Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic Studio FTW!

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 14:31

Är det någon som fått sitt Logic Studio 8 än? När jag spanar på applesajten står det att mitt paket är "Out for delivery" idag (14:e). Vore ju extremt trevligt om jag fick grejerna innan helgen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 15:14

Woohoo! en svart fet j-a kartong med skivor & manualer på mitt skrivbord just nu. Är liiiitet sugen att dra från jobbet & installera grejerna ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 15:53
Ursprungligen av wobbler:

Woohoo! en svart fet j-a kartong med skivor & manualer på mitt skrivbord just nu. Är liiiitet sugen att dra från jobbet & installera grejerna ...

Mmmmm najs !!! Lycka

beställt och längtandes

Skriv gärna ihop en recension ni som fått nya Logic.

Verkar ta lång tid innan Logic Studio kommer till DK. Hmm...
Humac har ingen koll och Aage (musikbutik) räknar med att få in
det den 23:e oktober (?!). Fan, jag vill också ha det.
Iofs väldigt nyfiken på Nuendo 4 - frågan är bara när det kommer.
Och såklart hur dyr uppdateringen från 3:an til 4:an blir.
Sist kostade uppdateringen typ som hela Logic Studio kostar nu. Hmm....
Har man tur kanske Steinberg droppar sina priser lite nu.
Vore trevligt att kunna ha kvar Nuendo också. Gillar det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 20:26
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Skriv gärna ihop en recension ni som fått nya Logic.

Om jag skulle försöka mig på en recension skulle den bli minst sagt... eh... oprofessionell pga att jag aldrig använt Logic förut. Så, jag lämnar recenserandet till herrar & damer som vet vad det handlar om sedan tidigare.

Det jag däremot *kan* berätta är att det krävs en rejäl rensning på disken om man vill installera hela klabbet. Knappt 47 Gb för toti. Hela installationen ser ut att ta knappt två timmar, så ladda upp med en flarra Laphroaig eller liknande innan du sätter igång att installera. Sen kan man göra spännande musik

Nu köper jag en Imac fanimej.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-16 11:03

Egentligen är det synd att jag bara är intresserad av DAW:et och inte allt annat trams (närå, inte trams, men inte det jag är ute efter) som följer med.

Fast skit i det, med det priset kan jag ta att jag får med en massa barlast...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-16 11:11

Presic! därför verkar ju express helt galet bra!!

Nån som hajjat om det enda som skilljer är att man inte får alla loopar,extraprogram och lite färrre efekter??

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-16 11:22
Ursprungligen av enapa:

Presic! därför verkar ju express helt galet bra!!

Nån som hajjat om det enda som skilljer är att man inte får alla loopar,extraprogram och lite färrre efekter??

Va!!??? Är det på det viset ska jag hjula och lovprisa Apple varje söndag till årets slut! Rimligt och bra vore det med att inte försämra ett program artificiellt för att sälja det billigare, utan helt enkelt att man bara betalar för the Daw om man vill det.

Lysande och för branschen osedvanligt fair.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-16 11:34

Jag har inte lyckats hitta nån info om begränsningar, förra express hade ju max 12in/ut och säkert massa andra begränsningar... Jag kommer nog sattsa på express när jag lyckats klura ut vad som är haken med express...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 11:37

Enligt ett inlägg på Sonikmatter så är det detta som gäller:

Logic Express 8 is actually the same as Logic Pro 8 — just without the following features:
- Support for high-end control surfaces (Euphonix, SmartAV)
- DAE/TDM support
- DAP (distributed audio processing with Logic Node)
- Surround
- EVP88
- EVB3
- EVD6
- Sculpture
- Space Designer
- Delay Designer
- Linear Phase EQ
- Match EQ
- Multipressor (there is only the 'Preset Multipressor' as in LE7)
- AdLimiter
- Multimeter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 12:35
Ursprungligen av wobbler:

Enligt ett inlägg på Sonikmatter så är det detta som gäller:

Logic Express 8 is actually the same as Logic Pro 8 — just without the following features:
- Support for high-end control surfaces (Euphonix, SmartAV)
- DAE/TDM support
- DAP (distributed audio processing with Logic Node)
- Surround
- EVP88
- EVB3
- EVD6
- Sculpture
- Space Designer
- Delay Designer
- Linear Phase EQ
- Match EQ
- Multipressor (there is only the 'Preset Multipressor' as in LE7)
- AdLimiter
- Multimeter

Det är ett par prylar som INTE är med.… För mig som länge använde Cubasekisset är det helt ofattbart att man medvetet säger nej till bland dom bästa effekterna och masterpluggarna som kommer med som default i Logic Pro.… GO PRO …

Ursprungligen av wobbler:

Enligt ett inlägg på Sonikmatter så är det detta som gäller:

Logic Express 8 is actually the same as Logic Pro 8 — just without the following features:

Om det stämmer så är det smått fantastiskt (och jag kommer nog att köpa LE8 i såna fall, Ableton Live har sina brister när man jobbar med många spår). Förutom Space Designer och möjligen ett par av de andra pluggarna så känns det inte som några väsentligheter.

