Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppen Protest Mot Telia

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olle@mac:

Då får du fortsätta att undra... jag tycker att det är fullt rimmligt att låta en sådan sak framgå.

Skulle det vara mer synd om dig eller inge respekt och skräck i Telia för att du jobbar på SVT? Patetiskt.

  • Medlem
  • 2007-10-14 17:57
Ursprungligen av Olle@mac:

Då får du fortsätta att undra... jag tycker att det är fullt rimmligt att låta en sådan sak framgå.

Skriver du under med SVT kan man utgå från att du uttalar dig som medarbetare på SVT, inte som privatperson. Om det är rinligt eller inte kan bara du avgöra.
Hade jag varit arbetsgivare hade jag inte tillåtit mina anställda att göra så, i synnerhet inte om de hänvisade till att de arbetar med en journalistisk produkt om de inte skrev "i tjänsten".

Ursprungligen av Baron:

Skriver du under med SVT kan man utgå från att du uttalar dig som medarbetare på SVT, inte som privatperson[/i].

Om detta har vi olika åsikter, jag tycker att det är fullt OK - hade jag varit t.ex en mjölkbonde istället för mediamänniska så är jag nästan tvärsäker på att jag INTE hade erbjudits möjligheten att bryta kontraktet - därav är det berättigat att utnytja det faktum att jag jobbar där jag gör. Jag ser ofta hur storföretag/myndigheter behandlar den *lilla* människan tämligen styvmoderligt. OM du har något att tillföra TRÅDEN så kanske du ska ägna mer tid åt det istället?

Ursprungligen av Olle@mac:

Om detta har vi olika åsikter, jag tycker att det är fullt OK - hade jag varit t.ex en mjölkbonde istället för mediamänniska så är jag nästan tvärsäker på att jag INTE hade erbjudits möjligheten att bryta kontraktet - därav är det berättigat att utnytja det faktum att jag jobbar där jag gör. Jag ser ofta hur storföretag/myndigheter behandlar den *lilla* människan tämligen styvmoderligt. OM du har något att tillföra TRÅDEN så kanske du ska ägna mer tid åt det istället?

Haha, du är verkligen patetisk. Låter som en sur gammal gubbe som inte klarar att lösa en konflikt på egen hand. Jag kan inte ens låtsas tycka synd om dig. Tror ingen annan gör det heller.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-04 21:00

Hur då?

ja, hur då?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-04 22:36

Jag kanske kan ge lite klarhet. Skaffar man DigitalTV igenom sitt ADSL så läggs det en hastighet mellan telestationen och modemet på 14Mbit, detta för att kunna garantera en stabil uppkoppling för just digitalTVn, det finns bara en sån profil.
Sen av de 14Mbiten så kräver digitalTVn ungefär 5-6Mbit själv, när boxen är igång och man tittar på den. (BBB har liknande, dock har de en maxhastighet till station på 16Mbit eller så).

Så: Max 14Mbit, har man box igång så tar den 5-6Mbit, lämnar alltså max 8-9Mbit till surf, detta endast när box är igång, avstängd så har man alla 14Mbit tillgänglig för surf. Endast 24Mbit som blir lidande av detta, på 8Mbit så sätts samma 14Mbit-gräns, och då finns det ändå tillräcklig surf för nästintill alla 8Mbit.

Detta är en ren teknisk begränsning så att säga. Att du inte blivit upplyst om det vid beställning är dåligt, och jag ser då inga problem i att du borde kunna säga upp din tjänst. Såklart vill dock Telia försöka få fram en lösning där de får behålla dig som kund först och främst.

