Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga husets Music på AirportExtreme Drive:n?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Situation:

Hemmanät, Airport Extreme med 2x500GB HD påkopplat.
5st MacBooks/MacBook Pros, 1 iMacG5, 1 MacMini.

Fråga:

* Är det en bra lösning att lägga musikarkivet på en av 500giggarna och peka iTunes på resp dator dit?
* Kommer det fungera smidigt?
* Om någon daotr lägger in ett nytt album/playlistes etc, kommer alla se det (när man läser från en annan dator/iTunes)?
* Vad händer om 2 datorer använder iTunes samtidigt?

Fördel: Alla kan spela all musik. Alla filer spara en gång, på en plats.

//Johannes

Hittar massa olika bud på nätet:

1. Ändra ingen inställningar i iTunes. Lägg en alias-mapp under user i varje konto/dator, som pekar på en Music-mapp (med iTunes-musiken) på 500Giggaren.

2. Härja med iTunes-archive-inställningarna.

* Viktigt att många användare kan köra mot biblioteket.*

Finns trådar med liknande frågeställning. Vad jag kommer ihåg så blir det knas med Playlists och att två eller fler användare inte kan göra samma sak samtidigt (t.ex ändra i en Playlist). Sök på: Dela iTunes, iTunes på extern HD, etc så hittar du säkert. Mostv sökningar på Google (både på engelska och svenska) borde också resultera i en massa tips. Kan du nöja dig med att endast spela musik kan ju iTunes dela ut till 5 st användare samtidigt?

Mer info:
http://www.tuaw.com/2007/03/02/tuaw-how-to-use-your-itunes-library-over-airport-disk/

http://www.tuaw.com/2006/09/19/how-to-keep-your-itunes-library-on-an-external-hard-drive/

Lycka till!

Ursprungligen av MagnusB:

Finns trådar med liknande frågeställning. Vad jag kommer ihåg så blir det knas med Playlists och att två eller fler användare inte kan göra samma sak samtidigt (t.ex ändra i en Playlist). Sök på: Dela iTunes, iTunes på extern HD, etc så hittar du säkert. Mostv sökningar på Google (både på engelska och svenska) borde också resultera i en massa tips. Kan du nöja dig med att endast spela musik kan ju iTunes dela ut till 5 st användare samtidigt?

Mer info:
http://www.tuaw.com/2007/03/02/tuaw-how-to-use-your-itunes-library-over-airport-disk/

http://www.tuaw.com/2006/09/19/how-to-keep-your-itunes-library-on-an-external-hard-drive/

Lycka till!

Nej, det kan jag inte nöja mig med - det kräver att en dator är påslagen jämt och att alla import ska gå via den. Krångligt. Vem som helst ska kunna lägga in ett nytt album, alla ska kunna ta del av det.

(Länkarna förklarar att det fungerar i ett nätverk om en dator. Här är det flera datorer som jobbar mot HD:arna.)

Apple: släpp "iTunes server", "iPhoto Server", "iCal Server", "Adressbok Server"!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-01 12:57

Man kan ju lägga hela itunes biblioteket på en separat nätverksdisk, i ditt fall via airport.. Sen när du startar itunes håller du in 'alt' under uppstarten och väljer choose library.. Då bläddrar du bara till airport hårddisken och väljer ditt bibliotek där...

Jag använder mig av detta system och tycker det är skit smidigt! Sitter just nu på jobbet och lyssnar på mitt bibliotek på servern där hemma via internet.. Får upp playlists och allting.. Kan tom lägga in ny musik..

Enda problemet är att man inte verkar kunna ansluta med två datorer samtidigt.. Då står det bara att itunes biblioteket är låst..

Någon som har en lösning på detta?

Ursprungligen av p2d:

Man kan ju lägga hela itunes biblioteket på en separat nätverksdisk, i ditt fall via airport.. Sen när du startar itunes håller du in 'alt' under uppstarten och väljer choose library.. Då bläddrar du bara till airport hårddisken och väljer ditt bibliotek där...

Jag använder mig av detta system och tycker det är skit smidigt! Sitter just nu på jobbet och lyssnar på mitt bibliotek på servern där hemma via internet.. Får upp playlists och allting.. Kan tom lägga in ny musik..

Enda problemet är att man inte verkar kunna ansluta med två datorer samtidigt.. Då står det bara att itunes biblioteket är låst..

Någon som har en lösning på detta?

* Hur exakt gör du när det gäller fjärr-inloggning.

* Jag ser samma problem med flera användare. Lösning sökes forfarande.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-01 22:34
Ursprungligen av iJohannes:

* Hur exakt gör du när det gäller fjärr-inloggning.

* Jag ser samma problem med flera användare. Lösning sökes forfarande.

Du ansluter bara till din nätverksenhet över internet.. Afp funkar fint över TCP/IP...

Gå in på www.whatismyip.com och kolla vilken IP adress du har.. Sedan öppnar du finder och trycker cmd + k och skriver ditt.ip.nummer

Har du inte fast IP kan du skaffa en dynamisk IP klient som tex www.no-ip.com

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-09-27 20:29

Jag är också jäkligt intresserad av frågan - har en liknande set up och är lite osäker på optimal lösning...

Man önskar att apple levererar lite mer optmimerade lösningar för komplexare familjenätverk med intressen i delat media, kalendrar, adressböcker etc - att dela ut ett library är hyggligt och t ex iPhoto klarar ju att s a s dela ett library fullt ut. Där går ju iTunes bet tyvärr....

Ursprungligen av Wiberg:

Jag är också jäkligt intresserad av frågan - har en liknande set up och är lite osäker på optimal lösning...

Man önskar att apple levererar lite mer optmimerade lösningar för komplexare familjenätverk med intressen i delat media, kalendrar, adressböcker etc - att dela ut ett library är hyggligt och t ex iPhoto klarar ju att s a s dela ett library fullt ut. Där går ju iTunes bet tyvärr....

Berätta med om iPhoto. Detta är intressant.

1
Bevaka tråden