Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie 08 - Dåliga redigeringsmöjligheter?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det beror väl på vilket format originalfilmen hade? En H264 e dyl har ju inte alla filmrutor inkluderade, utan dessa "räknas" ju fram. För att kunna redigera måste mig veterligt alla filmrutor ligga skilda från varandra. Vid importen gör väl iMovie om filmformatet till just ett redigerbart filmformat...

Nu har jag testat nya iMovie en del och jag kan villigt erkänna att det är på gränsen till för simpelt för att vara en del av iLife-paketet. Jag gillar fortfarande tanken att göra videoredigering enkelt för massorna, men jag har större förståelse för kritiken också.

Jag har delvis ändrat uppfattning för nya iMovie är inte riktigt där jag trodde det var. Det hade nog varit bättre om gamla iMovie fått vara kvar (även om det inte utvecklats något) och detta nya iMovie hade fått ett annat namn, tills dess att det var mer moget att ta över. Tanken är god, men genomförandet inte lika bra.

Charles Xavier och andra som verkligen gillade gamla iMovie kan kolla in David Pogues Apple Takes a Step Back With iMovie ’08, jag tror ni håller med honom väldigt mycket när han skriver:

I’ve used the real iMovie to edit my Times videos for three years now. The results are perfectly convincing as professional video blog work. But the new version is totally unusable for that purpose. It’s unusable, in fact, for anyone doing professional work that requires any degree of precision.

I can’t help thinking that Apple would have done better to call a spade a spade, and give the new program a different name. Call it FlyMovie, or ByeMovie, or WhyMovie.

But one thing’s for sure: it sure isn’t iMovie.

(Ja, detta är ett försöka att säga att jag delvis backar från mitt försvar av nya iMovie. )

Är det inte just meningen "It’s unusable, in fact, for anyone doing professional work that requires any degree of precision." som sammanfattar vad det handlar om? iMovie är "perfekt" för amatören men inget för professionellt arbete.

Det är ju synd om föregående version var perfekt för amatören och även funkade bra för proffs, då har man missat ordentligt. Men det är väl så att det för amatören blivit ännu lättare att svänga ihop en film från t.ex kalaset/småbarnens första steg/semestern? I det fall det stämmer har Apple ökat chansen till större marknadsandel ganska rejält (det finns oerhört många fler intresserade amatörer än det finns proffs/semiproffs.)
Samtidigt ger man upp en grupp som istället blir missnöjda, men som samtidigt kan hänvisas till ett alternativ som är ruskigt billigt och mycket mycket mer kompetent (fce).

Så, min uppfattning är att de gjort ett smart drag, på mac-forum skälls det säkert en hel del men på familjeforum och i tidningstester blir det säkert fem stjärnor och rekommendation att gå över till mac som funkar så förträffligt och enkelt.

Senast redigerat 2007-08-19 08:50
Ursprungligen av akerstrom:

Är det inte just meningen "It’s unusable, in fact, for anyone doing professional work that requires any degree of precision." som sammanfattar vad det handlar om? iMovie är "perfekt" för amatören men inget för professionellt arbete.

Jo, det var lite så jag tänkte också, bara det att nya iMovie inte riktigt når fram dit ännu, det är lite för basic och buggigt för att fungera bra.

Som någon sa tidigare så duger ju nya iMovie utmärkt till att göra små korta klipp för att lägga upp på YouTube. I övrigt är det hopplöst att försöka få till något vettigt i programmet eftersom det inte finns några funktioner.

- Det går inte att splitta video och ljud som man kan i iMovie 6.
- Det går inte att sänka volymen på en del av ett ljudspår. Man kan alltså inte lite fint tona ut ljudet vid en övergång. Det kan ju inte ens vara bra för amatörer?!
- Det finns inga video-effekter. Varför togs de bort egentligen? Det är ju inte som försvårar kan man tycka.

Nej Apple har kapat alldeles för mycket från "gamla" iMovie. Version 2 (dvs 8) av nya iMovie program kommer garanterat ta tillbaka mycket av det som fanns i gamla. Det eller så får man släppa ett iMovie Pro för nån hundring. iMovie 6 funkar ju än så länge men vad händer i Leopard?

På tal om buggar så måste nya iMovie uppdatera videotumnaglar från iMovie varannan gång jag startar programmet. Riktigt irriterande och tid tar det också.

