Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle inte Leopard komma i oktober?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inget mer borstad metall, nej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 20:46

Hur länge har det stått Arriving in October på www.apple.com/macosx (och kommer i oktober på svenska sajten)?
Har inte för mig att jag sett det förut men har inte besökt den sidan så många gånger...

Ursprungligen av Leftrustle:

Inget mer borstad metall, nej.

Bara det är en anledning till att jag kan köra Tiger så länge som det är möjligt. Jag är ganska designkänslig och konservativ på det området.

Ni måste hjälpa mig! Jag ska köpa en imac då jag sitter mycket i maya och min P4 mac mini klarar ingetning. Längtat efter imacen sen den släpptes och måste ha den NU! Kan jag räkna med att få Leopard till hanteringskostnad oc kommer det då bli en imac-optimerad version? Eller ska jag helt enkalt bita sönder mina naglar och använda en sjukt dålig skol-pc sålänge?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 01:50

chikuba, köp din iMac nu. Vänta inte när du är så sugen och behöver den så mycket.
Tiger är ett alldeles utomordentligt bra och fungerande operativsystem.
Leoparden kommer troligen att behöva ett par månader på sig innan den är riktigt bra och fungerar med alla tredjepartsprogram.

Yes!!

Jag har samma problem som dej chikuba! hur f**n ska man göra!? vill utnyttja back-to-school rabatten med ipoden..

hur fan funkar den btw? får man rabatt på datorn OCH på ipoden?

beställd.

du får tillbaka 1200:- på totalpriset på allt du köpt..

vill ha en touch och då måste jag ändå lägga ut 1600 vilket är mycket efter att ha lagt ut 15000. Men nu får jag iallafall min älskling om 3-8 dagar vilket är underbart! jisses.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 17:01

Haha!!
Grattis då! Du kommer att bli lycklig.

Yes!!

Är det någon som tror att det kommer att bli möjligt att köpa Leopard via download när det nu släpps? Sorry om frågan redan besvarats.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-08 22:07

Man kan ju hoppas.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 22:10

Ja, det vore ju kanon. Via iTunes.

Yes!!

Ja, det vore ju hur smidigt som helst! Miljövänligt. Slippa pressa en massa extra skivor (fast det gör de väl ändå)..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-08 22:32

Om inte annat kan de ju titta på hur många som laddar ner det, och då till nästa gång minska upplagan av 10.6

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 22:36

Det är en usel idé. Downloaden skulle vara på över 5GB och sen måste du bränna det på en DL DVD som du kanske inte kan starta från eftersom inte alla Mac DVD spelare stödder egna DL DVD.

Jag tror nog att Apple får nog på reda på ändå hur många som köper Leopard. Visst skulle det vara smidigt speciellt för dom som har det långt till en Apple butik att ladda ner det på första dagen men det kommer aldrig att fungera.

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-08 22:38

Du missförstod mig nog, jag menade att om de ser att 1 miljon människor laddar hem Leopard så behöver de inte trycka upp den miljonen på skiva till nästa OS-släpp.
Och det där med att bränna DL-DVD köper jag inte alls. Alla macar har DL-DVD (bara minsta mac mini och minsta macbook har combodrive som val). Och det lär väl fasas ut till nästa modellrevision.
Alla Apples spelare stödjer hembrända DVD DL iaf. Så dina argument köper jag inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 22:44
Ursprungligen av mbp:

Du missförstod mig nog, jag menade att om de ser att 1 miljon människor laddar hem Leopard så behöver de inte trycka upp den miljonen på skiva till nästa OS-släpp.
Och det där med att bränna DL-DVD köper jag inte alls. Alla macar har DL-DVD (bara minsta mac mini och minsta macbook har combodrive som val). Och det lär väl fasas ut till nästa modellrevision.
Alla Apples spelare stödjer hembrända DVD DL iaf. Så dina argument köper jag inte.

Varför inte det? Det är svårt att förutse hur många användare som kommer att uppgradera. Mac användarna är inte en konstant. Det ändras ju ständigt. Om 2 år är det kanske 2 miljoner fler Mac användare men det kan ju ändras. Om Apple forsätter att göra såna fjaskon som med iPod classic och i viss iPhone kan situationen snabbt ändra sig.

Öhh... min Powerbook G4 1.25GHz kan inte bränna DVD DL.

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-08 23:14
Ursprungligen av Robo-X:

Öhh... min Powerbook G4 1.25GHz kan inte bränna DVD DL.

Förlåt, jag menade alla intelmacar. Men jag sa ju inte att man skulle ta bort skivor i butik. För de utan DLDVD, eller för de som inte orkar/vill/kan bränna finns ju det alternativet

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-08 22:49

iPhone och iPod touch är knappast fiaskon, så länge man inte misstolkar dem för vad de egentligen är.
Och självklart är Macanvänderna ingen konstant, vilket ytterligare talar för att man kan bespara ännu mer pengar på frakt, lagerhållning och media om det skulle vara så att väldigt många vill köpa en Leopardlicens. Nu tror jag inte att så kommer att bli fallet, eftersom om antalet macanvändare ökar betyderdet att fler Macar har sålts. Och vad följer med en Mac? Jo, Mac OS X.
Ge oss som vill uppgradera möjligheten att ladda ner operativet, omedelbart när det släpps, istället för att få vänta på att tröga ÅF ska få hem dem till sig efter någon vecka.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 23:06

iPod classic och iPhone är fiaskon eftersom båda produkter spärrar av användare som vill använda det på ett annat sätt än Apple har tänkt sig. Jag menar varför ska iPod classics databas spärras av så att ingen kan använda andra program förutom iTunes som inte finns för Linux. För iPhone kan till viss del förstå men att binda iPhonen med en operatör och till råga på allt få procent på omsättningen är nästan en skadal. Vad hindrar Apple att ringa med dyrare taxa bara för att öka omsättningen?