Jag tror Steinberg, MOTU, Mackie/Tracktion, mfl kommer få svårt att konkurrera på Apple-sidan den närmsta tiden. På sikt vet jag inte riktigt om det är bra för marknaden, men jag skulle gissa att Apple har som strategi att dels locka folk att köpa Mac för att köra Logic, dels bredda hemmamarknaden genom att köra en "upsell" från Garageband till Logic (enligt principen "the first one is free"), vilket nog kan funka, men bara om man redan har basen med alla Appleköpare med iLife.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-16 11:57

Men gud... det finns ju ingenting som får mig att tycka att det är det minsta värt att inte ta Express... För mig alltså.

Effekter och instrument har jag det väl förspänt med och är inte på jakt efter det. Snarare att jag vill rensa lite och bara använda det jag verkligen trivs med.

Det är de här punkterna jag inte fattar:
- Support for high-end control surfaces (Euphonix, SmartAV)
- DAE/TDM support
- DAP (distributed audio processing with Logic Node)

Jag antar att det inte är något jag efterfrågar heller.

Det här är nästan för bra för att vara sant. Tack gode gud för att man har konverterat till Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 14:42
Ursprungligen av Skilling:

Me
Det är de här punkterna jag inte fattar:
- Support for high-end control surfaces (Euphonix, SmartAV)
- DAE/TDM support
- DAP (distributed audio processing with Logic Node)

Ingen suport för att styra logic express med dessa m.a.o

http://www.euphonix.com/post/products/mc/mc.htm
http://www.smartav.net/

DAE/TDM innebär att om du kör pro tools HD så kan du köra logic samtidigt som du utnyttjar HD hårdvaran + få tillgång till TDM plugins och audio suite i logic.

DAP innebär att du kan networka tex 2 st (eller fler) macpro 8 core via ethernet och helt plötsligt ha 16 core till ditt förfogande. Eller en macbook med en mac mini o.s.v.
Funkar tydligen inte med instrument pluggar utan bara effekter (gissar att det har med latency att göra).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 14:50

Uppgraderingen från express till pro kände inte jag till, låter grymt bra.:D

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-16 15:03
Ursprungligen av Fred!:

Ingen suport för att styra logic express med dessa m.a.o

http://www.euphonix.com/post/products/mc/mc.htm
http://www.smartav.net/

DAE/TDM innebär att om du kör pro tools HD så kan du köra logic samtidigt som du utnyttjar HD hårdvaran + få tillgång till TDM plugins och audio suite i logic.

DAP innebär att du kan networka tex 2 st (eller fler) macpro 8 core via ethernet och helt plötsligt ha 16 core till ditt förfogande. Eller en macbook med en mac mini o.s.v.
Funkar tydligen inte med instrument pluggar utan bara effekter (gissar att det har med latency att göra).

Tack så mycket.

Det blir ju Express, det är solklart. Skulle det fattas grejer som betyder något öht för mig så kan man ju uppdatera då.

Nu vill jag ha lön.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 12:32

Hur du än vrider och vänder på det kommer du att känna dig begränsad med Express tro mig det hände mig och det är ingen kul känsla.. Herregud när dom har cuttat priset till mindre än hälften för hela paketet varför över huvud taget gå omkring och tveka ??? Go pro buy Pro

Sen behöver man ju inte installera ALLT på sin laptop tex, jag kommer att skippa Soundtrack Pro 2 tex och hela loopbiblioteket är helt ointressant för jag gör mina egna loopar heheheheh... Där försvinner nog hälften av dom dära 47 GB … Men nice ändå att ha allt det där för ett väldigt förmånligt pris man klagar inte direkt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-16 12:44

Fast om jag har effekter som jag är helt säker på kickar arsle med de som följer med Logic och använder precis de instrument jag vill så finns det verkligen ingen anledning att "go pro". Jag jobbar inte heller med samplingsbibliotek på det viset så summan är att jag inte behöver det och därför finns det ju ingen som helst anledning att tycka att jag blir begränsad, eller hur?

Min set-up med de effekter och instrument jag använder mjukt kommer att vara betydligt mer kompetent än om jag enbart kört på Pro och det som följer med till det, om du förstår vad jag menar. Dessutom helt designad och optimerad för mitt sätt att jobba.

Så varför ska jag lägga en enda krona på grejer jag inte kommer att använda? Om nu själva DAW:et är detsamma så finns det ju ingen anledning i hela världen.