Ursprungligen av Rickard A:

På tal om buggar så måste nya iMovie uppdatera videotumnaglar från iMovie varannan gång jag startar programmet. Riktigt irriterande och tid tar det också.

Samma här. Dock tar det inte timmar som första gången man gjorde det, oftast tar det "bara" någon minut nu.

Jag har förövrigt stora problem med att nya iMovie inte ritar om fönstrena rätt när jag drar och släpper klipp i programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 13:53

Men jag kan inte fatta att man nedgraderar funktionerna när man uppgraderar mjukvaran, iMovie var löjligt basic från början, nu är det gjort för barn mellan 3-7år, men som redan sagts så kanske Apple vill göra iLife till något super enkelt basic som ska passa Britt 67år som maja 4år.
Visst finns FC express, men jag tror inte att så många fler kommer att köpa det pga att man tagit bort funktioner ur iMovie..

Jag tycker inte man ska se ner på målsättningen att snabbt kunna få ut en film på YouTube, jag tror det finns betydligt fler iLife-användare som vill klippa en liten film för YouTube än som sitter och redigerar långfilmer i iMovie.

Jag tror vi är i en skarv just nu där ingen blir riktigt nöjd, men ge nya iMovie några uppdateringar och jag tror det blir ett riktigt bra program för sin målgrupp.

Ursprungligen av Fredric:

Men jag kan inte fatta att man nedgraderar funktionerna när man uppgraderar mjukvaran

Apple har inte nedgraderad funktionerna eller uppgraderat mjukvaran - Apple har slängt ut ett program och ersatt det med ett annat, till samma namn.

Det gamla (eller "riktiga" beroende på vem man frågar) iMovie finns kvar och man kan ladda ner det om man inte har det sedan innan. Det har precis samma funktioner som tidigare, men är inte uppgraderat alls.

Ursprungligen av Fredric:

iMovie var löjligt basic från början, nu är det gjort för barn mellan 3-7år, men som redan sagts så kanske Apple vill göra iLife till något super enkelt basic som ska passa Britt 67år som maja 4år.

Jag tror du har en dålig uppfattning om vad folk klarar av i olika åldrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 14:11

Har inte provat nya iMovie alls men spontant känns det alltid som en dålig idé att nedgradera ett program funktionsmässigt. Varför inte behålla det gamla sättet att redigera också. Gömma det bakom ett menyval, typ Extended som i DVDSP.

Visst så ska det var enkelt att göra saker med sin dator men komigen, inte så att vi snackar om 1+1 = 2 i Kalkylatorn här utan ett redigeringsprogram. Går bara att förenkla så mycket innan det begränsas rejält.
Lite trött på att alla tror att datorn ska göra allt åt dem utan att de ens ska behöva lära sig det mest enkla saker i utbyte. Var annars i livet fungerar det så?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-19 14:56

Som jag skrev tidigare: Nya iMovie är ett program för allmogen som vill sätta ihop rörlig bild. Någon annan lösning än nya iMovie finns inte idag - detta är the state of the art right now. Detta är enda sättet man känner till idag för att få Folket att göra videofilmer. Vi får se, men det är möjligt att även det nya iMovie är för avancerat för allmogen. Förenklingar kan komma
Dom som klipper video "på riktigt" ska givetvis införskaffa FCE. Att ni som var för lata eller för fattiga för att lära/köpa ett riktigt NLE-program hade en skön tid med ett gratisprogram som var som nästan på riktigt. Det var nog en parentes i Apples mjukvaruhistoria. Gamla iMovie var för avancerat...och för primitivt...samtidigt.

Mac är ett proffsverktyg sedan låååång tid och en "användarkultur/mentalitet" har vuxit fram. Macare har historiskt sett alltid varit kreativa människor som är vana att göra ganska avancerade saker på en dator. Hemmablindhet uppstår då helt naturligt.

Det är nya tider nu. Apple har tänkt göra Macen till var mans egendom och center för kommunikation och kreativitet. iLife är inte framtaget för traditionella Macare - det är framtaget för Allmogen - den där gigantiska massan som inte har en susning om vad en dator egentligen är. Det kan hända att Garageband snart genomgår en chockbehandling också. Den nya "instrumentkaraoke-delen" visar vägen :-D.

