Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDA från Apple 2008? (a.k.a. The Return of the Newton)

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2008-01-14 22:36

Håller inte med.
Smartphones är en NIGHTMARE för IT-avdelningar på större företag. Dels finns det ingen standard (och det är svårt för it-avdelningen att bestämma över vilken telefon en anställd köper/får köpa). Dessutom erbjuder smartphones säkerhetshål (Det är ju en telefon som är lite smartare, varför bry sig om säkerhet?)

Jag skulle inte säga att smartphones dagar är räknade, jag köpte tom en Touch eftersom jag ville ha en "PDA look a like", även om den inte är i närheten av en pda. 2006 såldes det cirka 13M PDA's så det är inte helt dött än.

Däremot är det ju viktigt med kompatibilitet med företagslösningar, något apple tyvärr aldrig varit superbra på.

Sonys UMPC VAIO försöker ju med något liknande

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-15 13:29

Mactablet, ny "Newton"

Nu väcks mitt ha-begär igen
Intelchef avslöjar Mactablet - MacWorld
En sån här vill jag ha, som en lite större iPhone.
Jag har i alla fall inte min telefon i byxfickan utan i jackfickan eller i handväskan så jag kan lika gärna låta min telefon vara lite större. Vill ha nu

Ursprungligen av Eva:

Nu väcks mitt ha-begär igen
Intelchef avslöjar Mactablet - MacWorld
En sån här vill jag ha, som en lite större iPhone.
Jag har i alla fall inte min telefon i byxfickan utan i jackfickan eller i handväskan så jag kan lika gärna låta min telefon vara lite större. Vill ha nu

Jag tror det handlar om att sätta Intels "Atom" i AppleTV. Det skulle göra att man slipper köra med en nedklockad gammal processor, mindre kylning och bättre prestanda. Vad jag vet så har inte Intel någon processor i nuläget som är lämpad för en mobiltelefon.

Hittade en länk som kyler av ryktet en smula FORTUNE: Apple 2.0 Anatomy of a rumor: The Atom-powered Newton iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 04:49

Kan det inte vara den kommande Iphone Black som det handlar om? Läste någonstans att den skulle vara lite större än nuvarande iphone. Det här verkar spännande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 10:45

Kan någon förklara vart en tablet har sin marknad förutom kanske sjukvården? Jag försöker och försöker men hittar den inte. Med marknad menar jag en tillräckligt stor för Apple att satsa på den.

Ursprungligen av acke:

Kan någon förklara vart en tablet har sin marknad förutom kanske sjukvården? Jag försöker och försöker men hittar den inte. Med marknad menar jag en tillräckligt stor för Apple att satsa på den.

Jag tror marknaden är dom som idag upptäckt iPhone som surfpryl men inte använder den som telefon. Jag vet folk här på forumet som tycker att telefondelen är en kul detalj, men det är själva datorn i iPhone som är intressant. Eller ta självaste Erica Sadun som inte använder telefondelen i iPhone. Jag tror faktiskt att iPhone kan vara en väg in för Apple hos vanligt folk som vill ha en enkel surfpryl som rent av kan ersätta mycket av vad vissa har en dator till idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 13:29
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror marknaden är dom som idag upptäckt iPhone som surfpryl men inte använder den som telefon. Jag vet folk här på forumet som tycker att telefondelen är en kul detalj, men det är själva datorn i iPhone som är intressant. Eller ta självaste Erica Sadun som inte använder telefondelen i iPhone. Jag tror faktiskt att iPhone kan vara en väg in för Apple hos vanligt folk som vill ha en enkel surfpryl som rent av kan ersätta mycket av vad vissa har en dator till idag.

Som en enkelt "surfbräda" då alltså? Möjligt men alltså jag har svårt att smälta det. Känns för mycket sci-fi för min fyrkantiga hjärna.

Ursprungligen av acke:

Som en enkelt "surfbräda" då alltså? Möjligt men alltså jag har svårt att smälta det. Känns för mycket sci-fi för min fyrkantiga hjärna.

Ja, faktiskt, det är så jag tänker mig det. Webben får en allt större plats i våra liv och jag är nog inte ensam om att använda min iPhone för att göra små korta surfningar på när det gäller allt möjligt, även hemma när jag t.ex. sitter i soffan och bara ska kolla tv-tablån eller göra en faktakoll mot wikipedia vid matbordet

Jag har också varit skeptisk till det och jag tror det finns goda skäl att Apple inte släppt varken en PDA eller en "tablet"-dator hittills. Men med gränssnittet och tekniken från iPhone kanske det faktiskt kan bli en produkt som tilltalar massorna (för precis som du säger - Apple gör inte produkter om dom inte kan sälja ordentligt).

Just att den bara ska vara ungefär 1,5 ggr iPhones storlek (om ryktet stämmer) tror jag är rätt väg att gå.

Apple har redan en sådan produkt -iPod Touch.

Jag tror att Apple vill ha kvar en storleksmässigt uniform touch-plattform. Större surfplattor kommer säkert att attrahera några utility belt geeks men det är knappast värt mödan för Apple. Jag tror inte att det är någon slump att iPhone och iPod touch har samma skärmstorlek och upplösning. Man vill ha en konsekvent hårdvara så att det blir enklare för utvecklarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:53

Fast 1.5 ggr iPhone? Då ser jag verkligen inte anledningen. Om det nu ska komma en så ska den väl vara tillräckligt stor att man kan skriva med båda händerna?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-16 23:30

Att Intel säger något och sedan prompt förnekar det tycker jag kan ses som ett tecken på att något är i görningen, fast det behöver ju inte kommer nu.

