Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto '08 - mina första intryck

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-14 10:30

command + backspace tar bort albumet du markerat, med bilderna som fanns i och lägger i iPhotos papperskorg som du sen tömmer. Provade nyss.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-14 10:32

eller vänta nu album? menar du händelser eller mappar eller nåt annat?

ovan provade jag med händelser, men det är nog inte det du menade nä...

Ursprungligen av Mija:

eller vänta nu album? menar du händelser eller mappar eller nåt annat?

ovan provade jag med händelser, men det är nog inte det du menade nä...

Han skrev album, så han menade nog album:

Ursprungligen av psychozz:

En fråga; Om jag har ett album med bilder och vill ta bort albumet OCH bilderna helt ifrån iPhoto, hur gör jag då?

Verkar inte gå. Kommando-alt-backspace tar bort bilder från album OCH biblioteket, men det inte gälla album. Du får markera alla bilder i albumet och ta kommando-alt-backspace och sen ta bort albumet.

Ursprungligen av Adrian B:

Verkar inte gå. Kommando-alt-backspace tar bort bilder från album OCH biblioteket, men det inte gälla album. Du får markera alla bilder i albumet och ta kommando-alt-backspace och sen ta bort albumet.

Det har du rätt i, lite smidigare än det jag skrev. Tack för tipset!
Men efter att ha kollat på lite tutorials osv så verkar det rekomenderade arbetssättet vara ett annat än det jag är van vid. Får försöka tänka om lite helt enkelt, för nu tycker jag iPhoto verkar tillräckligt trevligt att arbeta i. Hoppas bara iPhotoToGallery-pluggen uppdateras så den funkar med iPhoto 7.

Ursprungligen av psychozz:

Hoppas bara iPhotoToGallery-pluggen uppdateras så den funkar med iPhoto 7.

Det är nog rätt troligt att den uppdateras nu när det finns en officiell SDK för just iPhoto-plugins, nu behöver dom inte "hacka" ihop dom som tidigare.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-14 10:39

Gillar den skarp också men har lyckats dragit på mig nått fel i skiten. Varje gång jag avslutar iPhoto får jag upp error report rutan "har avlutats oväntat" skicka rapport.
Avslutats även vissa gånger när foton ska imorteras.
Verkar jäkligt buggig men antar att spöket bara är i min dator.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-14 10:40

Från hjälpen:

"Flytta en bild från ett vanligt album eller smart album till papperskorgen genom att trycka på kommando-alternativ-backsteg. (Kommandot tar också bort bilden från biblioteket och från alla album, bildspel och böcker där bilden förekommer.)"

Jag vet inte om det är mig det är fel på eller en bugg men redigerar jag en bild och går tillbaka till händelserna finns inte ändringarna kvar. Jag kan göra ändringar på 1 bild om jag startar om programmet men så fort det är gjort funkar det inte mer. Någon mer med detta problem?

Jag hoppas Apple prestandauppdaterar och avlusar iPhoto 7 snart för det känns inte helt stabilt. Dels är det ändringar jag gör som nästa gång man kollar på bilden är borta och sen små låsningar då och då som är lite störande. Inget av det krånglade i iPhoto 6.

En retlig sak med iPhoto har hela tiden varit att det inte varit möjligt att importera ett urval av bilder från ett minneskort/kamera. Det enda sättet att importera har varit allt eller inget. Någon som vet om detta äntligen åtgärdats med iPhoto '08? D v s går det att importera ett urval av bilder?

Ursprungligen av Pegges:

En retlig sak med iPhoto har hela tiden varit att det inte varit möjligt att importera ett urval av bilder från ett minneskort/kamera. Det enda sättet att importera har varit allt eller inget. Någon som vet om detta äntligen åtgärdats med iPhoto '08? D v s går det att importera ett urval av bilder?

Ja, det går.

går det fortfarande att köra "gamla iphoto" om man installerar det nya och det inte visar sig vara nåt bra att ha?!

marcus :m

Ursprungligen av marcusbabe:

går det fortfarande att köra "gamla iphoto" om man installerar det nya och det inte visar sig vara nåt bra att ha?!

marcus :m

Bra fråga. iPhoto 7 gör en uppdatering av bildbilioteket, så det finns väl en risk att det inte fungerar med gamla iPhoto. Så om du vill kunna gå tillbaka bör du nog ta en fullständig kopia på ditt iPhoto Library innan du kör iPhoto 7 första gången.

Ursprungligen av Pegges:

En retlig sak med iPhoto har hela tiden varit att det inte varit möjligt att importera ett urval av bilder från ett minneskort/kamera. Det enda sättet att importera har varit allt eller inget. Någon som vet om detta äntligen åtgärdats med iPhoto '08? D v s går det att importera ett urval av bilder?