En sak om jag inte hade haft pluggar redan till ett värde av alldeles för många lusentappar (Logic 8 Pro många ggr om...) och behövde ett grundpaket med effekter och kanske instrument. Då är ju Pro såklart helt lysande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 12:56
Ursprungligen av Skilling:

Fast om jag har effekter som jag är helt säker på kickar arsle med de som följer med Logic och använder precis de instrument jag vill så finns det verkligen ingen anledning att "go pro". Jag jobbar inte heller med samplingsbibliotek på det viset så summan är att jag inte behöver det och därför finns det ju ingen som helst anledning att tycka att jag blir begränsad, eller hur?

Min set-up med de effekter och instrument jag använder mjukt kommer att vara betydligt mer kompetent än om jag enbart kört på Pro och det som följer med till det, om du förstår vad jag menar. Dessutom helt designad och optimerad för mitt sätt att jobba.

Så varför ska jag lägga en enda krona på grejer jag inte kommer att använda? Om nu själva DAW:et är detsamma så finns det ju ingen anledning i hela världen.

En sak om jag inte hade haft pluggar redan till ett värde av alldeles för många lusentappar (Logic 8 Pro många ggr om...) och behövde ett grundpaket med effekter och kanske instrument. Då är ju Pro såklart helt lysande.

Då är det en helt annan femma helt klart Men jag skulle akta mig för Expressen ändå det är ju faktiskt en LE version så att säga säkert ligger det mer än bara avsaknaden av pluggar och instrument … Har för lite koll på Expressen för att uttala mig egentligen kanske hittar du mer info på logicpro.se ? Good luck !

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-16 13:07
Ursprungligen av djablo:

Då är det en helt annan femma helt klart Men jag skulle akta mig för Expressen ändå det är ju faktiskt en LE version så att säga säkert ligger det mer än bara avsaknaden av pluggar och instrument … Har för lite koll på Expressen för att uttala mig egentligen kanske hittar du mer info på logicpro.se ? Good luck !

Ja fast det beror på vad som skiljer. Nu påstås det ju att det faktiskt är ett DAW som man inte helt fult har tagit bort funktioner på utan låter det vara så bra som det är.

Jag har inte haft några problem med att köra gamla Express tidigare även om jag bara gjort det i ett par månader och hittills jobbat ganska lite i det (tidigare huvudsakligen i Cubase), nu verkar det ju vara ännu mindre skillnader om ens några. Nåja vi får se, jag avvaktar lite tills jag fått klart för mig hur det ligger till. Tror jag... om jag inte blir för ivrig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 13:11
Ursprungligen av Skilling:

Ja fast det beror på vad som skiljer. Nu påstås det ju att det faktiskt är ett DAW som man inte helt fult har tagit bort funktioner på utan låter det vara så bra som det är.

Jag har inte haft några problem med att köra gamla Express tidigare även om jag bara gjort det i ett par månader och hittills jobbat ganska lite i det, nu verkar det ju vara ännu mindre skillnader om ens några. Nåja vi får se, jag avvaktar lite tills jag fått klart för mig hur det ligger till. Tror jag... om jag inte blir för ivrig...

Jag skulle vänta tills det dyker upp lite tester i typ Future Music och Computer Music, eller jag Studio för den delen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-16 13:14
Ursprungligen av djablo:

Jag skulle vänta tills det dyker upp lite tester i typ Future Music och Computer Music, eller jag Studio för den delen

Det är säkert smart men jag är inte alltid smart.

Det är lite som ett lotteri. Rätt vad det är kan jag ha beställt Express... eller Pro..man vet inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 13:42
Ursprungligen av Skilling:

Det är säkert smart men jag är inte alltid smart.

Det är lite som ett lotteri. Rätt vad det är kan jag ha beställt Express... eller Pro..man vet inte.

Heheheh håller med jag har också en viss tendens till impulsköp ibland.. Fast för mig är det en no-brainer har Logic Pro 7 sedan tidigare ….….….…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 12:50

http://logicpro.se/phpBB2/viewtopic.php?p=19921#19921

25 minuter gratis tutorial för 8:an tydligen måste man både regga sig (alltså inte på Logicpro.se utan siten där tutorialen ligger, länk finns på sidan ovan) … Och man måste ladda ner nån player ... Whatever kan vara värt ehhehe

Om man väljer Express och upptäcker att man hellre vill ha Logic Studio så kan man uppgradera och dessutom komma undan 5 kronor billigare än om man köpte Studio från början. En uppgradering från Logic Express 6,7 eller 8 till Logic Studio kosta 2.795 på Apple Store.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-16 14:31
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om man väljer Express och upptäcker att man hellre vill ha Logic Studio så kan man uppgradera och dessutom komma undan 5 kronor billigare än om man köpte Studio från början. En uppgradering från Logic Express 6,7 eller 8 till Logic Studio kosta 2.795 på Apple Store.

Haha... underbart. Svårt att bli blåst när det gäller nya Logic känns det som....

Mjukisar med flera parter behöver uppdatering för L8:

http://www.northernsounds.com/forum/showthread.php?t=55960

Bevaka tråden