Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DI: Appledatorer är dyrare och kan inte köra Office

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-02 18:20

"Speciallösningen" kanske är Rosetta? Idag kan man inte köra Office på nya macar [jag utgår att han skriver om dagens macar] utan Rosetta. Om detta är en "speciallösning" eller inte låter jag vara osagt.
Nå - en sann journalist bör ju isåfall - om han syftar på Rosetta - informera om att användaren inte ens behöver känna till denna "speciallösning", att det funkar klockrent och att lösningen beror på att MS inte lyckats klämma ur sig Office uppdatering än.

Att Apple-datorer är dyrare är en felaktighet som troligtvis kommer att hänga kvar i 20 år till. Myter är svåra att knäcka.

Skribenten - som alla skribenter verkar det som - skriver om saker dom inte har en susning om. han har aldrig kört en Mac. Han är lat [journalisternas folksjukdom enligt Guilliou] och han saknar passion för jobbet [lönen är allt som räknas].
Allt detta är ganska normalt i folkkroppen, men hos journalister blir det så tydligt och ibland pinsamt. Att i sak ha fel är dessutom något en tung majoritet av journalistkåren för länge sedan slutate bry sig om. Det är andra saker som värderas på redaktionerna. Helt andra saker.

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-09-02 18:35

Gå in på hans blogg och kommentera också: www.vassaeggen.se

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-09-02 18:36
Ursprungligen av Björnström:

Känns som att vi måste lära Olle att dagens bärbara Macar kör både Windows, är virusfria, ofta är billigare än motsvarande Lenovo Thinkpad och dessutom kör Office alldeles utmärkt. Det senare sedan typ 10 år tillbaka

Till Macintosh som kör OS X finns det inga virus, rätt, men till Macintosh som kör Windows finns det gott om virus, så håll isär detta!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-02 18:56

Klicka "om Vassa Eggen"... Sajten följer inte web-standard...ser för jä-ig ut. Trist. Dom som gör sajter som varken Safari eller Firefox kan rendera är kroniska MS-offer. Att denna person skriver IT är tragiskt - detta i en tid då t.ex. Apple expanderar och äger media i övrigt. Även om man kör PC - vilket nästan alla gör i denna värld - så måste man leva i en isolerad bubbla om man inte hänger med vad som händer inom IT. Mannen sover.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-02 19:48

Jag skrev till Olle och fick följande svar:

"Hej Gunnar,
Från texten försvann "det senaste" framför Officepaketet. Jag avsåg alltså
Office 2007, som ännu släppts för Apple.

Jag är frälst Apple-användare sedan 90-talet. Skriver allt på min Powerbook
G4. I Word och mejlar i Entourage. Därför är ju den där tryckfelsnissen
extra genant för mig...

Vänliga hälsningar,
Olle"

Det var ju schysst.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-03 00:45
Ursprungligen av gunek:

"Hej Gunnar,
Från texten försvann "det senaste" framför Officepaketet. Jag avsåg alltså
Office 2007, som ännu släppts för Apple.

Blir roligt 2008 när Windows inte kan köra det senaste Officepaketet.

  • Medlem
  • 2007-09-02 19:53

Är inte Officepaketet till OSX från 2004 och saknar Outlook? Kommer inte det innebära problem för dom som använder Outlook t.ex. på jobbet? Är inte dom ganska många?

Att säga "En del tycker att Apples datorer är snyggare, är enklare för nybörjare och att det inte inte kräver tekniskt pyssel. Andra tycker att Apples datorer är helt värdelösa - och dessa två grupperingar älskar att bråka om respektive operativsystems förträfflighet." känns som en realisitskt summering.

Jag håller med om att han inte verkar vara helt uppdaterad beträffande Mac men att kalla det för en skandalartikel som bör resultera i uppsägning upplevs åtminstone av mig som tämligen överdrivet.

Ursprungligen av ihks:

Är inte Officepaketet till OSX från 2004 och saknar Outlook? Kommer inte det innebära problem för dom som använder Outlook t.ex. på jobbet? Är inte dom ganska många?

Ja. Senaste Office för Mac OS X är version 2004, och 2008 är på väg. Outlook följer inte heller med, men däremot ett program som heter Entourage som i princip är samma program men med ett annat namn.

