Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera PDF

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-08 13:38

Jag har stött på ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag har skapat visitkort i indesign på ett A4-ark. Sedan har jag gjort en pdf av detta.

Tanken är att kontakten ska kunna redigera kontaktuppgifter direkt i pdf-filen. Tyvärr blir det tysnittproblem. Jag själv kan redigera i filen jag skapat genom "slutredigeringsverktyget", men inte han. Han använder Akrobat.

Han sitter på PC, är det som är problemet. Finns det något sätt att lösa det på?

Testa om det blir nån skillnad om du ser till att inkludera hela typsnittet när du exporterar (sätt skapa delmängd till 0%). Annars får han maila över ett typsnitt till dig, os x klarar pc truetype utan problem. Då finns ju garanterat typsnittet när han ska ändra.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-08 14:10

Hej, Tack.

Vill minnas att jag valde 0 procent när jag skapade pdf-filen. Jag ska be han maila över sina typsnitt och se om det funkar då.

Då lägger jag dem som vanligt i fontsmappen eller?

Ska testa det!

Formulärverktygen

Har ni funderat på att använda formulärfält för den kontaktinfo som ska ändras.
Det går att styra typsnitt/storlekar/justering mm för varje enskilt fält. Jag har själv gjort åtskilliga trycksaksmallar m.h.a. just formulärverktygen i Acrobat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-09 16:15

Jag funderade med det först, men stötte på patrull med typsitten där med. Ska testa igen om detta inte fungerar. Det ska följa en mall plus att det ska likadant ut som övriga texten. Plus att vissa typsnitt inte ville inkluderas i fältet.

Ska som sagt prova igen.

1
Bevaka tråden