För oss andra har Apple tack och lov ett utbud av världens bästa semipro/pro-mjukvara. Ni som satt i "mellanläget" måste nu välja väg :-D. jag föreslår ett steg uppåt.
Hallelujah.

Ursprungligen av mjg:

Dom som klipper video "på riktigt" ska givetvis införskaffa FCE. Att ni som var för lata eller för fattiga för att lära/köpa ett riktigt NLE-program hade en skön tid med ett gratisprogram som var som nästan på riktigt. Det var nog en parentes i Apples mjukvaruhistoria. Gamla iMovie var för avancerat...och för primitivt...samtidigt.

Tack för den passningen - antingen är jag lat eller fattig när jag likt andra kritiserar programmet? Det skadar inte att vara försiktig i dina svepande formuleringar.

Problemet är att Apple tar av sitt förtroendekapital när man nedgraderar en ny version av sitt program funktionsmässigt utan att egentligen motivera det på ett bra sätt (om nu inte den där söta historien om utvecklaren som plötsligt fick en uppenbarelse om hur man egentligen skulle göra video räknas).

Jämför när Coca-Cola fick för sig att gå ifrån sitt gamla recept på sockerdryck och började sälja "New Coke" - det kostade förtroendekapital i stora mängder innan dom gick tillbaka till det gamla receptet. Varför? Därför att köparen förväntade sig en sak, men fick en annan trots att Coca-Cola marknadsförde det som något nytt och bättre.

Samma sak här - det fanns inte någon anledning att förvänta sig en så radikal omgörning av programmet som det har blivit - låt vara att det finns fördelar med det.

Ursprungligen av mjg:

Mac är ett proffsverktyg sedan låååång tid och en "användarkultur/mentalitet" har vuxit fram. Macare har historiskt sett alltid varit kreativa människor som är vana att göra ganska avancerade saker på en dator. Hemmablindhet uppstår då helt naturligt.

Det är nya tider nu. Apple har tänkt göra Macen till var mans egendom och center för kommunikation och kreativitet. iLife är inte framtaget för traditionella Macare - det är framtaget för Allmogen - den där gigantiska massan som inte har en susning om vad en dator egentligen är.

Jag vet inte om du tänker på det, men du låter som en marknadsförare anställd av Apple. Vad du säger är att IM08 är enklare att använda än IMHD, och att det skall appellera den "breda massan", och att det är därför man gjort dessa stora förändringar? Där tror jag du misstar dig stort - jag påstår att om du sätter IMHD och IM08 framför två personer ur denna "gigantiska massa" som "inte vet vad en dator är så" så kommer IMHD att vara det som är lättast att ta till sig i kraft av GUI mm. IM08 är inte mindre komplicerat att använda, låt vara att det förenklar vissa saker.

Jag tror helt enkelt att det som hänt är följande: Kodbasen i IMHD behövde en rejäl uppryckning, och istället för att lappa och laga så valde man att ta fram en helt ny kodbas som kan utnyttja operativsystemets funktioner bättre. I denna process så var man tvungen att prioritera bort funktioner för att kunna släppa det på denna sidan nyår.

mvh /CX

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-19 23:56
Ursprungligen av Charles Xavier:

... jag påstår att om du sätter IMHD och IM08 framför två personer ur denna "gigantiska massa" som "inte vet vad en dator är så" så kommer IMHD att vara det som är lättast att ta till sig i kraft av GUI mm. IM08 är inte mindre komplicerat att använda..

Om du tror på detta så är det ju ingen som helst idé att just du och jag diskuterar saken - ty vi talar då förbi varandra. Om du har rätt så faller ju hela Apple's och min tes pladask. Då är ju nya iMovie en katastrof.

Om detta - och Apple's "förtroendekapital" - får framtiden utvisa. Om det visar sig att nya iMovie blir en succe och får många fler (nöjda) användare än vad gamla iMovie har/hade - då hade jag och Apple rätt och du hade fel. Apple gör givetvis hela tiden undersökningar och analyser. Blir nya IM en flop så återgår dom till det "gamla" konceptet. Apple är ett vinstdrivande börsnoterat kapitalistiskt företag. Ingenting annat.

