Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelmator 1.0 släppt!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Kan stämma, jag har dock inte själv märkt av att tidiga versioner av Pixelmator var särskilt långsamma. Har kört sedan 1.0 här också...

Jag har använt Pixelmator sedan beta 1 och på min iBook gick det väldigt långsamt, men för varje uppdatering har det blivit lite snabbare och numera fungerar det bra.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag har använt Pixelmator sedan beta 1 och på min iBook gick det väldigt långsamt, men för varje uppdatering har det blivit lite snabbare och numera fungerar det bra.

Okej jo, nu har jag bara iofs kört det på en iMac 2.4ghz på version 1.0 så det är kanske inte lika märkbart här

Pixelmator 2 Kommer nog bli grymt om man ser hur mycket funktioner som lagts till från 1.0-1.3.

jag kan fortfarande inte förstå hur man klistrar in i masker...?

  • Medlem
  • 2008-11-11 23:34

Men nanting, Pixelmator verkar förskräckligt bra. Jag blev peppad av gränssnittet och håller med Ipod-Lover. Tanken på ett alternativ till tungrörda lapptäcket Photoshop är mycket lockande.

Jag undrar bara hur bra färghanteringen är i Pixelmator (hittade inget vid en snabbtitt på sidan). Profiler? Proof Preview? HDR? Just på sistone har jag också haft mycket kul med Photomerge och Lens Correction i Photoshop, men det finns ju alternativ till det också. Ack ja, mjukvara är smaskens.

Jag köpte det i MacHeist 2 och det är överlägset mest använt av det som ingick. Men även omjag vill fasa ut Photoshop (och dess allt värre licenssystem) så måste jag än så länge ganska ofta gå till Photoshop. Crop finns inte, men man kan kopiera och skapa nytt, klumpigt men det går. Största bristen är brist på inställningar när man sparar. Det går inte att speca en viss variant av formatet när man sparar som, till exempel, TGA.

Men det blir ju bättre efter hand.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-12 21:15
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Crop finns inte, men man kan kopiera och skapa nytt, klumpigt men det går.

Jo det finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 18:17

Pixelmator 1.4
• New painting engine
• New brush settings:
Scatter, flow, follow direction, size jitter, stroke jitter, angle jitter, opacity jitter, hue jitter, saturation jitter, lightness jitter
• Ability to control diameter, flow, and scatter by graphics tablet pressure and tracking speed

New brush presets
• Adobe Photoshop brushes support
• Save brushes by dragging and dropping them onto the desktop
• Load brushes by dragging and dropping them onto the application window or Brushes palette
• Arrange brushes in Brushes palette

Document presets
• Clouds filter (Filter > Generator > Clouds...)
• Painting tools gained performance improvements
• Painting tools are now more precise
• Painting tools cursor shows the shape of selected brush
• Painting tools brush size limit increased to 1000 pixels
• Painting tools contextual menu includes brush diameter and hardness settings
• Setting the source for Clone Stamp tool is improved
• Double-clicking any of the painting tools will show the Brushes editor
• Shift-click with any of the painting tools will draw a straight line
• Improvements to Eyedropper tool
• Hue and Saturation tool performance
• Minor improvements to ColorSync support
• Size of the application DMG package is reduced to 25MB (from 62MB)
• Levels shortcut is changed to Command + L
• Curves shortcut is changed to Command + K
• Minor welcome screen improvements
• Minor user interface improvements
• A bug that sometimes caused grid to be shown incorrectly
• A bug that sometimes caused ruler ticks not to redraw correctly
• A bug that caused "undo" to work incorrectly after moving and copying layer mask
• A memory leak that sometimes caused filters to work slowly

  • Oregistrerad
  • 2009-02-20 03:52

Det där verkar vara ett mycket intressant program, och med tanke på priset verkar man få väldigt mycket. 500 spänn för ett program som klarar det mesta Photoshop gör för 10 000...

Jag kör mer Pixelmator än Photoshop numera. Jag köpte tre MacHeist 2-licenser, inte minst för Pixelmator (som en slags backup till Photoshop) och Pixelmator är överlägset den del av paketet som används mest. Jag saknade ett "crop"-alternativ i menyn, men det gör man ju med crop-verktyget så det gick ju. Dock har 1.3.2 fortfarande en del buggar, som att stora bilder inte visas alls förrän man skalar ner dem en bit. Jag har inte uppdaterat till 1.4 än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 12:41

Kul med en liten utmanare till Photoshop. Har stödköpt en licens som jag inte använder den så mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 19:33

Jag använder Pixelmator är mycket nöjd med den!:)

Bästa utmanaren!

Bevaka tråden