Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar mobilt bredband från Telia med mac?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av akerstrom:

Vad kostar det att surfa med gprs när man har 3 abonnemang?

Ingen som har 3 som kan berätta vad det kostar när man kör gprs, jag har inte lyckats hitta det på hemsidan? Jag är ute och reser en hel del så det skiftar mellan uppkopplingssätten, får man någon överraskning eller ingår gprstrafiken i deras fastpris?

Fast jag måste erkänna att i detta fall så verkar Telias support fullkomligt suga...

Tack för din förfrågan.
För MAC är inte modemen utprovade för. Koncentrationen har laggts på 2000, XP och VISTA. Så ingen support har vi för Huawei och MAC. Men vi kan hänvisa till en mycket bra och tydlig sida, där mycket matnyttigt finnsa att hämta kring installation och annat för de olika modemen vi säljer ihop med våra abonnemang.
http:/./.www..macscript..com Gå sedan till "guider", där finner du hur du konfigurerar ditt Huawei E220
Med vänlig hälsning

Om någon klarar av att hitta drivrutiner på Macscript.com så får ni gärna tala om hur man gör. Jag hittar bara till "services" där de erbjuder en massa applescriptfunkioner som dessutom kostar pengar. "Guider" hittar jag inte alls...

När jag läser tidigare inlägg så inser jag att de vill hänvisa mig till macscript.se och inte macscript.com. Det är en viss skillnad...

Rent bedrövligt dåligt. Speciellt eftersom det inte är något problem att få igång det.

  • Medlem
  • 2008-01-02 17:15

Det ska vara www.macscript.se

/U

Jo, jag vet (det står också längre ner i mitt inlägg). Den sidan är rätt vettig. Jag hade kunnat acceptera en referens dit men när de slarvar och anger fel länk (jag har kollat ett antal gånger att jag läst rättO:-)) så tycker jag att det är rätt dåligt. Det är en stor skillnad på .com och .se.

Jag väljer att reagera på deras svar och inte vad jag vet. Jag har trots allt inga problem alls med att få bredbandet att fungera (eftersom jag hämtade all information jag behövde från 3s webb). Jag var bara ute efter att se vilket stöd jag kunde få från Telia.

Att språket i svaret sedan var mindre lyckat försöker jag ha överseende med men det ger inget direkt professionellt intryck...

Ursprungligen av ulna:

Det ska vara www.macscript.se

/U

Jag köpte Telias mobila bredband idag, inga problem enl försäljerskan i butiken på Sergels Torg. Hon lovade maila över installationsanvisningar, men när inget kom laddade jag ned programvaran på macscript.se (http://macscript.se/sida4.htm)

Det gick ganska smärtfritt att installera (Tiger/PPC) - det enda luriga var att man ska installera BÅDA programmen i nummerordning, i den mapp som laddas ned.

Ringde Telias support när det hackade lite i installationsprocessen... fick svaret "Det går inte... säljaren har fel... du ska lämnar tillbaka och få pengarna tillbaka... allt annat är fel..." (!!!)

Hittade lite bättre instruktioner här: http://www.nissestark.se/faq/huawei.php

Sen var det bara att tuta och köra! Fungerar bra faktiskt, återstår att se hur uppkopplingen är i Fjätervålen/Idre!

Tja, därför att Telia faktiskt fungerar lika bra för Mac som 3 samt att 3s täckning i norra Sverige inte är så strålande. För mig så är det så att Telia är bättre trots att de delar 3G nät med Tele2, det gör att jag kan falla tillbaka på EDGE på (för mig) viktiga platser såsom min sommarstuga:cool:

Men annars så fungerar Telias hårdvara lika bra som 3s eftersom de verkar erbjuda samma hårdvara (Huawei E220). Fördelen med 3 är att de har en instruktion för hur man laddar hem drivrutinerna och får dem att fungera. Det är bara att följa dem så går Telias nät igång utan problem.

Dock så är det svagt av Telia att inte erbjuda enkla svar på dessa frågor. Jag blev så nyfiken att jag skickade en fråga till dem så vi får se vad de svarar...

http://www.telia.se/privat/fyraramar.do?channelId=-77368&tabId=3&targetsite=http://webbguide.telia.se/issue/showIssueStatus.jsp?id=bb017cace0-12680c

--j

Ursprungligen av swedlad:

Jag har tröttnat på Telias ointresse att erbjuda Mac-ägare ett fungerande alternativ och har därför köpt mitt mobila internet via 3. Det fungerar perfekt. Installera o kör och det har aldrig krånglat. Varför strula på med Telias grejer som inte funkar......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 21:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, därför att Telia faktiskt fungerar lika bra för Mac som 3 samt att 3s täckning i norra Sverige inte är så strålande.

Men annars så fungerar Telias hårdvara lika bra som 3s eftersom de verkar erbjuda samma hårdvara (Huawei E220).

--j

Nja, min vän.
Faktum är att Telia inte kommer upp i närheten vad 3 kan göra.
Visserligen är detta i storstadregionerna ännu,
men de jobbar med att utsträcka den ökade hastigheten hela tiden.
Fn tror jag att du kan komma upp i runt 7 Mbit/sek i innerstan och
sedan har de starkare signal är Tele2, vilket gör att man tappar uppkopplingen
vid färre tillfällen. Frun har haft det i 6 mån nu och det har fungerat ganska bra, säger hon. Sen har jag ring 3's kundtjänst åt henne ett par gg och de är helt OK.
Flera medlemmar på MW forum säger likaledes har jag sett.

