Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken nätverksdisk för Time Machine?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av boris91:

Ja, kolla affeee77s inlägg lite högre upp i tråden.
Det här ska du skriva in i terminalen för att få fram nätverksdiskar:

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Det är väl jag som är dum och helt novis på att använda Terminalen... Ingenting händer.
Jag gjorde så här:
Öppnade Terminalen, valde "Kommandotolk" - "nytt kommando" och klistrade in "defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1" - men det måste ha varit fel.

Hur gör man? Steg för steg, please, för en okunnig stackare som jag! Jag försökte även med att starta om efter klyddet i Terminalen.

Vill få Time Machine att fungera mot hårddisken som är kopplad till Airport Extremen.

Det känns som en stor nackdel att man inte kan köra Time Machine mot en hårddisk som är ansluten till egen server om nu inte servern kör Leopard. Jag ska ju precis skaffa en gammal iMac att ha som server och tänkte ju använda den till Time Machine-backupen men inte...

Vad tror ni, är det nåt som kanske kommer att lösa sig iom en uppdatering, eller är det nåt som aldrig kommer att hända?

Senast redigerat 2007-11-18 12:29
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det känns som en stor nackdel att man inte kan köra Time Machine mot en hårddisk som är ansluten till egen server om nu inte servern kör Leopard. Jag ska ju precis skaffa en gammal iMac att ha som server och tänkte ju använda den till Time Machine-backupen men inte...

Vad tror ni, är det nåt som kanske kommer att lösa sig iom en uppdatering, eller är det nåt som aldrig kommer att hända?

Går att lösa med sparseimage eller liknande på disken som är kopplad till servern. Nackdelen blir att det inte blir lika "automatiskt" som man kanske skulle önska....

Ursprungligen av MagnusB:

Går att lösa med sparseimage eller liknande på disken som är kopplad till servern. Nackdelen blir att det inte blir lika "automatiskt" som man kanske skulle önska....

Gör det det? Lysande i sådana fall. Jag har läst lite varierande om det, men om nån kan bekräfta att det går så vore det jättebra!

Ni som har sparseimage som monteras automatiskt, hur har ni löst detta?

Det går ju att t.ex fixa vid inloggning (genom Login items), men detta fungerar ju bara en gång (vid själva inloggningen av en user)

Men hur gör man om man vill montera när disken blir åtkomlig, tex. när man byter till ett nätverk där en disk finns (t.ex airport disk eller NAS) så monteras namngiven sparseimage automatiskt.

Tacksam för tips!

Senast redigerat 2007-11-19 10:56
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-19 17:30

Man kan alltså inte köra TM mot en SparseImage - om man inte vill hacka i Terminalen vill säga (man kan hacka att Leoparden även gillar idag osupportade disklösningar).
Så - idag kör jag inte alls TM eftersom TM inte kan köras mot en NAS med annat filsystem än HFS+. Min tanke var ju att köra mot en image som alltid är monterad på mitt skrivbord. Nå - jag förtsätter att låta Personal Backup 4x fixa biffen kl. 03:00 varje natt - mot min image - detta tills Apple rycker upp sig och kliver in i den stora riktiga världen av nas och andra filsystem. Vilket dom kommer att göra. Om ett år eller så.

  • Medlem
  • 2009-04-17 08:49

Rycker upp denna tråd lite. Har en Qnap Ts-109, vet någon om man kan köra time machine över denna genom att formatera den i HFS??

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-04-17 15:52
Ursprungligen av zyren:

Rycker upp denna tråd lite. Har en Qnap Ts-109, vet någon om man kan köra time machine över denna genom att formatera den i HFS??

Har ingen aning då jag inte testat själv men om jag minns rätt så finns det en tråd om detta på QNAPs forum...

och så där var den uppfiskad: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=30&t=7203

  • Medlem
  • 2009-04-18 12:13
Ursprungligen av zamson:

Har ingen aning då jag inte testat själv men om jag minns rätt så finns det en tråd om detta på QNAPs forum...

och så där var den uppfiskad: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=30&t=7203

Tack, ser ut att fungera toppen!

Bevaka tråden