Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med uppspelning av 1080p-material på min Macbook

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-09-16 23:28
Ursprungligen av qom:

Ja.

Samma ställen.

Knepigt
Hade varit mer förståeligt om du hade lite mer CPU-kraft än mig, jag förstår inte.

Det har jag ju förvisso, MBP = Macbook Pro. Har du mixtrat med VLC:s inställningar? Installerat många Quicktime-plugins? Bytt typsnitt för subtitles? Subtitles aktiverade?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-09-16 23:36
Ursprungligen av eQ:

Det har jag ju förvisso, MBP = Macbook Pro. Har du mixtrat med VLC:s inställningar? Installerat många Quicktime-plugins? Bytt typsnitt för subtitles? Subtitles aktiverade?

Men du har ju 2GHz, precis som mig.

Inte mixtrat med VLC mer än vad du sa att jag skulle göra.
Har installerat Perian och AC3-codec till QT inget mer...

Kör Vista med Mediaspelaren och installera Quicktime Alternative codec, (om du lyckas hitta den fortfarande, Apple vill ju ha bort den) inte Quicktime. Då kan du spelaa 1080p med perfekt flyt. Mediaspelaren stöder DTS, VLC klarar det inte. Du kan använda olika fjärrkontroller som stöder Mediapelaren, knappar på tangetbord osv.
Spara filerna som HD.MOV när du laddar ner dom med hjälp av movdtool101

Ursprungligen av qom:

Knepigt
Hade varit mer förståeligt om du hade lite mer CPU-kraft än mig, jag förstår inte.

På apples hemsida står rekommenderade systemspecifikationer för H.264, 1080p:
Bland annat: "128MB or greater video card".

Så det kan vara grafikkortet i Macbooken som inte klarar av det.
MBP har ju ett annat grafikkort

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-09-20 16:15
Ursprungligen av Gargoule:

På apples hemsida står rekommenderade systemspecifikationer för H.264, 1080p:
Bland annat: "128MB or greater video card".

Så det kan vara grafikkortet i Macbooken som inte klarar av det.
MBP har ju ett annat grafikkort

Tror inte H264 är hårdvarubundet, det vill säga, den använder inte grafikkortet.

Ursprungligen av qom:

Tror inte H264 är hårdvarubundet, det vill säga, den använder inte grafikkortet.

Jag tror det är såhär, märk att jag säger tror.

H264 kan använda grafikkortet om detta stöder H264. Radeon X1600 som fanns i de tidigare MBPs stöder H264 - Tyvärr så stöder drivrutinerna för OS X inte att kortet accelererar uppspelningen.

edit:

Ursprungligen av Engelska wikipedia:

* ATI Technologies' newest graphics processing unit (GPU), the Radeon X1000-series, features hardware acceleration of H.264 decoding starting in the Catalyst 5.13 drivers.

* NVIDIA has released drivers for hardware H.264 decoding on its GeForce 8 Series, its GeForce 7 Series and some GeForce 6 Series GPUs.[7]

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC_Products_and_Implementations

Frågan är nu vad som gäller med Apples drivrutiner...

Ursprungligen av qom:

Tror inte H264 är hårdvarubundet, det vill säga, den använder inte grafikkortet.

Men varför skulle man då skriva så där på hemsidan?

Bevaka tråden