Ett dubbeltnja tillbaka till dig!

3 kommer inte i närheten av vad jag behöver där jag bor.

Innerstaden? Där behöver jag inget mobilt bredband, det är i stugan som jag är ute efter täckning och det var norra Sverige som jag kommenterade. Då är det (för mig) totalt ointressant vad 3 erbjuder i Stockholms innerstad.

Jo, i storstäderna har nog 3 bättre täckning än Telia men min syster som kommer upp på julbesök tappar snabbt sin täckning (3) här uppe i Luleå.

Så ditt "visserligen" är ett högst avgörande hinder för mig (och många andra). Kundtjänsten må vara hur lysande som helst, utan täckning så hjälper det inte.

Däremot så är det väldigt intressant att det var lättare att lista ut (för mig) hur jag skulle koppla upp mitt 3G modem genom att gå till 3s webb istället för Telia. Där har Telia mycket kvar att lära.

Om jag låter irriterad så är det för att jag är lite less på att så många verka glömma att Sverige är ett avlångt land där det finns behov utanför tullarna i Stockholm (och nu gör jag mig skyldig till en generalisering själv eftersom jag antar att du menar Stockholms innerstad när du skriver "innerstan")

Det är trots allt en viss skillnad på täckningskartorna. Från vänster: Telia (GSM+3G), 3 (data) och 3 (Turbo3G). Den svarta markeringen är mitt "hemmaområde"

Kartorna är hämtade från respektive operatörs egen site.

--Jalle

PS: Turbo3G är inte speciellt lysande för Telia heller här uppe:cool: Och 3 når nästan ut till min stuga med "turbo"... men det räcker inte...

Ursprungligen av friend:

Nja, min vän.
Faktum är att Telia inte kommer upp i närheten vad 3 kan göra.
Visserligen är detta i storstadregionerna ännu,
men de jobbar med att utsträcka den ökade hastigheten hela tiden.
Fn tror jag att du kan komma upp i runt 7 Mbit/sek i innerstan och
sedan har de starkare signal är Tele2, vilket gör att man tappar uppkopplingen
vid färre tillfällen. Frun har haft det i 6 mån nu och det har fungerat ganska bra, säger hon. Sen har jag ring 3's kundtjänst åt henne ett par gg och de är helt OK.
Flera medlemmar på MW forum säger likaledes har jag sett.

[ATTACH][ATTACH]each[/ATTACH][/ATTACH]

Senast redigerat 2007-12-31 10:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-11 11:36

FY FAN för the Phonehouse. Mobilabredbandet (telia) jag sa upp (inom 14 dagar efter köp) i september har dom inte sagt upp hos Telia förens sista december (!) 2007.
Detta har medför att jag nu fått inkasso på fakturor från telia som rör de uppsagda abonnemanget.
Jag blir hänvisa hit och dit och ingen jävel vill ta ansvar.
Vilken härlig start på året - FY FAN för The Phonehouse!!!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-22 08:31

Alltså. Alvarligt talat. Jag har fortfarande problem med GlobeTrotterConnect_1.3d0-163.zip och Leopard. Jag har läst massa trådar världen över där det alltid slutar med

"Thanks, now it works perfectly!"

efter att man tipsat om den nya versionen av programvaran, den jag nyss nämnde. För mig så kraschar just den versionen så fort jag pluggar in modemet. Ett Option Icon 7.2 EL. Jag har testat på en Dual G5 och min MacBook med samma resultat.

Alternativet folk skriver om är att Leopard 10.5.1 känner nu igen modemet och man kan använda sig av nätverksinställningar istället för GlobeTrotter programmet. Ja det stämmer inte heller. Hur fasen ska man få igång detta modemet under Leopard egentligen?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-21 08:13

Bärbart fungerar bara där du har mobiltäckning. Vilket i vårt fall skulle innebära att vi inte kan sitta mellan fönstren i vardagsrummet och vid köksbänken. Tjocka väggar, vatten/värmerör, stuprör, järnarmering allt sånt fungerar som antenner och tar upp signalen. När jag var grabb lyssnade vi till Radio Luxemburg genom att ansluta en antennkabel till det vattenburna elementet. Kanonmottagning men funkar lika bra för att skärma av en signal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 19:04

Köpte Telia mobilt Bredband nyss. Fick en Huawei E220 med en sladd som delar sig til 2 (!) USB anslutniningar!? Varför? Måste man använda bägge? Det står "assistant power" på den ena.

edit: förtydligande

Senast redigerat 2008-04-12 20:15

Fick du inte med två sladdar? När vi köpte mobilt bredband från Telia så fick vi med två sladdar. En med två kontakter och en med bara en. Har aldrig haft något behov av att använda den med två.

Två USB-kontakter använder man när man inte har möjlighet att förse apparaten med ström från bara en port. Typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 07:04

Puh! Tänkte att jag fått någon taskig Telialösning som krävde 2 USB-portar...Tack för infon!

Bevaka tråden