" i Dashboard), ändå inte får den genomskinliga menyn.

Om man klickar vidare från den Apple-artikeln så ser man att det ska stå "Core Image: Supported" eller "Core Image: Not Supported". Men på min dator står det "Core Image: Hardware accelerated". Det borde väl betyda att man har Core Image. Eller?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det stämmer ju inte. Vi har tidigare i tråden konstaterat att vissa datorer, trots att de har Core Image-kompatibla grafikkort (t.ex så fungerar "vatten-effekten" i Dashboard), ändå inte får den genomskinliga menyn.

Om man klickar vidare från den Apple-artikeln så ser man att det ska stå "Core Image: Supported" eller "Core Image: Not Supported". Men på min dator står det "Core Image: Hardware accelerated". Det borde väl betyda att man har Core Image. Eller?

Det står Hardware accelerated på min med.. Nån som kan belysa varför det står så?

Lite dåligt av apple att inte komma med en mer full förklaring till att menyn inte alltid e genomskilig, skapar bara massa förvirring ju..

Ursprungligen av jerryskate:

Det står Hardware accelerated på min med.. Nån som kan belysa varför det står så?

Lite dåligt av apple att inte komma med en mer full förklaring till att menyn inte alltid e genomskilig, skapar bara massa förvirring ju..

Nej, vad det står för vet jag inte, men står det inte att core image STÖDS av din skärm så blir alltså menyn opaque.

Ursprungligen av jerryskate:

nja, min iMac ska inte ha några problem med det.. Dessutom så får jag tex vatteneffekten i dashboard osv..

Man kan få vatteneffekten i Dashboard ändå om man tex har Hardware accelerated, men ingen transparent menyrad, tycker jag mig observera på en av mina macar

Ursprungligen av panther:

Nej, vad det står för vet jag inte, men står det inte att core image STÖDS av din skärm så blir alltså menyn opaque.

umm.. poängen är ju att min skärm, mitt kort stödjer core image. men uppenbarligen är det en bugg, kanske driverrelaterat. Sannolikt så fixas detta i 10.5.1. Dock så vill jag itne byta ut min solida mot transparent, vill ha båda alternativen..

Hmm exemplet i det dokumentet visar en bild på systeminformationen med ett geforce 5200 och att det stödjer quartz extrem och core image. jag har ett sånt kort och har inte transparent meny.

Ursprungligen av jerryskate:

Hmm exemplet i det dokumentet visar en bild på systeminformationen med ett geforce 5200 och att det stödjer quartz extrem och core image. jag har ett sånt kort och har inte transparent meny.

Din skärm kanske inte stöder det?

Ursprungligen av panther:

Din skärm kanske inte stöder det?

Skärmen har inget med saken att göra.

Ursprungligen av Capeman:

Skärmen har inget med saken att göra.

Jodå, titta på bilden på den här sidan så kan du se det på urklippet ifrån system profiler, det har väldigt mycket med skärmen att göra

Ursprungligen av panther:

Jodå, titta på bilden på den här sidan så kan du se det på urklippet ifrån system profiler, det har väldigt mycket med skärmen att göra

Haha, nu var du rolig va?

Ursprungligen av panther:

Din skärm kanske inte stöder det?

nja, min iMac ska inte ha några problem med det.. Dessutom så får jag tex vatteneffekten i dashboard osv..

Läste det här på ett annat forum

"I called Apple Support yesterday regarding the lack of transparency in my menu bar. The support rep acted like she initially hadn't heard of the issue, but admitted the menu bar should be transparent in my computer. She then put me on hold, presumably to find out more.

When she returned, she told me the following: A bug is responsible for the lack of transparency in my menu bar, and that Apple's engineers are already aware of the issue and working on a fix. She claims that this will be among the issues addressed in 10.5.1, which she said to look for "in two to four weeks."

får se om detta stämmer.. Vill ha möjligheten till transparent menu, men inte losa min solida jag har nu.. tough call..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-04 17:22

Jag skumläste igenom denna tråd. Jag har också en icke-genomskinlig menyrad på min Mac Pro. Dock klagar jag inte. Vill nog inte ha den genomskinlig. Men är också nyfiken på varför vissa har det och vissa andra inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 20:52
Ursprungligen av Reisan:

Jag skumläste igenom denna tråd. Jag har också en icke-genomskinlig menyrad på min Mac Pro. Dock klagar jag inte. Vill nog inte ha den genomskinlig. Men är också nyfiken på varför vissa har det och vissa andra inte.

Om bilden visar din dator så är din menyrad genomskinlig. Prova att byta skrivbord bilden så ser du att menyradens färg ändras.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-04 20:58
Ursprungligen av Robo-X:

Om bilden visar din dator så är din menyrad genomskinlig. Prova att byta skrivbord bilden så ser du att menyradens färg ändras.

//Rob

Hahaha, ja, det är den ju! Testa att byta bakgrundsbild och då ser jag att den är genomskinlig... Ops! :">

  • Oregistrerad
  • 2008-03-09 23:20

Min iBook G4 1.2Ghz med ATI Radeon 9200 32mb har ingen genomskinlig menyrad men brorsans iBook G4 1.33ghz med ATI Radeon 9550 32mb har genomskinlig. jag klickade på en länk längre upp och där stårt det följande i info om min dator:

ATI Mobility Radeon 9200:

Styrkretsmodell: ATY,RV280M9+
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
VRAM (totalt): 32 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x5c63
Revisions-ID: 0x0001
ROM-revision: 113-xxxxx-142
Bildskärmar:
Färg-LCD:
Bildskärmstyp: LCD
Upplösning: 1024 x 768
Djup: 32 bitars färg
Inbyggt: Ja
Core Image: Programvara
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds

Vad innebär detta?

Ditt grafikkort är för klent för att ge dig genomskinlig menyrad.

Core image och Quartz extreme är grafik-framework som använder grafikkortets hårdvara för att accelerera grafiken. Det innebär att ditt grafikkort måste uppfylla vissa krav för att du ska kunna använda Core image.

Quartz extreme kräver bara ett AGP-grafikkort med 16 MB minne. Inga problem där.
Men Core image kräver Radeon 9550, alternativt Geforce FX 5200 Ultra, eller bättre. Tror det är därför det står "programvara" istället för "stöds". Och därför som du inte har genomskinlig menyrad.

Vill man för övrigt mecka med menyraden kan man får den genomskinlig (förutsatt att hårdvaran stöder det), grå eller vit. Allt man behöver göra är att skriva följande i Terminalen och starta om datorn.

Genomskinlig (default):

sudo defaults delete /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables'

Grå:

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables' -dict 'CI_NO_BACKGROUND_IMAGE' 0

Vit:

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables' -dict 'CI_NO_BACKGROUND_IMAGE' 1 

Allt enlig den här siten:
http://www.macosxtips.co.uk/index_files/terminal-commands-for-hidden-settings-in-leopard.html

Bevaka tråden