Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes/iPod bryter på fel ställe

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag har ett irriterande problem: Jag har lagt över ett stort antal CD i iTunes (som AIFF) och fört över en del till min iPod. Ofta visar det sig att brytpunkten mellan två stycken, t ex i en konsert, inte kommer riktigt rätt, dvs det nya stycket hinner precis börja och därefter kommer ett brott på någon sekund och sedan fortsätter det. Syunnerligen irriterande! I andra fall blir en del stycken alldeles knastriga, särskilt från senare delen av en CD. Har använt både en Powerbook G4 (1.67 GHz, 1 GB RAM) och en MacMini (G4 1,4 GHz) för rippningen. Jag har lagt ned mycket arbete på detta vilket gör irritationen rätt stor. Jag antar att det inte går att fixa i efterhand. Någon som varit med om något liknande eller vet någon lösning?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-09-10 18:09

När det gäller mellanrummen mellan låtarna finns numera en inställning i iTunes för "gapless recording". Markera hela albumet, och välj Visa info. Nere till höger finns en kryssruta för "Album utan mellanrum" (eller motsvarande på engelska). Jag har inte testat den själv, men det borde fungera.

När det gäller rippningen skulle jag nog testa nån dator till (om du har möjlighet), och gärna olika program också. Svårt att säga vad det beror på dock. Skivorna är hela och rena i övrigt, antar jag?

Ursprungligen av Spyder:

När det gäller mellanrummen mellan låtarna finns numera en inställning i iTunes för "gapless recording". Markera hela albumet, och välj Visa info. Nere till höger finns en kryssruta för "Album utan mellanrum" (eller motsvarande på engelska). Jag har inte testat den själv, men det borde fungera.

När det gäller rippningen skulle jag nog testa nån dator till (om du har möjlighet), och gärna olika program också. Svårt att säga vad det beror på dock. Skivorna är hela och rena i övrigt, antar jag?

Jovisst, gapless recording kan man ju prova (funkar dock inte på min äldre iPod, tror jag). Detta ska väl dock inte hända ändå? Mellanrummet ska väl läggas till på rätt ställe, dvs mellan låtarna? Dessutom verkar problemet finnas även när jag spelar direkt från iTunes. Drabbar både klassiska stycken och pop. Kan mina "gamla" G4:or vara för svaga för uppgiften?
Skivorna är hela och rena, många av dem direkt nyinköpta.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-09-10 21:06

Är det inte så att äldre iPod-modeller inte kunde spela låtar som hängde ihop utan att lägga till en litet mellanrum i uppspelningen?

Inte Gapless recording utan Gapless playback (i nya iTunes heter det "crossfade playback"). Det innebär att iTunes tonar ner/upp mellan låtar istället för att bara hoppa till nästa. Du kan själv ställa in i iTunes hur långt in i låtarna du vill att denna toning ska börja. Det stämmer dock att äldre iPod, iaf gamla Shuffle, inte stödjer detta varför det blir ett kort avbrott mellan varje låt där det annars hade varit en nedtoning.

1
Bevaka tråden