Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp en blivande nörd =p

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ntity:

Ärligt talat om du frågar 10 programmerare om vilket språk som du skal börja med kommer du få 11 svar..

Det spelar _INGEN_ roll vilket du börjar med, bara lära dig ett, sedan ett annat och ett tredje osv..

Jag håller med helt och hållet. Min rekommendation är att strunta i vad som är enklast / bäst att lära sig först. Saken är den att svaret på de frågorna är subjektiva. Det handlar i grund och botten om motivation. Vad är det du vill åstadkomma med kodandet? Det är det som bör vara i fokus. Om du vill koda för Mac och uppnå ett Aqua interface så är det inget snack om att det är Objective-C och Cocoa som gäller. Om du istället vill programmera för webben är det istället tal om Rails (och därmed Ruby), PHP, .NET m.m. Sedan är det självklart att somliga språk är mycket enklare, generellt, att lära sig. Men om en omotiverad nybörjare ska lära sig Java vilket anses vara enklare att lära sig än C så är det inte säkert att hon eller han lär sig det snabbare och bättre än en motiverad nybörjare som sätter igång med C.

Enligt mig bör du därför fråga dig själv vad du vill uppnå med programmering för att sedan, utefter det, avgöra vilket språk du ska lära dig. Sedan är det bara ett faktum att kodning är någorlunda beroendeframkallande. När du sedan om ett år från nu sitter och kodar något i det språk du valt så kommer du stöta på ett problem. Du googlar om någon har svaret på din gåta och ett sökresultat lockar dig. Du klickar på det, men det visar sig att det handlar om samma problem som du håller på kämpa med, men inom ett annat språk. Sådana "träffar med andra språk" kommer ske oerhört ofta och tillslut kommer du få en bild över vad olika språk är bra för, vad deras nisch är. När du sedan vill göra ett nytt projekt så vet du kanske bättre och använder ett annat språk än det du redan kan. Då sätter du igång och lär dig det och det visar sig inte vara så svårt, sålänge du har motivationen.

Ursprungligen av PiktorPucci:

Vilket rekommenderas att börja med? Vissa verkar tycka Java, vissa Ruby..

Testade den där ruby-tutorialen för någon timme sen, kom till nivå 3 nånstans, innan jag var tvungen att lämna datorn.. men det blir lätt återbesök till den sidan, jävligt enkel guide faktiskt
Enda problemet jag hade var att det tog säkert en kvart innan jag fattade att man behövde hålla in enter och backspace nån sekund innan det hände något my bad!

Börja med Ruby är en mycket bra idé. Det är ett språk som håller sig ur vägen så mycket som möjligt, så att du slipper börja din programmerarbana med att räkna krullparenteser eller lära dig vad public static void main betyder och varför den harangen ska ligga i en klassdefinition. När du kört Ruby ett tag och lärt dig hantera variabler, kontrollstrukturer etc., samt att programmering faktiskt är roligt, blir tröskeln mycket låg för att lära sig massor av andra språk. Precis samma sak gäller för Python också, så det är egentligen hugget som stucket vilket av språken du väljer.

Däremot finns det en bra anledning att börja med Java, och det är att det är allenarådande på nybörjarkurserna på gymnasie- och universitetsnivå. Av den anledningen finns det tonvis med nybörjarböcker som har många bra övningar. Dock har det ljusnat påtagligt för både Ruby och Python i det avseendet, så nu finns bl.a. den utmärkta "Learn to program" av Chris Pine som jag verkligen kan rekommendera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 17:08

Luleå tekniska universitet körde fram till för något år sedan Haskell som startspråk på de civilingenjörs- och ingenjörsutbildningar som behöver programmering.

Haskell är lite annorlunda än imperativa programspråk då det är funktionellt och bygger ofta på rekursion, något som därför skapade viss förvirring och huvudvärk hos dem som programmerat innan. Haskell ger å andra sidan grymt snygg kod, jämför exempelvis exemplen på Quicksort i länken ovan, och har schyssta kopplingar till den matematikiska/logiska disciplinen som ingenjörer ska få inbankade i sig.

Nu på senare år har LTU gått över till Python. Det gör i alla fall att studenterna lär sig indentera sin kod korrekt.

Här i Linköping kör de på Common Lisp och Ada.

Men att börja med Ruby är nog en ganska bra idé (även jag själv inte riktigt gillar Ruby ). Det är dock så att om man ska göra program för mac så är det oftast Obj-C + Cocoa som gäller.

