Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vass kant på MacBook

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av shandar:

Men... det kan ju inte stämma. Det är extremt lite. Med tanke på att laddaren är en 60W laddare och datorn i bästa fall klarar sig 3h på batteriet så borde den dra betydligt mer än så. Skulle ju snarare gissa på mellan 30-60W beroende på belastning och vad som är igång.

Jag är ingen expert på sånt här, men det känns verkligen som att något är fel...

EDIT: Erh. Det är för tidigt på morgonen, missade den här biten: "oavsett om den var avstängd eller i vila". Någon som har lust att kolla vad den drar när den är igång under full belastning?

Full belastning har jag inte testat, men vid normal surfning typ drar den ca 30-40w.. Går man in på Aftonbladet där det är en massa flash och skit så hoppar förbrukningen upp med ca 10w till.

Full belastning har jag inte testat, men jag antar att det inte överstiger 60w eftersom det är vad nätaggregatet klarar av att leverera som max

och hur mycket bli det per natt om mnågon räknar lite grovt på dagens elpriser?

Ursprungligen av rosen888:

och hur mycket bli det per natt om mnågon räknar lite grovt på dagens elpriser?

Om den drar 10 watt så blir det 0.008kr/timmen... Det kan jag leva med

När den är igång, med full ljusstyrka på skärmen, och man bara slösurfar lite och så så drar den 30-40w = 0.024-0.096kr/h.

Det som drar ström när datorn är avstängd/i vila är nätaggregatet, så om förbrukningen ska ner till noll måste man rycka ut sladden ur väggen. Men om datorn är avstängd eller i vila när den är inkopplad är alltså i stort sett det samma...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-08 20:05
Ursprungligen av Mr.Barbeque:

Om den drar 10 watt så blir det 0.008kr/timmen... Det kan jag leva med

Ursäkta för att bli OT men jag kan inte låta bli: 0.008 kr/tim x 1 000 000 datorer (hypotetiskt) x 24 tim x 365 dagar = 70 080 000 kr/år. Man får titta på den stora bilden. Ber om ursäkt pmartensson. Tillbaka till den vassa kanten!

Ursprungligen av Homy:

Ursäkta för att bli OT men jag kan inte låta bli: 0.008 kr/tim x 1 000 000 datorer (hypotetiskt) x 24 tim x 365 dagar = 70 080 000 kr/år. Man får titta på den stora bilden. Ber om ursäkt pmartensson. Tillbaka till den vassa kanten!

Jo, men tänk hellre isåfall på om 1000000 bilar kör en kilometer mindre per vecka......;)

Ursäkta mig också för off topic-snack:">

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 23:46
Ursprungligen av Mr.Barbeque:

Jo, men tänk hellre isåfall på om 1000000 bilar kör en kilometer mindre per vecka......;)

Ursäkta mig också för off topic-snack:">

Varför inte båda?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-01 15:28

Det där med att folk lagar på vass kant förstår jag inte, jag tycker inte den är speciellt vass. och jag förstår inte hur folk skriver om man störs av den "vassa kanten".

trino: Nähä, det var väl bra att du inte störs av det då...
Jag ligger med den på ballen på en kudde, och då åker den upp en smula, vilket gör att det blir en vass kant. T om för vass för mina arbetarhänder, så om du inte störs av den så måste du vara smed eller bilmekaniker eller nåt =P

Snacka om att denna tråden gick OT...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-02 00:18

Möjligtvis om man ligger med datorn på magen i sängen, men inte om man sitter vid ett bord och skriver.

Bevaka tråden