Antar att Intels Tysklandschef är varnad om inte sparkad i nuläget.

Detta rykte har fått nytt liv igen, en "iPod touch x 1,5" kan komma till hösten:

TechCrunch claims to have heard from three independent sources that Apple will be releasing a "large screen iPod touch device" with a 7-9 inch screen. According to the site, one of their sources have actually seen and handled one of the prototypes.

Apple has been experimenting internally with large form tablet devices for years, one source says, but there was concern that users wouldn't like the device. The difference now is the iTunes app store, which has thousands of games and other applications that are perfect for a touch screen device with an accelerometer.

The new device is said to be compatible with the applications in the App Store and is expected to be released in the Fall of 2009.

Läs hela: 'Large Screen iPod Touch Device' in Fall of 2009? - Mac Rumors

Vad tror ni om att de släpper en liten spelmaskin med accelerometer och touchdisplay? Typ en PSP? Skillnaden mot en iPod Touch är ju till exempel grafikkrav och sådant. Det har ju ryktats om spelbranschen ett tag...

Ursprungligen av henkebarn:

Vad tror ni om att de släpper en liten spelmaskin med accelerometer och touchdisplay? Typ en PSP? Skillnaden mot en iPod Touch är ju till exempel grafikkrav och sådant. Det har ju ryktats om spelbranschen ett tag...

iPod touch är precis den produkten redan idag i Apples ögon.

Apples Greg Joswiak menar iPod touch/iPhone är framtidens spelplattform och PSP och DS tillhör det förgångna:

"And the gameplay I think has surprised a lot of people, because it’s not just the casual games. There are real 3D games, and it’s hard to imagine we’re only a little over 100 days into it. There are already so many games and as we look at it, to us it really seems this is the future of gameplay. Whereas a lot of these devices [Nintendo DS and Sony PSP] are more in the past. And a big part of that is not just the device itself, which is easier to carry, and has the touch display and accelerometer which is great for gameplay, but it’s the electronic distribution of the apps as well."

Och när det gäller prestanda är iPod touch redan bättre än DS (och Nintendo har ju flera gånger om bevisat att man inte ens behöver konkurrera med prestanda (DS vs PSP, Wii vs Xbox 360 och PS3)):

Because again the computer power and the 3D graphic power here [iPod Touch] is significantly greater than what you have here [picks up Nintendo DS]. So this allows people to do significantly higher quality games. And the Touch is always in your pocket, whereas you can’t always carry some other games consoles."

iPod touch/iPhone skulle förstås få kunna dra nytta av ännu bättre prestanda, men det behövs inte en ny produkt för det egentligen, det räcker med en generation till av iPod touch och iPhone.

Tänk att den iPhone som säljs i dag i princip är samma produkt som presenterades för två år sedan och levererades för 1,5 år sedan. Det har hänt rätt mycket sedan dess i processorutvecklingen och man kan anta att är Apple till slut släpper en ny modell på riktigt (iPhone 3G räknas inte) så borde den ha klart bättre prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 13:21

Fast har inte iPhone 3G en snabbare processor än iPhone? Har för mig det. Vet att så är fallet med iPod Touch generation 2.
Dessutom, med tanke på P.A. Semi så tror jag vi kommer från en monsteruppdatering när generation 2 av iPhone kommer.

Ursprungligen av acke:

Fast har inte iPhone 3G en snabbare processor än iPhone? Har för mig det. Vet att så är fallet med iPod Touch generation 2.

iPod touch gen 2 har snabbare processor:

The most clear difference is that fact that the iPod Touch’s processor was quietly boosted to 532MHz (up from 412MHz) with the 2nd generation model introduced in September. Meanwhile, the iPhone 3G, Original iPhone and 1st Generation iPod Touch continue to run at the original 412MHz.

Sen är iPhone 3G lite snabbare än 2G av andra skäl:

It seems that there are additional factors, however, as there are performance differences even found between the models that run at the same speed. The models rank in the following order (fastest to slowest) for 3D rendering, with the 2nd Generation iPod Touch being the fastest “by far”.

#1. iPod Touch 2nd Generation
#2. iPhone 3G
#3. iPhone (original)
#4. iPod Touch 1st Generation

Due to the heavy 3D nature of his game, Fessler speculates the GPU speeds could have been tweaked as well, but there is no hard evidence of this at this time.

Men det är ändå bara små skillnader och det mesta under skalet verkar vara detsamma i iPhone 2G och 3G.

Ursprungligen av acke:

Dessutom, med tanke på P.A. Semi så tror jag vi kommer från en monsteruppdatering när generation 2 av iPhone kommer.

Jo precis, med allt som hänt sedan första iPhonen kom, både tekniskt utveckling, Apples ökade kunskaper och dessutom uppköpet av P.A. Semi så känns det som att Apple borde kunna leverera något rejält förbättrat. Det ska bli riktigt kul att se vad som kommer under 2009.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 15:14

Tack för den matiga informationen. Jag som tänkt vänta med att köpa en privat tills det kommer en 32GB men nu känns det ju som att en generation 2 kommer lagom till WWDC. Beslut beslut beslut...

Bevaka tråden