Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Gato EyeTV

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 12:32

Vad tror ni om att slänga ut tv:n och börja använda iMac 17" istället? Man får ställa datorn lite närmre ögonen så att skärmen känns större... Kan det vara en bra lösning om man bor i en etta med ont om plats tro?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 01:36

Vaknar datorn ur vila automatiskt när man har ställt in programvaran att spela in ett program?

Svar: EyeTV will now wake or power up your system to record shows. This feature only works with Mac OS 10.2 or later.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 10:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Vad tror ni om att slänga ut tv:n och börja använda iMac 17" istället? Man får ställa datorn lite närmre ögonen så att skärmen känns större... Kan det vara en bra lösning om man bor i en etta med ont om plats tro?

Absolut.
Om man nöjer sig med 1-fields-video ("25htz-video" istället för "50htz-video" eller hur man nu uttrycker sig) så är det ju ett givet val. Jag har funderat på det länge, men bor ännu inte så trångt så det behövs. Sen är det nog inte lika skoj att spela TV-spel genom en sån box.. kanske till och med omöjligt? Laggar säkert någon sekund.
Men för TV, svinbra.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 15:21

Jag började använda datorn som tv och det fungerade utmärkt. Till min förbannelse flyttade jag in i studentrum med varken tv-jack eller mottagning. Någon i Umeå som vill hyra utrustningen fram till 18 januari, minst?

Denna burk är ju ett måste för alla oss som gillar filmer men hatar reklamavbrott. Nu behöver man bara köra igång burken strax innan filmen startar, pausa och sedan återkomma 5-10 minuter senare och börja titta på filmen. Reklamen snabbspolar man smidigt förbi! Yes

Anders Å

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 12:04

Liten uppföljare:

Hur gick det sen? Är det många som använder EyeTV och trivs med det?
Inget nytt om den nya versionen?

  • Avstängd
  • 2003-11-12 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Jag började använda datorn som tv och det fungerade utmärkt. Till min förbannelse flyttade jag in i studentrum med varken tv-jack eller mottagning. Någon i Umeå som vill hyra utrustningen fram till 18 januari, minst?

Min son har en "husvagnsantenn" med förstärkare på sitt rum i skolan och det funkar.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-12 12:38

Vore ju en suverän pryl att ha för att spela in intressanta dokumentärer och sånt med iallafall.

kan du lägga upp en större bild av skärmen i fullskärmsläge?

Fick min Eye-TV idag.
Kalas, måset jag säga.
Kör teven på PowerBookens 17-tumsskärm och jobbar på min CinemaDisplay 22".
Ljudet hörs i Soundsticks.

Bilden är ju inte lika krispig som på teven när man kör i fullskärmsläge, men det duger.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 22:01

Sitter man på lite avstånd fungerar det utmärkt. Att sitta som när man använder datorn i övrigt är på tog för nära.

Saknar i övrigt att kunna använda sig av widescreen. Någon som har tips på lösning?

Jag köpte min på Macoteket, det var också en specilalare, lite billigare än hos Apple också.
Specialaren består av en osedvanligt klumpig fjärrkontroll som man kan vara förutan. Men den går att programmera för att göra en massa andra onödiga saker som man kan göra själv ändå.

  • Avstängd
  • 2003-11-12 22:13

HmmHmm anar att du sitter och myser framför burken.

specilalare

)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
HmmHmm anar att du sitter och myser framför burken.

specilalare

)

Jag tycker inte att du om någon, ska försöka göra dig rolig över att jag har råkat stava fel.

  • Avstängd
  • 2003-11-12 22:18

Nä jag har ju fel i huvet efter liten stroke.
Så jag skall väl hålla käft och sitta hemma. och gärna vara sur Å grinig på livet. Stavar fel gör jag nästan varje gång jag skriver men som tur är skriver jag på en dator så jag kan rätta innan jag skickar ut Men missar ibland också.
Min kommentar berodde mer på det gamla snacket om fågelbrännvin

Man kan inte snacka om fågelbrännvin hur länge som helst.:-)

  • Avstängd
  • 2003-11-12 22:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Man kan inte snacka om fågelbrännvin hur länge som helst.:-)

OK daaa en ny sort??:D

  • Medlem
  • 2003-11-12 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Fick min Eye-TV idag.
Kalas, måset jag säga.
Kör teven på PowerBookens 17-tumsskärm och jobbar på min CinemaDisplay 22".
Ljudet hörs i Soundsticks.

Bilden är ju inte lika krispig som på teven när man kör i fullskärmsläge, men det duger.