Vad gäller nedladdningen så säger jag bara att det är önsketänkande och det kommer aldrig att fungera. Visst skulle det vara skönt att ladda ner det men det skulle vara för många problem och Apple skulle bli nerringda från sura användare som inte lyckas bränna eller ladda ner Leopard. Om inte du kan köpa det lokalt från OnOff så får du beställa från Apple och vänta några dagar längre. Kanske sparar du dig många problem på köpet.

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-08 23:12

Waaaaait for it! Här kommer bil-analogin!
"Jag vill köra offroad med min Ferarri, men puckona har satt 20-tums hjul på bilen så den är bara kompatibel med asfalt..."
Jag som trodde Linuxanvändare gillade utmaningar? Är det inte därför man kör linux?

Visst är det härligt att diskutera valfrihet när vi båda är för och emot det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 23:56
Ursprungligen av mbp:

Waaaaait for it! Här kommer bil-analogin!
"Jag vill köra offroad med min Ferarri, men puckona har satt 20-tums hjul på bilen så den är bara kompatibel med asfalt..."
Jag som trodde Linuxanvändare gillade utmaningar? Är det inte därför man kör linux?

Visst är det härligt att diskutera valfrihet när vi båda är för och emot det?

Poängen är att den gamla iPoden fungerade. Det fanns alltså överhuvud taget ingen anledning att plötsligt spärra av iPoden. Men det är egentligen en helt annan diskussion.

Att erbjuda Leopard download endast för Intel Macs är ännu värre. Jag skulle gissa att det finns 3 gånger fler PPC Macar än Intel. Och det har inget med valfrihet att göra utan hur enkelt och praktiskt det ska vara. Och just nu är en nedladdning vare sig praktistkt eller enkelt.

//Rob

Senast redigerat 2007-10-09 02:00
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-09 00:25
Ursprungligen av Robo-X:

Punkten är att den gamla iPoden fungerade. Det fanns alltså överhuvud taget ingen anledning att plötsligt spärra av iPoden. Men det är egentligen en helt annan diskussion.

Att erbjuda Leopard download endast för Intel Macs är ännu värre. Jag skulle gissa att det finns 3 gånger fler PPC Macar än Intel. Och det har inget med valfrihet att göra utan hur enkelt och praktiskt det ska vara. Och just nu är en nedladdning vare sig praktistkt eller enkelt.

//Rob

Att börja begränsa sig till endast nyare och kraftigare produkter är något som varje företag måste göra någon gång. När Apple släppte disketten på nya iMac till exempel gick många över till CD för det var ett framtidens förmat. Samma sorts byte har nu hänt med processorerna, så Apple måste nu få så många som möjligt att inhandla nya, moderna Macar för att moderna operativsystem och program ska fungera på bästa sätt.

Att hålla kvar vid det gamla och beprövade oavsett vad lämnar vilket företag som helst i det förgångna, och det hände ju nästan på 90-talet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-09 02:27
Ursprungligen av boris91:

Att börja begränsa sig till endast nyare och kraftigare produkter är något som varje företag måste göra någon gång. När Apple släppte disketten på nya iMac till exempel gick många över till CD för det var ett framtidens förmat. Samma sorts byte har nu hänt med processorerna, så Apple måste nu få så många som möjligt att inhandla nya, moderna Macar för att moderna operativsystem och program ska fungera på bästa sätt.

Att hålla kvar vid det gamla och beprövade oavsett vad lämnar vilket företag som helst i det förgångna, och det hände ju nästan på 90-talet.

Självlart ska man gå vidare. Och Leopard är kanske det första OSet som inte verkligen tar ett språng framåt och hoppar över många Macar. Leopards förutsättningarna är en G4 med minst 867MHz. Alltså alla G3 och alla G4or som kom ut runt 2002 kommer inte att fungera med Leopard. Men det är fortfarande för många PPC Macar som kan köra Leopard men som har ingen DVD DL brännare.

//Rob

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-09 00:43
Ursprungligen av Robo-X:

Punkten är att

Haha! Vill inte grisa mig, men det var den roligaste direktöversättningen på länge. Nästan i klass med "hej för nu".

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-09 02:03
Ursprungligen av Snooze:

Haha! Vill inte grisa mig, men det var den roligaste direktöversättningen på länge. Nästan i klass med "hej för nu".

Ja det har du rätt i var väl mitt inne i engelskan. :">

Hej för nu...

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-09 00:02

Visst, men det finns väl inget iTunes för Linux? Alltså funkade inte den gamla heller - officiellt alltså. Att någon sedan har hackat fram ett program som gör det möjligt att läsa ipodens katalogstruktur kan ju inte apple ta hänsyn till när de vill uppdatera sina prylar med modernare operativsystem osv. Kan tänka mig att _max_ 1-2 % av alla som köpt en iPod använder den ihop med linux.

Ville Apple kunde de göra nedladdning mycket smidigt tror jag. Det är knappast raketforskning vi snackar om.

Men nåväl, jag tror inte vi kommer längre. Back to topic

Ringde just en trevlig kis på apple och han sa att om man hade beställt sin mac efter den 1 oktober så kommer man kunna gå in på någon länk i stil med www.apple.com/se/leopard/uptodate vilket känns väldigt underbart. Leopard kommer då endast gå på typ 80 spänn vilket är mindre än vad ilife gick på (140kr). Ibland är liver underbart

Bevaka tråden