Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone, hysteri och gummiband

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jgb:

Snabeldrake: Det där drabbar inte mig, vilket gör det lite konstigt. Dock, det finns ett recept som jag använder mig av som brukar hjälpa. (RECEPT).

jgb: Tack, det fungerade!

Micke F: du har rätt. Det blir olika färg på listen. Ser jag rött t.ex. – klickar jag på /mac för att komma tillbaka till /mac (det bruna färgtemat) å då vet jag att jag kommit tillbaka till "ursprungsläget".

Det borde emellertid belasta servrarna att klicka två gånger för att generera "Dagens diskussioner" som jag vill se dem i /mac. Men det tar kanske bara marginellt med kraft?

EDIT: Fast det blir ju en faslig massa information som skall skickas om alla har samma problem som jag.

Nej, nu är det tillbaka.. Jag ser alltså (exempelvis) "Musikprylar säljes" eller "Mixning å mastring" på /mac i "Dagens diskussioner". Jag kan inget om musik!

  • Medlem
  • 2007-10-10 13:05

Adrian B: Ibland "biter" det inte när man väljer delforum, då får man följa mitt recept från ovan.

Ursprungligen av jgb:

Adrian B: Ibland "biter" det inte när man väljer delforum, då får man följa mitt recept från ovan.

Ah, j, det har jag sett. Men själva Dagens diskussioner brukar fungera rätt bra, man får bara upp de diskussioner man är intresserad av. Och det är ju i Dagens diskussioner som allt händer, så jag antar att de flesta använder det som utgångspunkt (om man inte ska skriva en ny tråd själv).

Jag har gett upp att radera cookies osv, problemet kommer och går helt slumpartat. Tyvärr verkar det inte drabba de som administrerar forumet...

Exempel:

klickar på /mac
klickar på Dagens diskussioner
får 99web logga, blå meny

klickar på /musik
klickar på Dagens diskussioner
får 99mac logga, brun meny

Det diskuterades här tidigare: http://www.99.se/feedback/209128-fixat-problem-fragor-kring-soekningar-dagens-aktiva.html

Av någon mystisk anledning är den tråden markerad som löst.

Senast redigerat 2007-10-10 13:43
  • Medlem
  • 2007-10-10 13:40

Snabeldrake: Fått med att klicka två gånger på /mac? En gång verkar inte bita för mig. Har du fått med det så vet jag tyvärr inte vad man skall göra åt det.

Nej, två gånger verkar inte hjälpa tyvärr. Vi får helt enkelt hålla ut tills någon är slug nog att finna en lösning!

  • Medlem
  • 2007-10-10 13:56
Ursprungligen av Micke F:

Jag skrev ett inlägg i går:
http://www.99.se/1366686-post33.html

iPhone (som helt säkert är en fantastisk grej) är på väg att helt ta över 99:an.
Helt ok, om det inte var för att i kölvattnet av detta verkar det regelverk som tidigare inte fått brytas nu verkar vara ihophållet av gummiband:
Det är plötsligt ok att göra reklam (länka till egna firman) och berätta om privatimporter i volym för att - helt uppenbart - sälja vidare.

Vi tillåter inte reklam utan vidare. Men om en person som har ett svar på en fråga också säljer tjänster eller produkter som har med detta att göra är det inte lätt att förbjuda att man nämner det.
Vi har ett antal medlemmar som ofta svarar på frågor som rör deras egna produkter. Utifrån egna erfarenheter tycker jag till exempel att det är väldigt bra att Mattias Jonsson svarar på frågor om Adobeprodukter. Men om han ogererat börjar "sälja" sina grejer blir det en annan sak.

Kan man inte som användare få kryssa i vilka forum man vill ska synas eller inte, så man klicka bort 99musik helt, eftersom jag hamnar där ibland av nån konstig anledning?

Kanske är mitt eget fel, men om man kunde gömma dom, alltså ta bort det forumet från min användare så vore det toppen.

Ursprungligen av wunderbaren:

Kan man inte som användare få kryssa i vilka forum man vill ska synas eller inte, så man klicka bort 99musik helt, eftersom jag hamnar där ibland av nån konstig anledning?

Vi jobbar på en funktion där du kan välja bort forum i Dagens diskussioner, det ger inte riktigt vad du vill ha men det kan ändå hjälpa en del.

Ursprungligen av Adrian B:

Vi jobbar på en funktion där du kan välja bort forum i Dagens diskussioner, det ger inte riktigt vad du vill ha men det kan ändå hjälpa en del.

Varför just Dagens diskussioner? En funktion som jag aldrig använt och troligen aldrig kommer använda, varför inte överallt?