Det har blivit mycket bättre i nya iPhoto. Här kan du se mer:
http://www.apple.com/ilife/tutorials/#iphoto-organize-0

Ursprungligen av Rickard A:

Det har blivit mycket bättre i nya iPhoto. Här kan du se mer:
http://www.apple.com/ilife/tutorials/#iphoto-organize-0

Förnämligt! Tack för svaren. Måste säga att jag tycker tutorial-filmerna för iLife '08 är bra.

Ursprungligen av Pegges:

En retlig sak med iPhoto har hela tiden varit att det inte varit möjligt att importera ett urval av bilder från ett minneskort/kamera. Det enda sättet att importera har varit allt eller inget. Någon som vet om detta äntligen åtgärdats med iPhoto '08? D v s går det att importera ett urval av bilder?

Ibland finns svaret redan i forumet: Nya iPhoto låter en välja vila bilder som ska importeras!

Ursprungligen av Pegges:

En retlig sak med iPhoto har hela tiden varit att det inte varit möjligt att importera ett urval av bilder från ett minneskort/kamera. Det enda sättet att importera har varit allt eller inget. Någon som vet om detta äntligen åtgärdats med iPhoto '08? D v s går det att importera ett urval av bilder?

Går kalasbra med iPhoto '08,

Från iPhoto hjälp: Om du bara vill importera några av bilderna markerar du varje bild du vill importera genom att klicka på dess miniatyr, eller markerar en uppsättning bilder genom att klicka och dra.

En av nyheterna i iPhoto 7, som redan diskuterats lite här, är att hela bildbiblioteket ("iPhoto Library") numera är ett så kallat "paket" vilket gör att det uppträder som en enda fil i Finder.

Fördelen är att risken för att klåfingriga användare ska förstöra sitt bibliotek minskar. Nackdelarna är dock flera och en av de allvarigare är att en hel del backupprogram numera behandlar biblioteket som en enda fil. Synk är ett av de programmen som gör så.

Jag har t.ex. ett bildbibliotek på nästan 95 GB och varje gång jag kör Synk så kopierar det hela biblioteksfilen om jag gjort minsta ändring. Det är förstås helt ohållbart och Synkutvecklaren har sagt att det ska fixas.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har t.ex. ett bildbibliotek på nästan 95 GB och varje gång jag kör Synk så kopierar det hela biblioteksfilen om jag gjort minsta ändring. Det är förstås helt ohållbart och Synkutvecklaren har sagt att det ska fixas.

Nu är Synk 6.2 ute och en av nyheterna är:

Added a specific override to not treat iPhoto '08 library packages and Aperture library packages as packages.

Så nu borde det fungera bra med backup av nya iPhoto Library i Synk (har inte hunnit testa själv ännu).

Två stycken (enligt mig) mycket stora missar är att iPhoto '08:

  • Dödar EXIF-data den inte förstår (enligt poster inne i Apples forum)

  • Fortfarande inte använder sig av IPTC för lagring av bland annat nyckelord (vilket jag tycker är snudd på skandalöst)

En fix av de två punkterna skulle lyfta programmet oerhört mycket i mina ögon.

Har fått en tydlig rödare ton och mer kontrast i bilderna sedan jag bytte till iPhoto 7. Känns lite onaturligt. Böckerna som jag har tryckt efter bytet till nya iPhoto blir "färgade" av denna förändring. Fler som har märkt det? Kan man göra något åt det.

har en fråga. när händelserna börjar bli många... vad gör man då?
att bläddra genom hundratals händelser för att komma ner till de senaste känns ju galet... och att ordna efter tid innefattar ju även ordningen inom händelsen och det vill man ju inte.
på gamla iPhoto var det ju bara att klicka bort gamla år som man inte ville arbeta med. nåt tips?

Ursprungligen av dr_jago:

har en fråga. när händelserna börjar bli många... vad gör man då?
att bläddra genom hundratals händelser för att komma ner till de senaste känns ju galet... och att ordna efter tid innefattar ju även ordningen inom händelsen och det vill man ju inte.

Jag tror man ska tänka på händelser som ett sätt att snabbare kolla igen hela bildbiblioteket, och på så sätt fyller det en funktion även om man har många händelser, eftersom det antagligen ändå är många gånger fler bilder än händelser ( mitt fall närmare 30 ggr fler bilder än händelser). Så det är ett lättare sätt att scrolla igenom hela biblioteket, en bättre överblick.

Dock finns det mycket utrymme för förbättringar, t.ex. skulle det vara trevligt om man kunde koppla händelser till en mapp utan att behöva skapa album. En annan sak som skulle vara bra var om ett smart album kunde visas som händelser, t.ex. alla händelser inom ett visst datum.

Som händelser fungerar nu så är dom bra för en sak (överskådlighet i biblioteket) men inte tillräckligt bra för att kunna användas som enda organisationsverktyg. Och om man ändå måste skapa album försvinner lite av poängen med händelserna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-29 20:45

Jag har smarta album som är indelade i år, eftersom det har försvunnit från förra versionen. Kanske funkar för dig?

Bevaka tråden