Hehe, jag kodar PHP jag...
Det är ganska trevligt, även om jag fortfarande suger ganska hårt på det.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-08-20 13:16

memark, jag menade inte att han skulle lära sig C för att skriva program i det, jag menade att han skulle lära sig den nödvändiga mängd C som krävs för att gå över till Objective-C. Vad beträffar pekare, så är det nödvändigt att lära sig hur de fungerar för att kunna använda Objective-C över huvud taget. Ej sagt att man därmed måste missbruka pekare på det sätt som ofta görs i klassisk C. Principen är dessutom central inte bara för Objective-C, utan för många högnivåspråk (python, ruby etc) där variabler nästan alltid skickas "by reference".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 00:20
Ursprungligen av HannesP:

memark, jag menade inte att han skulle lära sig C för att skriva program i det, jag menade att han skulle lära sig den nödvändiga mängd C som krävs för att gå över till Objective-C. Vad beträffar pekare, så är det nödvändigt att lära sig hur de fungerar för att kunna använda Objective-C över huvud taget. Ej sagt att man därmed måste missbruka pekare på det sätt som ofta görs i klassisk C. Principen är dessutom central inte bara för Objective-C, utan för många högnivåspråk (python, ruby etc) där variabler nästan alltid skickas "by reference".

En fin sak med Stephen Kochans Programming in Objective-C är att man inte låtsas om att det finns ett separat språk som heter C, utan man lär sig programmera i Obj-C och får först senare klart för sig vad som är ren C-kod.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-23 04:54

Skit i C och C++ och kör på Java, om du vill köra någon annan form av C så är jag inte tillräckligt insatt för att säga något om det. Fördelen med Java är att du inte tvingas göra alla de fel som alla andra människor redan har gjort i C..

Lisp, ruby, python o ocaml är ju också språk som kan vara kul och lite enklare, lisp har väl iofs lite annorlunda användningsområde kanske.

Ocaml tycker jag verkar ballt utan att jag har orkat lära mig det, om du väljer java, ruby eller python är väl sak samma, huvudsaken är väl att du kommer igång och hittar något du trivs med.

cEvin Key: Det är inte alls så självklart. Misstolka mig inte, Obj-C + Cocoa är mina favoriter, men det är inte gjort för att vara enkelt för nybörjare, och som nybörjare är det bättre att kunna koncentrera sig på vad en variabel är, och hur man använder kontrollstrukturer, än ifall man har att göra med en pekare eller inte, och när man ska releasea ett objekt.

Jag skulle som sagt rekommendera något skriptspråk som Ruby eller Python i början, när man sedan har lite koll på programmering kan man börja med Objective-C.

Det dokumentet du rekommenderade förutsätter dessutom viss tidigare bekantskap med C (se Who should read this document), något som PiktorPucci inte verkar ha.

MarkusK: SWT verkar kompetent, men man bör ju tänka på att Swing är officiellt. Jag har inte provat SWT, men program skrivna med det verkar ju lida av samma problem som alla andra kors-plattforms-program. Man offrar konsekvens med operativsystemet för att kunna köra på flera plattformar.

Exempel: I windows har man oftast knappar i mitten på dialogrutor. I Mac OS X har man dem till höger. Om man inte lägger in kod för att kolla kolla vilket OS man kör under så förlorar oavsett vilket av dem man väljer. Väljer man att lägga knapparna i mitten så ser det konstigt ut för Mac-användare, lägger man dem till höger ser det konstigt ut för Windows-användare.

Lite jack of all trades över det hela, och om jag ska vara ärlig tycker jag inte att sådana program duger.

Smaken är som baken...

Ursprungligen av DrRotmos:

cEvin Key: Det är inte alls så självklart. Misstolka mig inte, Obj-C + Cocoa är mina favoriter, men det är inte gjort för att vara enkelt för nybörjare, och som nybörjare är det bättre att kunna koncentrera sig på vad en variabel är, och hur man använder kontrollstrukturer, än ifall man har att göra med en pekare eller inte, och när man ska releasea ett objekt.

Jag skulle som sagt rekommendera något skriptspråk som Ruby eller Python i början, när man sedan har lite koll på programmering kan man börja med Objective-C.

Det dokumentet du rekommenderade förutsätter dessutom viss tidigare bekantskap med C (se Who should read this document), något som PiktorPucci inte verkar ha.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-08-25 00:56

Nu har jag inte orkat läsa genom hela tråden.. Jag kan själv inte programera men jag skulle rekomendera php & mysql.. Känns som det finns större risk att få jobb inom detta område i framtiden.. Om du nu är ute efter jobb. Du kanske bara vill programera för skojskull?

p2d: PHP och MySQL är alltid vettigt att kunna, men om det är framtidsjobbet är osäkert. Tror mer på Rails och Ruby i sådana fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 13:55

Precis som alla andra gånger i världshistorien som denna fråga tas upp så urartar den i en vi vs. emacs diskussion, fascinerande att det inte finns annat att ödsla energi på..

För någon som är helt ny rekommenderar jag:

* Gå en kurs (helst på universitet )
* Det viktigaste är inte programmeringsspråk utan metodik och förståelse som är generellt i all utveckling
* Java är ett språk som till sin syntax är likt många andra språk och har otrolig mängd dokumentation/guider/tutorials.
* Ruby och andra agila utvecklingsspråk/metoder representerar enligt många framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-28 09:29

C#

Bevaka tråden