Ursprungligen av wunderbaren:

Varför just Dagens diskussioner? En funktion som jag aldrig använt och troligen aldrig kommer använda, varför inte överallt?

För det första: Därför det fanns ett vB-hack för det. Vi försöker använda färdiga lösningar till vB.

För det andra: För att Dagens diskussioner är den viktigaste sida på forumet och den enda startsidan för de flesta som är återkommande besökare på forumet. Det är den smartaste sidan att gå till för att veta vad som händer i forumet just nu, för att snabbt skumma igenom aktuella rubriker och se vilka trådar som uppdaterats och vilka som är nya. Man kan även snabbt se vilka trådar man själv deltagit i. Det går ju inte att gå in i varje underforum för sig och kolla efter nya trådar hela tiden, utan man vill ha en sida där allt finns samlat.

Ursprungligen av Adrian B:

För det första: Därför det fanns ett vB-hack för det. Vi försöker använda färdiga lösningar till vB.

För det andra: För att Dagens diskussioner är den viktigaste sida på forumet och den enda startsidan för de flesta som är återkommande besökare på forumet. Det är den smartaste sidan att gå till för att veta vad som händer i forumet just nu, för att snabbt skumma igenom aktuella rubriker och se vilka trådar som uppdaterats och vilka som är nya. Man kan även snabbt se vilka trådar man själv deltagit i. Det går ju inte att gå in i varje underforum för sig och kolla efter nya trådar hela tiden, utan man vill ha en sida där allt finns samlat.

Jag använder bara Nya inlägg, trodde det var standard. Och den funktionen är minst sagt buggig. Klickar jag på Nya inlägg på 99.se får jag upp allt. Klickar jag sen på en tråd från mac, och vill efter att ha läst den, komma tillbaks till nya inlägg för hela siten är det nästan omöjligt. Den vägrar fatta det, oavsett hur mycket jag klickar på 99.se så stnnar siten vid den bruna delen. Som tur är har jag varit smart nog att göra ett bokmärke för Nya inlägg-sidan för hela 99.se som jag kan klicka på...

Edit: Exakt som Ree_tab visar, ser jag nu.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-10-11 09:31

Så här ser det ut när jag surfar omkring. Lite blandat mest hela tiden.

http://www.skibk.se/99mac.mp4

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-11 11:22
Ursprungligen av Ree_Tab:

Så här ser det ut när jag surfar omkring. Lite blandat mest hela tiden.

http://www.skibk.se/99mac.mp4

Sådär blir det för mig också lite då och då. Märkligt nog verkar det funka bättre för mig när jag kör firefox/windows än safari/mac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-11 14:11

Jag håller med Leftrustle, jag använder bara Nya inlägg och det är där som jag skulle vilja kunna välja bort allt utom /mac.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-11 14:56

Kanske läge att splitta denna tråd i två?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-19 08:04

Skulle det vara för kontroversiellt att sparka ut iPhone som underforum till 99.se/mac?
Jag upplever att det inte fungerar tillfredställande att välja bort iPhonen från Dagens diskussioner.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-19 18:57

Situationen håller på att bli löjlig. Jag var borta två dagar på tjänsteresa och när jag kom hem och kollade Nya inlägg så var det mer än 250 st nya/uppdaterade TRÅDAR med "gudvet" hur många nya inlägg.
En oerhörd mängd av dessa berörde just iPhone och iPod (touch).
Som jag skrev i förra inlägget så skulle jag vilja ha möjligheten att enkelt välja bort allt utom /mac i alla listor och sökningar.

Ursprungligen av Gunnar B:

Situationen håller på att bli löjlig. Jag var borta två dagar på tjänsteresa och när jag kom hem och kollade Nya inlägg så var det mer än 250 st nya/uppdaterade TRÅDAR med "gudvet" hur många nya inlägg.
En oerhörd mängd av dessa berörde just iPhone och iPod (touch).
Som jag skrev i förra inlägget så skulle jag vilja ha möjligheten att enkelt välja bort allt utom /mac i alla listor och sökningar.

Vi är fler som tycker som du. Läs lite i den här tråden:
http://www.99.se/feedback/225545-iphone-pa-99-mac-ska-det-vara-sa.html
Där finns en liten lösning för att slippa iPhone-trådarna...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-19 19:09

Detta är ingenting som är unikt för 99mac. Hela macsamhället på internet har förvandlats till ett iphonesamhälle. Alla nyhetssidor man läste Macnyheter på har förvandlats till 90% iPhone och 10% mac. Alla podcasts ska de prata om iPhone precis hela tiden och jag är ärligt talat riktigt trött på det hela...

Bevaka tråden