Olle mailade och morrade lite uppgivet över "juvenil iver" att framhålla Mac som överlägsen plattform. Jag förstår honom - det var ju inte det som var vitsen med att maila och påpeka att han har fel. Jag utgår från att dessa "juvenilister" finns i andra kretsar än 99.se.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-02 21:00

Fick också svar av Olle. Han skriver såhär:

Hej Sven-Olof,
När det gäller hårddiskhastigheten så har de källor och bakgrundsintervjuer
jag gjorde varit hyfsat eniga: snabbare hårddiskar kräver mer avkylning
vilket gör datorerna tyngre. Jag läser gärna på ytterligare i ämnet, har du
någon länk så tar jag tacksamt emot!

När det gäller Office-paketet så har det försvunnit "det senaste" framför
Officepaketet. Jag avsåg alltså Office 2007 (som inte kommer förrän efter
nyår). Jag är själv militant Apple-användare sedan evigheter och kör Office
2004 på min Powerbook G4. På mitt Word skrev jag min kolumn och mitt
svarsmejl till dej (och de övriga som hört av sig) författar jag i
Entourage.

Tack för att du hörde av dig.– jag förtjänade det...

Vänligen, Olle

____________________________

Jag får godta hans förklaring.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-02 20:21

Hihi, ni är då för söta ibland

Face the facts - för större företag är inte mac prisvärda; om dom vill ha officemaskin så är en billig dell/annat fulmärke fullt duglig, vill de ha snabb service och support (t.ex. snabbt utbytta maskiner om nåt går sönder) så är t.ex. lenovo bättre (ja, de _är_ snabbare på att fixa en ny maskin). Mac är, och förblir, något för medieföretag, tryckerier, småföretag som vill vara lite "speciella" och företag där IT-ansvarige är macfanatiker

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-09-02 21:10

Jag ser inte något som hindrar Apple att producera en egen lågprismaskin (bärbar då). Även om tex. MBP kostar lika mycket som en likvärdig PC så har Apple inte någon bärbar dator för medelsvensson för ca. 6000kr (tex. en Dell för 5790kr som för övrigt har bättre hårdvara än en MB)..
Från detta drar iaf. jag slutsatsen att Apple är dyrare, så kan bara hålla med skribenten..

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-09-02 23:26

Mitt svar (en aning sent måhända):

"Vill bara komma med ett tillrättaläggande.

Om nu råden SKA vara bärkraftiga och faktabaserade - på riktigt - så bör
dom åtminstone stämma:

Office finns - utan några som helst "speciallösningar" - tillgänglig för Mac. Word och Excel kom faktiskt till Macen INNAN innan Windows ens fanns.

Jag arbetar dagligen i Office 2004 (som är någonstans mellan office 2003 och Office 2007 på min windowsmaskin) på min iBook. Om du menar att Office 2007 inte kan köras på en mac så stämmer det. Å andra sidan kan du inte öppna såna (nativa) dokument på en PC med office 2003 heller - vilket nog de flesta fortfarande har...

En mac är dyrare. Ibland. Jag kan iofs. rätt lätt visa ett gäng "PC-laptops" som är dyrare än en ny "Mac-laptop". Men det finns många förvisso många PC-laptops av sämre kvalitet som är billigare än en Mac - ja
(Om vi nu bara räknar inköpspris. Räknar vi in tid för support, antivirusuppdateringar etc. är alla PCs dyrare än Mac).

Lite faktakontroll kanske faktiskt ÄR en bra grej - så slipper man få en massa mail från sura mac-ägare dessutom ?

Ytterligare fakta som kanske kan vara kul att veta: En ny mac kan du köra BÅDE Mac OS X och Windows XP eller Vista på. Samtidigt. Visa mig EN pc som kan det.

I XP/Vista kan du installera windows-program och spel precis som på vilken PC som helst. I Mac OS X slipper du allt vad virus heter och kan installera tex. Office 2004 eller Adobe Photoshop CS2 på och få bättre fart än vad du har på PCn.

Eller varför inte göra en liten bildblogg av fotona du har i datorn, så dina kompisar får se vilken klippa till fotograf du är: Öppna iPhoto (medföljer OS X), markera några bilder, välj "Öppna i iWeb" (medföljer OS X), skriv till nån liten text som beskriver bilderna och ladda upp det. Allt gjort på c:a 5-10 minuter av en normalkunnig datoranvändare.

