Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden kring Leopardens nya dolda features

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-10-27 00:33

Ny ikon för PC-servrar

Ursprungligen av wlao:

Ny ikon för PC-servrar

De behöll den, sweet

Ursprungligen av desh:

Titta noga på bilden. Ser ni att det är en väljare till vänster i quicklook-fönstret. En sådan vill jag också ha! Hur gör man, är frågan.

Testa att öppna en Keynote-presentation...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-28 18:38
Ursprungligen av Leftrustle:

Testa att öppna en Keynote-presentation...

Att QuickLooka en Keynote resulterar i en vy som en PDF ungefär. Förrutom att bara texten, och ingen grafik syns. Tämligen buggigt. Fortfarande ingen som sett det som är på bilden nedan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 19:36

Vet inte om någon skrivit om tidigare men iCals ikon verkar visa dagens datum i docken. Det har ju funnits tredje partsprogram som fixat det innan men nu verkar Apple byggt in det. Coolt!

Ursprungligen av rk:

Vet inte om någon skrivit om tidigare men iCals ikon verkar visa dagens datum i docken. Det har ju funnits tredje partsprogram som fixat det innan men nu verkar Apple byggt in det. Coolt!

Gjorde den ju även i 10.4, iaf om iCal var igång.

Mvh,

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-28 20:04
Ursprungligen av Rossifumi:

Gjorde den ju även i 10.4, iaf om iCal var igång.

Ja, men bara så länge iCal var igång. I Leopard har de gjort det ordentligt.

Var det tidigare möjligt att tömma papperskorgen genom tangentkombinationen Cmd+Shift+Backsteg när Findern är aktiv?

Kan inte minnas att det funkade i Tiger iaf...

  • Oregistrerad
  • 2007-10-29 20:25
Ursprungligen av Fredrik_s:

Var det tidigare möjligt att tömma papperskorgen genom tangentkombinationen Cmd+Shift+Backsteg när Findern är aktiv?

Kan inte minnas att det funkade i Tiger iaf...

Den funktionen fanns redan i OS 9.

Ursprungligen av Doktor G:

Den funktionen fanns redan i OS 9.

Hehe ok... Ja, nån gång ska man väl upptäcka den funktionen antar jag

Testa Mosaik-skärmsläckaren, den var riktigt cool!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 09:55
Ursprungligen av Adrian B:

Testa Mosaik-skärmsläckaren, den var riktigt cool!

Mosaik, var hittar du den? Den verkar inte finnas i min nya arkivera & installera-installation i alla fall...

Ursprungligen av rk:

Mosaik, var hittar du den? Den verkar inte finnas i min nya arkivera & installera-installation i alla fall...

Jodå, jag är rätt säker på att du har det också, du får bara anstränga dig lite extra

Gå in i inställningarna för skärmsläckaren, välj ett fotoalbum och välj Mosaik som visningsläge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 10:35
Ursprungligen av Adrian B:

Jodå, jag är rätt säker på att du har det också, du får bara anstränga dig lite extra

Gå in i inställningarna för skärmsläckaren, välj ett fotoalbum och välj Mosaik som visningsläge.

Ja, snyggt! De flesta nya skärmsläckarna känns helt ok. Man kommer att klara sig ett tag på de redan inbyggda känns det som. Fast snart kommer säkert en massa andra balla, minnes- och processorkrävande släckare som bygger på Core Animation och som man bara måste installera...

Denna är ju inte dold, men i just hämtade filer mappen, nere till höger, går det inte at välja så att man har samma "ikon" där? Som det är nu så är det den senaste filens ikon som syns..

Jag blev överlycklig när jag i finderns redigera-meny såg något jag saknat i tiger; "klipp ut".
Men hur får jag det att fungera tror ni? Den är gråmarkerad och går ej att använda (inte heller command-x som ska vara snabbkommandot). Någon som listat ut detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 11:48
Ursprungligen av Andreas Th:

Jag blev överlycklig när jag i finderns redigera-meny såg något jag saknat i tiger; "klipp ut".
Men hur får jag det att fungera tror ni? Den är gråmarkerad och går ej att använda (inte heller command-x som ska vara snabbkommandot). Någon som listat ut detta?

När du hanterar text i Finder funkar det, t ex när du markerat texten/namnet på en mapp för att ändra den/det.

Ursprungligen av rk:

När du hanterar text i Finder funkar det, t ex när du markerat texten/namnet på en mapp för att ändra den/det.

Gah, blir vansinnig över att de inte fixar klipp ut.... Aja. Annars är nya findern grym!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-27 11:51
Ursprungligen av Andreas Th:

Jag blev överlycklig när jag i finderns redigera-meny såg något jag saknat i tiger; "klipp ut".
Men hur får jag det att fungera tror ni? Den är gråmarkerad och går ej att använda (inte heller command-x som ska vara snabbkommandot). Någon som listat ut detta?

Den enda gången den inte var gråmarkerad var när jag markerade en text... tex om jag vill byta namn på ett objekt, men det vill man ju knappast bara ha funktionen till, lite surt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 12:00
Ursprungligen av CeCe:

Den enda gången den inte var gråmarkerad var när jag markerade en text... tex om jag vill byta namn på ett objekt, men det vill man ju knappast bara ha funktionen till, lite surt.

Det kan ju vara för framtida bruk. Jag tänker på "Överblick" (Quicklook) som anges som ett program men som inte kan hittas rent "fysiskt" och som är mer som en funktion i Finder idag. Överblick kan nog i 10.6 smälta ihop och ta över från både Förhandsvisning och Textredigerare om man drar det långt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 12:36

Finns det ett snabbkommando för helskärm i Överblick? Sitter man på en liten skärm behöver man ganska ofta köra helskärm har jag märkt.

Testat Command-F? Brukar vara standard för fullskärm, har inte installerat Leopard än så jag kan inte testa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 13:15
Ursprungligen av Leftrustle:

Testat Command-F? Brukar vara standard för fullskärm, har inte installerat Leopard än så jag kan inte testa.

I t ex QuickTime är det ju det men i Finder är Command-F lika med "Sök"...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 13:06

Nu har jag tagit bort den fula 3D-bakgrunden på dockan med hjälp av Terminalen.
Vet någon hur man får bort transparensen på menyraden?

Jag gillar faktiskt den nya dockan Men att ta bort den, är också fint.
Hur som helst, inne i Terminalen kan man nu mera välja teman. Vilket
jag tycker är bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 13:24
Ursprungligen av elinpelin:

Jag gillar faktiskt den nya dockan Men att ta bort den, är också fint.
Hur som helst, inne i Terminalen kan man nu mera välja teman. Vilket
jag tycker är bra.

Jaså, hur då?

Ursprungligen av Konrad:

Jaså, hur då?

Ja, du öppnar Terminal , går till preferences och sedan settings - och där har du teman! Och sedan kan du även gå till fliken startup, och välja vilket tema du vill att terminalen ska startas med.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 07:31
Ursprungligen av elinpelin:

Ja, du öppnar Terminal , går till preferences och sedan settings - och där har du teman! Och sedan kan du även gå till fliken startup, och välja vilket tema du vill att terminalen ska startas med.

I Terminalen ja, fattade nog fel och trodde du menade själva Dockan/an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 08:52

Tycker mycket om att man kan slå upp i Wikipedia också, direkt från högerklick i en text!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Konrad:

I Terminalen ja, fattade nog fel och trodde du menade själva Dockan/an.

Aha, jag kanske var lite luddig i min beskrivning. Sorry.

Bevaka tråden