Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbjudan till dialog: Ordbehandling utan MS Word

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-08-24 07:56

Jag skriver mycket i jobbet -mest dokument på 1-10 sidor. Även om jag inte trivs med Word så är det fn det enda programmet som har de funktioner jag behöver. Tyvärr. Jag utnyttjar ganska mycket av Words funktioner (och Excels också för den delen, men den här diskussionen handlar ju om ord); formatmallar, fält, korsreferenser, fotnötter, tabeller, figur- och tabellförteckning, track changes osv.

Att programmet inte klarar att foga in bilder och figurer rationellt är givetvis frustrerande, liksom begränsningar i mallhanteringen (försök ändra en mall...), men för mer krävande dokument är det bara att kicka igång InDesign.

Vi samarbetar mycket med dokumenten i jobbet, både internt och externt. Bara det gör att det blir svårt att använda andra program än Word. Pages mfl stoltserar med "Word-kompatibelt", men hittills har inga av mina dokument gått att öppna, redigera och spara i annat program utan att formatering eller annan information förvanskas.

För min del står förhoppningen till nästa Office. Precis som man naivt hoppades inför Office 2004. Kanske ska byta jobb istället.

Motsvarande som GPSBabel

Jag sysslar med geocaching och GPS och det finns otaliga olika format till GPS, kart-format osv. Det är hopplöst massa olika till olika program, GPS-mottagare och bil-navigatorer och mjukvaror. Men det finns ett oerhört bra program som dessutom har betytt väldigt mycket för GPS-världen - GPSBabel. Programmet kan konvertera olika format till annat format beroende på vilken mjukvara eller GPS man använder. GPSBabel används som en viktig motor på flera GPS-mjukvaror och det har löst många problem.

Det skulle vara jättepraktiskt om det fanns s k WordBabel som bygger på att kunna konvertera mellan olika gamla och nya format. Det finns ju liknande på bild-formatsidan - som GraphicConverter. Jag vet att det blir säkert vissa förluster på olika delar i konverteringar som typsnitt, tabell osv. Ja, inget är perfekt.

Jag började använda LyX http://www.lyx.org som är ett grafiskt gränssnitt för att göra TeX-dokument. Tyckte tröskeln att ta sig från "vanlig" ordbehandlare typ Word och OOo till Latex var för svår så det var perfekt. LyX har inte alla funktioner inbyggda så ibland behöver man hacka lite själv. När man installerar LyX behöver man en TeX-installation (vilket beskrivs på hemsidan hur man ska göra) och då valde jag MacTeX för då får man med allt man behöver (och en hel del man inte behöver!). Nu har jag dock blivit bättre på latex så använder LyX och TeXShop ungefär lika mycket. LyX är hur som helst en bra början för den som vill komma igång med LaTeX.

Ursprungligen av hanzukun:

Jag började använda LyX http://www.lyx.org som är ett grafiskt gränssnitt för att göra TeX-dokument. Tyckte tröskeln att ta sig från "vanlig" ordbehandlare typ Word och OOo till Latex var för svår så det var perfekt. LyX har inte alla funktioner inbyggda så ibland behöver man hacka lite själv. När man installerar LyX behöver man en TeX-installation (vilket beskrivs på hemsidan hur man ska göra) och då valde jag MacTeX för då får man med allt man behöver (och en hel del man inte behöver!). Nu har jag dock blivit bättre på latex så använder LyX och TeXShop ungefär lika mycket. LyX är hur som helst en bra början för den som vill komma igång med LaTeX.

Installerade LyX för ett tag sedan men har inte kommit att använda det. Tack för din post, den uppmuntrar mig att köra det lite, låter som en bra inkörsport till LaTeX.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-14 13:35

Själv hatar jag Word, och försöker använda det endast då jag måste öppna nåt dokument jag inte kan läsa på annat sätt. För det mesta gör jag mina noteringar i Texredigeraren, om det är ren text vill säga. Men ska det vara lite layout eller formatering med i bilden så föredrar jag AppleWorks.

Bevaka tråden