Nu låter jag som en äkta mac-taliban, men jag är egentligen bara ute efter att ha en dator som funkar när jag behöver - jag jobbar som webdesigner och har inte tid att vänta på att antivirusprogrammet ska uppdateras, antispywareprogrammet ska uppdateras etc. Jag vill kunna starta Dreamweaver när JAG vill. Inte när windows kan låta mig göra det.

Därför har jag en Mac. Och trivs.

eXode: Visst får man betala för designen på en Mac. Designen av både hårdvaran såklart, men framförallt, designen på mjukvaran - designad att funka. Den designen är klart värd pengarna. Den maskinen du räknar upp kan inte köra OS X. Hence the problem.

Att köpa Vista känns löjligt i jämförelse. Ubuntu/Beryl är isåfall mycket stabilare och snyggare, men är inte riktigt klart än - faktiskt (nu får jag ett gäng linux-fanboys efter mej, anar jag...). Rätt pyssligt är det med en hel del program dessutom. Ofta måste man in i terminalen och skriva kryptiska kommandon (vilket kan vara kul ibland - men inte när man MÅSTE).

Hur mycket är ett stabilt, *nix-baserat, virusfritt system som kan köra ms-office, photoshop, illustrator och dreamweaver värt?

Hur mycket är tid värt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-03 01:28

Jag med. Alltid är det någon som surnar till av någon konstig anledning och börjar skriva konstiga kommentarer. Otroligt irriterande, dessa inlägg tillför ju ändå ingenting till diskussionen?

Jag håller med dig cubeuser_vol2 att faktafel i tidningar och tidskrifter är väldigt viktiga saker som man inte ska låta passera obemärkt. Det är nämligen så att människor som inte har någon större insyn i hur det egentligen står till kommer att acceptera vad som står på pappret och börja tro att det är sant.

Information är än väldigt stark makt, och makt tenderar att missbrukas.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-03 01:38

Tyngre är ju helt öppet väggarna.

De som tycker att apples datorer är värdelösa är väl de som ändå vill köra windows och inte vet att det går.

De ÄR ju dyrare, kanske inte än en Lenovo men så är det ju det finaste och dyraste man kan köpa? Många köper ju Dell, Acer, HP och Fujitsu-Siemens och jämfört med dem så är ju Apples datorer dyrare.

Uppenbarligen visste han ju inte att det fanns ett officepaket för mac, vad nu hela grejen spelar för roll då office ändå suger, jag hatar verkligen word, orka med 20 olika verktygspaneler med 30 verktyg vardera, en jäkla massa menyalternativ och inställningsdialoger med 15 olika flikar ...

Hur blir en bärbar mac som kör Windows virusfri? Ja, mer än en bärbar PC som kör Windows då... För inte får man väl virus på en sådan heller? Spyware möjligtvis.

Råden till företag borde vara enkla:

Billigt och säkert - Linux.
Trevligt och säkert - Mac.
Konformistiskt - Windows.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Råden till företag borde vara enkla:

Billigt och säkert - Linux.
Trevligt och säkert - Mac.
Konformistiskt - Windows.

Tryggt och osäkert - Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-03 14:52

Detta var mitt sakliga svar:

"Hej,

Skulle vilja upplysa dig om vissa saker och gör det genom att dela med mig av några länkar från Microsoft:

http://www.microsoft.com/mac/macbu/default.aspx?pid=whoweare
http://www.microsoft.com/mac/
http://blogs.msdn.com/macmojo/

Och så denna förstås.

http://www.99.se/nyhetstips-mac/223602-di-appledatorer-aer-dyrare-koera-office.html

M.v.h. Juanito"

Jag fick svar på mejl:

Citat:

Jag använder enbart en Powerbook G4 och kör Office 2004. Från min text i
fredags försvann det mycket avgörande förtydligandet att det senaste
Office-paketet inte finns för Apple ännu. Det är jag den första att beklaga.

När det gäller 7200-hårddiskar så var mina källor och bakgrundsintervjuer
eniga: hårddiskar med snabbare varvtal alstrar mer värme vilket kräver mer
avkylning. Detta gör datorerna tyngre. Jag läser gärna mer om detta, har du
något lästips tar jag tacksamt emot!

Om det känns pinsamt? Ja, speciellt eftersom jag är en militant
Appleanvändare.

Vänliga hälsningar,
Olle

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-03 16:16

Stackars Olle, massor med mail om samma sak...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-03 17:01

Av med camo-kläderna grabbar, nu behövs det inga fler mail.