Så blev beslutet i ett lite bittert brev till Telias kundsupport:

Efter att ha undersökt med Borås Energi och deras nuvaranda maxhastighet för internet i Äspered så nödgas jag acceptera att tills vidare enbart använda telias uppkoppling. Så här blir mitt beslut. Jag kommer att ha lite koll på när Bornet höjer till 24 MBit/s även utanför Borås och först då säga upp avtalet med telia, jag kommer i det läget även att säga upp mitt abbonemang för vanlig telefoni. Det är lite märkligt att det råder olika besked angående hur mycket min telestation är utbyggd, ett tidigare besked har varit att den är så långt framme att det skulle vara en tidsfråga innan ett erbjudande kommer och i nästa stund så tycks det vara omöjligt. Nog om detta, jag ska inte ta upp mer av telias tid i detta ärende - väljer motsträvigt att fortsätta med "Felia"

Därmed har i alla fall jag nog inget mer att tillföra tråden, lärdomen för min del blir att min sedan tidigare negativa uppfattning om Telia som företag dessvärre har stärkts. Ska jag då ge något råd till andra, jodå, var petigt noga med att kolla att det verkligen går att få det deras säljare utlovar... ta inte deras muntliga löften för att vara den ultimata sanningen.

Jag skaffade Telia digitaltv trots att jag är en såkallad Extended Reachkund. Jag bor mitt i ett villaområde och alla grannar runt om kan ha 24 mbit men jag bor för långt bort från stationen av någon konstig anledning. Nåja, det är ett stickspår...

Hur som helst så fick jag box och kort och har haft det under tre månader och både jag och frun kom fram till att vi inte sett mer än typ 10 timmar tv samt surfningen vart segare så jag ringde 90200, bad om att få säga upp abbonemanget, fick till svar att det inte gick att göra innan bindningstiden var över (juni 08), men att jag skulle få prata med någon på "Leverans". Vart kopplad och 1 min senare så var mitt abbonenmang uppsagt med orden att jag kunde slänga boxen och klippa kortet. Superservice

Här uppe i Norrbotten finns det inget alternativ till Telia förutom om man bor i hyresfastigheter som har comhem / bbb, men jag har å andra sidan aldrig haft problem med Telia så jag anser att Telia är lite som Apple, "It just works"
Dom är inte billigaste och de har inte bäst service men de fungerar typ alltid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 16:25
Ursprungligen av batmannen:

Jag skaffade Telia digitaltv trots att jag är en såkallad Extended Reachkund. Jag bor mitt i ett villaområde och alla grannar runt om kan ha 24 mbit men jag bor för långt bort från stationen av någon konstig anledning. Nåja, det är ett stickspår...

Hur som helst så fick jag box och kort och har haft det under tre månader och både jag och frun kom fram till att vi inte sett mer än typ 10 timmar tv samt surfningen vart segare så jag ringde 90200, bad om att få säga upp abbonemanget, fick till svar att det inte gick att göra innan bindningstiden var över (juni 08), men att jag skulle få prata med någon på "Leverans". Vart kopplad och 1 min senare så var mitt abbonenmang uppsagt med orden att jag kunde slänga boxen och klippa kortet. Superservice

Här uppe i Norrbotten finns det inget alternativ till Telia förutom om man bor i hyresfastigheter som har comhem / bbb, men jag har å andra sidan aldrig haft problem med Telia så jag anser att Telia är lite som Apple, "It just works"
Dom är inte billigaste och de har inte bäst service men de fungerar typ alltid

Du bor möjligtvis inte i Umeå? De konstiga kopplingarnas hemstad

Ursprungligen av ntity:

Du bor möjligtvis inte i Umeå? De konstiga kopplingarnas hemstad

Nä, Umeå ligger 30 mil söderut i ett län som heter Västerbotten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 23:32
Ursprungligen av batmannen:

Nä, Umeå ligger 30 mil söderut i ett län som heter Västerbotten

Allt norr om uppsala brukar räknas som norrbotten mest i min erfarenhet, men endå

Ursprungligen av ntity:

Allt norr om uppsala brukar räknas som norrbotten mest i min erfarenhet, men endå

Allt söder om Dalälven räknas kanske till mörkaste afrika då också?

  • Medlem
  • 2007-10-15 09:44

Om du utnyttjar 99.se för ett personligt korståg mot Telia får du finna dig i att folk (jag) lägger sig i.

Tillåt mig dessutom att citera de etiska regler som gäller för journalister (punkt 4 under yrkesregler):

Citat:

4. Använd inte ställningen som journalist, eller presskortet, till att utöva påtryckning för egen eller andras vinning eller till att skaffa privata förmåner.