Vad händer om man ställer ner till tex 640x480 och kör fullskärm? Blir bilden skarpare av det eller är jag helt ute och cyklar?

hmm....
en 20" imac gör en ju inte mindre sugen på att slänga ut sin fula tv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Frodo
Borde gå och hacka ihop något med VideoLAN (http://www.videolan.org)

Finns en lösning på det (nu)!
http://www.lucid-cake.net/cytv/index_en.html

CyTV ger en möjlighet att strömma bilden till vilken dator som helst i nätverket som har VLC. Använder sig av Rendezvous så det behövs inte konfigureras och fixas, sköönt. Det går att strömma via airport och har man inte tillräckligt snabbt nät så går det att lösa genom att ställa ner kvalitén.

Slog till på en Eye TV i förrgår när jag såg att den här funktionen fanns.

Edit: länk

Senast redigerat 2004-01-01 14:26
  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 15:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dr Jerkyll
CyTV ger en möjlighet att strömma bilden till vilken dator som helst i nätverket som har VLC.

Verkar lämpligt för en skola med många datorer och få TV-apparater. Eller ... ?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 22:05

F*n!

Jag lyckas inte med att ladda ner testfilmerna! Nån som kan hjälpa mig? Varför funkar det inte??

MVH// André

Ursprungligen av Agazzie:

Jag lyckas inte med att ladda ner testfilmerna! Nån som kan hjälpa mig? Varför funkar det inte??

MVH// André

Länkarna är lagade nu. Det blev förmodligen lite knas när vi bytte forum.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 07:59
Ursprungligen av Martin Belak:

Länkarna är lagade nu. Det blev förmodligen lite knas när vi bytte forum.

/M

Du har inte lust att fixa den länken som hade den högsta kvaliteten som ligger på sida 3, den som var ca 19MB?

MVH// André

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-02-23 11:21

Jättebra test av en produkt med rätt tanke men kanske idag inte helt rätt förutsättningar rent hårdvarumässigt.
Är själv oerhört intresserad av en box som kan ge fullgod TV-kvalité ut till TV/plasma/projektor och samtidigt spela in på hårddisk med alla pausfunktioner och inspelningprogrammeringshallåhejsan man kan tänka sig. Och det är väl det vi alla vill, ha bra kvalité i TV:n, kunna bränna till DVD/CD, redigera i datorn och samtidigt ha TV:n som TV och datorn som dator.

El-Gatos produkter t.ex. ger idag TV till datorn och sopig bild till TV:n. Windows Media Edition (WME) är verkligen på bettet där, vilket skär i hjärtat att säga. Nu gör de som Apple tänkt i flera år och Apple gör som Microsoft och PC-världen gjort i alla tider. Apple låter 3:e partstillverkare sköta utvecklingen av alla sådana här produkter medan Microsoft lierar sig med de stora datortillverkarna och bundlar speciella mediamaskiner med WME.

Och deras koncept är riktigt starkt. Full kvalité, full kompabiltet med alla media (CD, DVD, stillbilder, musik, streaming, MPEG, TV-guider och u-name-it) och datorn i TV:n skött med EN fjärrkontroll. Tgb och mus vid sidan om om det behövs.
När kommer Apples WME-killer app? Det är nu Apple skall visa sin starka tanke med den digitala hubben "more than ever"!

Tills vidare frågar jag; finns en motsvarighet hos tredje part till Windows Media Edition? Har ni sett WME? Förstår någon vad jag pratar om?

Det här testet avsåg ju ElGato EyeTV USB men sedan den kom har det kommit ytterligare varianter som tex EyeTV 200 som ansluts via FireWire istället för USB. Har någon testat denna. Att se på TV på Macen kan kanske vara ett önskemål för många men jag tycker framförallt möjligheten att en gång för alla sluta köpa vhs-band för dagliga inspelningar är något jag gärna ser fram emot.

  • Medlem
  • 2004-07-01 13:48

I testlabbet har de en EyeTV 400 och har haft den där väldigt länge, jag undrar när det testet kommer?

Mvh
Addex

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 15:41

Bra fråga. Och nu finns ju dessutom EyeTV 400 för digitala marksändningar!
http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv400
Med egen antenn, det låter ju kalas att få digital kvalitet hela vägen, eller hur? Nån som vet om det är något hinder för att få den att funka också i Sverige?

EyeTV 400 fungerar i Sverige. Vi har haft problem med mottagningen pga den lilla antennen - den är känslig som tusan. Men när man har bild är den "perfekt" faktiskt.

Bevaka tråden