Vad sägs om att fråga först och skjuta sedan nästa gång? Man häpnar över vissa inlägg i denna tråd...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-03 18:01
Ursprungligen av rikard.agren:

Vad sägs om att fråga först och skjuta sedan nästa gång? Man häpnar över vissa inlägg i denna tråd...

Nä? Det är inte lika roligt:cool:
Nu vet vi ju att vi har en vapenbroder i Olle på DI. Jag har fått ett sympatiskt intryck av honom. Det är hemskt att redigerarna kan göra skit för journalisterna. Artikeln var korrekt från början.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-09-03 21:24

Sånt här händer även kallat (rewrita) vilket man gör ofta på nattredaktionen när produktionen går för Tryck. I bland rör det sig om TECKEN.. en redigerare har i bland
ett vist utrymme att täcka sin sida.. altsåledes Ulf kan ha skrivit sin story på typ 2400
Tecken .. sen har den strukits ner till .. 1200..! då kan såna här fel uppkomma..
VILKET ÄR BEDRÖVLIGT men dock (händer dagligen i Svensk Dagspress )oftast skall
desutom texten korekturläsas vilket kan också missas vid tids brist.. tråckigt men sant..

Ps; Större redaktioner i svergie jobbar i mac miljö.. så nog fan är detta UNDERLIGT ( men dock inte i office..) snarare egna hemsydda ordbehandlings program..

Senast redigerat 2007-09-03 21:39
  • Medlem
  • 2007-09-05 20:20
Ursprungligen av Trisen:

Sånt här händer även kallat (rewrita) vilket man gör ofta på nattredaktionen när produktionen går för Tryck. I bland rör det sig om TECKEN.. en redigerare har i bland
ett vist utrymme att täcka sin sida.. altsåledes Ulf kan ha skrivit sin story på typ 2400
Tecken .. sen har den strukits ner till .. 1200..! då kan såna här fel uppkomma..
VILKET ÄR BEDRÖVLIGT men dock (händer dagligen i Svensk Dagspress )oftast skall
desutom texten korekturläsas vilket kan också missas vid tids brist.. tråckigt men sant..

Ps; Större redaktioner i svergie jobbar i mac miljö.. så nog fan är detta UNDERLIGT ( men dock inte i office..) snarare egna hemsydda ordbehandlings program..

Hmm... Vi ska nog inte generalisera om vad redigerarna gör.

Och de stora redaktionerna på DN och GP jobbar i Windows. För övrigt har de flesta journalister ganska lite kunskaper om sina primära verktyg, datorerna.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-09-03 21:59

Olle verkar ju hyvens, kanske kan man dra lärdom av detta och inte halshugga direkt nästa gång?

Senast redigerat 2007-09-05 11:47

Om man nu ska diskutera dyra/billiga datorer, så finns det en målgrupp som inte vet vad ramminne, brännare, hårddiskutrymme etc är för något, och den målgruppen kan Apple aldrig nå till tyvärr, eftersom det finns bärbara datorer idag som kostar runt 5.000 som duger bra att bara surfa med, som dom flesta ungar bara gör.

Finns inget argument till de personer som inte förstår datorspråket, 10.000 kr är mycket för ungdomar som bara vill surfa när det faktist finns andra bra alternativ.

Apple kan nog nå den målgruppen om de släpper en anpassad Mac (bärbar) med prestanda och funktionalitet inriktad på Internet. Alltså en sorts "iBook" eller MacBookMini som mer eller mindre är en bärbar version av Mac Mini.

Fast frågan är om Apple vill sälja datorer till den kategorin (unga? - de brukar ju vanligtvis känna till en del om datorer), jag antar att de snarare tänker i termen "familjedator" snarare än "dator till ungarna".

Personligen hade jag inte köpt bärbart för 5000 kronor, visst är det billigt men det känns som en rejäl kompromiss. Framförallt i en bärbar dator. Stationär för 5000 kronor är lättare (relativt) att få bättre kvalitet på och mindre kompromisser för att pressa priset i botten.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 10:41

Synd vi inte hade den dar redigerarens email for det e ju uppenbarligen han som e boven i dramat

Pk

Ursprungligen av eriken:

Synd vi inte hade den dar redigerarens email for det e ju uppenbarligen han som e boven i dramat

Det är inte politiskt korrekt att könsbestämma en okänd person.

Bevaka tråden