Ursprungligen av Baron:

Om du utnyttjar 99.se för ett personligt korståg mot Telia får du finna dig i att folk (jag) lägger sig i.

Tillåt mig dessutom att citera de etiska regler som gäller för journalister (punkt 4 under yrkesregler):

Mhh... vilken tur att jag då är "SIF:are", ja med tanke på att du länkar till SJF... SVT erkänner inte min yrkeskategori som fullvärdiga journalister., fast OK, presskort har jag. Rickard A tycks tro att jag skulle vara sur... nä knappast - får jag ställa en motfråga? Är det fel att kritisera ett strort företag som lovar en sak, tar betalt och sedan bara levererar låt säga 70% av vad dom lovat? I min värld så ska sådana företag hängas ut och det är precis vad jag gjort då det gäller Telia. Användarna på 99mac har det gemensamt att vi utnyttjar tjänster som tillhandahålls av t.ex Telia, därav att det mer än väl bör klassas som ett allmänintresse.

Tycker faktiskt att ni snöar in på att jag råkar vara anställd på ett företag som vissa har synpunkter på. Beklagar OM du ( Baron ) tror att jag driver ett personligt korrståg på 99mac´s bekostnad, vad kan jag mer svara än att "nej, det gör jag inte"... men kalla det gärna för "upplysning", fast folk är fria att tro vad dom vill om det.

  • Medlem
  • 2007-10-16 20:24

Vad är det för presskort som inte är utfärdat av Journalistförbundet?

Men oavsett vilket förbund du tillhör utnyttjar du din postition för att uppnå personlig vinning genom att försöka skrämma Telia med att du jobbar på en SVT-redaktion för nyheter och samhälle. Det ser lika illa ut oberoende av förbundstilhörighet.
Eller gäller andra yrkesetiska regler för journalistikt arbete om man tillhör andra förbund?

Men visst får du kritisera Telia på 99.se, det har ingen vänt sig mot.

Det är faktiskt fler än SJF som delar ut presskort nuförtiden.

Hursomhelst. De etiska reglerna gäller förstås även för de som har fått sitt kort av SIF och om man inte följer dem så återkallas kortet:
Återkallande kan också ske vid överträdelse av de yrkesetiska och publicistiska
regler som kortinnehavaren förbundit sig att följa eller vid annat missbruk av kortet
som kommit till Sifs kännedom.

Svt har till och med en fin egentillverkad PDF av de etiska reglerna och under II Yrkesregler så finns också här:
Använd inte ställningen som journalist till att utöva
påtryckning för egen eller andras vinning eller till att
skaffa privata förmåner.

Alltså står det rätt klart att Olle bryter mot de etiska reglerna. Man kanske skulle ta och informera arbetsgivaren?

Jag reagerade också mot att Olle använde sin yrkestitel för att utöva påtryckningar, för egen vinning, mot Telia. Mycket ansvarslöst agerande och att sedan inte stå för detta utan i stället göra patetiska försök till att slingra sig undan i en rökridå fylld av struntprat om allmänintresse. Hade detta ärende haft ett uns av almänintresse hade du kunnat vända dig till en "riktig" journalist som hade gladeligen tagit upp ditt problem.

Av ren nyfikenhet, var har du fått ditt presskort i från? Skriver inte du artiklar i MacWorld också?

Ursprungligen av bastuman:

Av ren nyfikenhet, var har du fått ditt presskort i från? Skriver inte du artiklar i MacWorld också?

Alla fotografer & redigerare som jobbar på SVT har ett passerkort som ÄVEN är märkt med PRESS - nej jag har aldrig skrivit en rad i MacWorld, det skulle solklart strida mot de regler som finns då det gäller extraknäck. För kanske 8 år sedan blev tag tillfrågad OM jag ville skriva där som en sorts gästtyckare, detta sa min arbetsgivare nej till.

  • Medlem
  • 2007-10-16 22:18
Ursprungligen av Rickard A:

Man kanske skulle ta och informera arbetsgivaren?

Nu lugnar vi ner oss lite...

