Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sprickor på Macbook!

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-11-01 02:43

bjelkman, Martin Pettersson, acke: Jo att inlife är ganska "värdelösa" att ha att göra med fick även jag erfara och inte bara när de gäller sprickorna. Hade massor med fel de åtgärdade och sa var helt normala, de sa att det är normalt med sprickor och att processorerna ska gå fullt när man inte har något igång, den piper högt efter en stunds användande och massa annat. Sedan så använde de sig av en service kille som endast kunde engelska! Står och sommarjobbar när det helt plötsligt ringer en kille som endast kan engelska och ber mig översätta allt jag sagt som är fel på datorn, tur är att jag kan engelska men tänk dem som inte kan alls hur hade de gjort då? Detta var efter att datorn varit hos dem i TRE veckor och så frågar jag hur länge de har hållit på med den och då svarar han att han precis började hålla på med den. Sen att service killen inte hade koll med var ju inte bättre....

Men kan jag lämna in den på Lan-master i stället fast garantin gick ut precis efter jag fick tillbaka den från inlife? För jag har ju papper på att jag påpekat felen innan garantin gick ut. Vart ligger Lan-master någon stans?

Hälsningar David Frick

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-11-01 11:01

Vad behöver man för papper för att få lämna in den då? Kvitto?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-11-26 14:45

Jag frågar igen, alla som har fått sina topcase's utbytta - behöver man visa upp kvitto när man lämnar in den?

Nej det behöver du inte, om du har garanti kvar på datorn så ser service-firman det i sina register med hjälp av serienumret. Om du inte har garanti kvar så behöver du inget kvitto heller.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-26 15:25

Jag köpte min macbook på applestore - fick sprickor efter nästan ett år (+ att plasen runt t-bordet sprack i hörnen) - blev hänvisad till närmaste macsupport som bytte bottom case på 4 veckor - datorn kändes som ny, faktiskt tightare och bättre ihopskruvad än som orginal.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-12-03 06:21

Wikberg, vart fick du sprickar på macbooken förutom runt tgb-bordet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-12-03 10:07

MIna sprickor satt på samma ställe som de brukade dyka upp - små ränder i plasten på kanten/långsidan/baksidan längsgående... svårt att beskriva men fäll ner skärmen och vänd på burken - titta nära kanterna i mitten av datorn s a s

Detta låter hel läskigt jag som funderade på att köpa en begagnad macbook.
Jag har även hört att det är ett känt och vanligt att de gulnar i plasten stämmer det ?
Gäller dessa fel bara vissa modeller/årgångar eller händer det slumpvis på alla möjliga ?
Kan jag undvika eller minska riskerna genom att köpa en viss årgång ?
Jag tyckte även att inlife verkade mycket trevligare är Apple och macoteket men tydligen ska jag pass mig även för inlife.
Lanmaster verkar dock tydligen vara bra ?
Säljer de också eller reparerar de bara ?

Jag tror nog att säljarnas lust att ta reklamationer utanför Apples garantitid beror lite på om de ser någon möjlighet att Apple ersätter dem. Vore ju intressant att veta. Butikernas vinstmarginaler på datorer är inte väldigt skojiga idag.

Det första jag tänkte på vad gäller sprickorna var

"Apple släpper ny dator. Bonk!"

Klart det blir sprickor.

hi hi kul ja tappa ska man väl inte men jag är lite tveksam på om alla som har problem här har släppt sina macar i golvet

jag vet inte var marginalerna ligger men bra mycket mer högre än pc i allafall för mac är svindyrt jämfört med pc.

Och under alla mina år har jag aldrig stött på an pc gulnad eller sprucken

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-01-19 16:40

Ett halvår senare...

Nu är det ungefär ett halvår sen jag fick sprickor på gångjärnen på min macbook som apple vägrade fixa, som ni kan läsa i tidigare post i tråden(dok är inte det inlägget halvår gammalt) och min tråd jag har skapat.
Har ringt och tjafsat med apple och inlife det senaste halvåret utan framgång och de har bara bollat mellan varandra och sagt att de inte lagas på garantin eftersom de inte ska gå sönder enligt apple. Nu har ju även garantin gått ut, men lämnade in och påpekade sprickorna innan den gick ut.

Men så helt plötsligt nu i veckan efter att ha talat med många nonchalanta personer på apple så får jag för mig att ringa vanliga supporten som jag redan gjort en gång den dagen. Det visar sig att jag får napp! Berättar för support killen om problemet ganska snabbt. Det första han säger efter jag berättat är att det låter som något jag omöjligt kan ha orsakat själv och detta borde gå på garantin så han går och snackar med en kollega för att se om jag kan få det fixat på garantin. Efter runt 10 minuter kommer han tillbaka och säger att dem har kommit fram till att det här ska helt klart bli fixat på garantin:D Men blir ett "specialfall" eftersom det vanligtvis inte går på garantin. Dessutom spelade det ingen roll om jag hade sagt till innan garantin gick ut eller inte eftersom detta anses vara produktionsfel och ska då fixat oavsett garanti eller inte.

Så efter tjaffs i ett halvår, haft den inne hos inlife en månad! Så räckte det bara att jag ringde apples support tillräckligt många gånger tills jag hittade någon som orkade bry sig och ville hjälpa till så fick jag ett ja efter 10 minuter att det skulle gå att fixa på garantin även fast jag inte har någon kvar:D Ett stort tack till Mats på apple support!!:D

Så det verkar som att man verkligen måste stå på sig och att apple inte riktigt bryr sig om sina kunder:tveksam: Men nu har datorn pajat igen, fläkten totaldog, så nu måste man betala ett byte för den...

//David Frick

Ursprungligen av italienaren:

hi hi kul ja tappa ska man väl inte men jag är lite tveksam på om alla som har problem här har släppt sina macar i golvet

jag vet inte var marginalerna ligger men bra mycket mer högre än pc i allafall för mac är svindyrt jämfört med pc.

Och under alla mina år har jag aldrig stött på an pc gulnad eller sprucken

Marginalerna är väldigt låga på Macar. Antagligen är den lika låg som på en no name PC. Men det är bara gissningar.

Att en grå/svart/silver-PC skulle gulna vore ju konstigt. Att den spricker är ju kass men de tar sitt ansvar för detta och vilka datortillverkare har inte barnsjukdomar eller dylikt på sina maskiner? Gräset är något grönare på Mac-sidan men man är dum om man tror att det är perfekt.

Bevaka tråden