Ursprungligen av Baron:

Nu lugnar vi ner oss lite...

Det var ju inte direkt så jag planerade att göra det (vilket du borde förstått). Men trådskaparen är ju så noga med att rätt ska vara rätt och då borde han ju leva efter det själv.

Ett klart brott mot de etiska reglerna- givetvis måste det straffa sig. Eller gäller reglerna inte för vissa?

Ursprungligen av Rickard A:

Alltså står det rätt klart att Olle bryter mot de etiska reglerna. Man kanske skulle ta och informera arbetsgivaren?

Visst det står var och en fritt att kritisera mitt beteende, men knappast i denna tråd. Skapa gärna en separat tråd om det etiska i handlandet, fast jag har svårt att se att sådant då inte skulle leda till personangrepp och det är just sådant som inte gagnar 99mac.

  • Medlem
  • 2007-10-16 22:47

Suck, ännu en tjo-vad-jag-är-präktig-diskussion... Är det inte ganska OT huruvida Olle handlar etiskt rätt eller fel? Han har blivit blåst av en service provider. Jag hade också varit sur.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Suck, ännu en tjo-vad-jag-är-präktig-diskussion... Är det inte ganska OT huruvida Olle handlar etiskt rätt eller fel? Han har blivit blåst av en service provider. Jag hade också varit sur.

Fast vet vi att han har det? Har man inte koll på det ena kan det mycket väl vara att man inte har koll på det andra heller. Skulle då inte förvåna mig...

Ursprungligen av Rickard A:

Fast vet vi att han har det? Har man inte koll på det ena kan det mycket väl vara att man inte har koll på det andra heller. Skulle då inte förvåna mig...

Vad är det egentligen som du insinuerar? Är det ett Montypytonskt "Notch notch you know what I mean"? Nu är vi exakt på den nivå som för några år sedan gjorde att jag hade dig på blockeringslista här på 99mac. I telias svar till mig finns raderna "...Beklagar att dina diskussioner med oss lett till dessa otaliga missförstånd som uppstått. Vi kan naturligtvis häva bindningstiden om du nu blev lovad saker som vi inte kan leverera. Vilket jag väljer att tro på i detta fall...." räcker det för dig så att du kan tagga ned snart? Man ser dagligen telias reklamerbjudanden på TV, där utlovas alla kunna få tv via bredband. Jag ville tro dom när dom provmätte mot stationen, men någon hos dom lovade mer än vad dom kunde hålla.

Kan vi hålla den här tråden ren från annat än ämnet - den som vill fortsätta att hacka på mig kan t.ex försöka driva en separat tråd om etiskt handlande då det gäller folk i massmedia? En sådan kommer jag självfallet INTE att deltaga i, känner mig tillräckligt påhoppad som det nu har blivit.

  • Medlem
  • 2007-10-17 07:06
Ursprungligen av Olle@mac:

Kan vi hålla den här tråden ren från annat än ämnet - den som vill fortsätta att hacka på mig kan t.ex försöka driva en separat tråd om etiskt handlande då det gäller folk i massmedia?

Ja, så gör vi.

Ursprungligen av Olle@mac:

Nu är vi exakt på den nivå som för några år sedan gjorde att jag hade dig på blockeringslista här på 99mac.

Om jag är på din lista eller inte är inget jag ligger sömnlös över.

Ursprungligen av Rickard A:

Om jag är på din lista eller inte är inget jag ligger sömnlös över.

Nej tydligen inte - men det håller dig tydligen vaken. En sak som jag missat att nämna är att jag förväntas se på TV och att SVT för alla sina anställda har sett till att vi har tv-licensen som en löneförmån, förvisso beskattningsbar. Det är förutom detta så att journalister ofta har en eller två dagstidningar som arbetsredskap. Därav tycker i alla fall jag att det finns ett visst fog för att skriva under ett brev med var i SVT´s organisation som jag befinner mig, det är trots allt deras pengar som bekostar mitt tv-tittande.

Nu har även jag pratat färdig och lämnar denna tråd som egentligen bör ha tagit slut.

+++

Bevaka tråden