Jag själv använder inte iMovie och jag trodde tråden handlade om att nya iMovie var för primitivt och saknade mycket som "gamla" hade. Om det är så att tråden handlar om att nya iMovie är svårare att använda och därför möter kritik - då har jag missuppfattat allt och ber om ursäkt.

Ursprungligen av mjg:

Om du tror på detta så är det ju ingen som helst idé att just du och jag diskuterar saken - ty vi talar då förbi varandra. Om du har rätt så faller ju hela Apple's och min tes pladask. Då är ju nya iMovie en katastrof.

Om detta - och Apple's "förtroendekapital" - får framtiden utvisa. Om det visar sig att nya iMovie blir en succe och får många fler (nöjda) användare än vad gamla iMovie har/hade - då hade jag och Apple rätt och du hade fel. Apple gör givetvis hela tiden undersökningar och analyser. Blir nya IM en flop så återgår dom till det "gamla" konceptet. Apple är ett vinstdrivande börsnoterat kapitalistiskt företag. Ingenting annat.

Jag själv använder inte iMovie och jag trodde tråden handlade om att nya iMovie var för primitivt och saknade mycket som "gamla" hade. Om det är så att tråden handlar om att nya iMovie är svårare att använda och därför möter kritik - då har jag missuppfattat allt och ber om ursäkt.

Noterade inte ditt inlägg förräns nu konstigt nog. Vi kanske pratar förbi varandra, vi har helt enkelt olika sätt att se på det. Min referens är iMHD och min åsikt att en ny version skall tillföra något och inte ta bort väsentliga delar samtidigt som man marknadsför det som något nytt och förbättrat.

Du ser IM08 som nytt program utan att ha historiken med IMHD. Helt OK med mig - det är fullt möjligt att jag är en surgubbe som ägnar mig åt kvalificerat gnällande :); det var inte meningen att gå loss så hårt att du behöver känna att en ursäkt är på plats. Men det värmer min förtvinade surgubbesjäl att det verkar som en del av de nyare inläggen i denna tråd faktiskt sammanfaller med mina åsikter.

Tärningen är kastad - låt se hur det utvecklar sig.

mvh /CX

Jag har de senaste dagarna försökt förlikas med nya iMovie men utan större framgång. Mycket har blivit bättre mot i iMovie '06. Men mycket som var bra i iMovie '06 finns inte kvar.

+ Händelsebiblioteket är riktigt bra. Det är smidigt att ha alla sina filmer från iPhoto nära till hands. Och andra annat filmaterial man har. Det är också bra att man hela tiden har det tillgängligt för alla projekt.
+ Att allt sker i realtid utan renderingar är riktigt läcker. Det kräver dock sin dator vilket Apples systemkrav gör tydligt.

- Att det inte går att tona ljud in eller ut är helkass. Det låter ju skit när det helt abrupt tar slut.
- Att det inte går att dela ljudet från filmen är lika helkass.

Det är nästan övertydligt att Apple tyckte iMovie '06 var alldeles för bra för att vara ett så billigt program och bestämde sig för att strippa nya iMovie på funktioner. Sen lät man marknadsavdelningen få det att låta som man egentligen förbättrade programmet. Inget av det som försvunnit är ju egentligen något som gjorde redigering komplicerat. Låt gå att man skippade tidslinjen men allt annat? På vilket sätt gjorde de borttagna funktionerna det svårare att redigera film?

Sist en liten historia. "Redigerade" en film i nya iMovie. Fick så idén att jag skulle publicera den på YouTube. Så vad göra man? Jag fick total härdsmälta och exporterade till en Quicktime film och laddade sen upp den via en webläsare..... Detta trots att jag i export-menyn såg YouTube alternativet men på nåt sätt undgick att förstå dess betydelse. Kan inte förklara hur det gick till men jag lyckades iaf....

Ursprungligen av Rickard A:

Det är nästan övertydligt att Apple tyckte iMovie '06 var alldeles för bra för att vara ett så billigt program och bestämde sig för att strippa nya iMovie på funktioner. Sen lät man marknadsavdelningen få det att låta som man egentligen förbättrade programmet.

Jag tror verkligen inte det var så ondskefulla skäl bakom det. Jag tror att dom helt ärligt ansåg att iMovie 6 var svårt för den tänkta kundgruppen. Men sen har de inte lyckats få till nya iMovie till en helt bra produkt ännu, inte ens för den tänkta kundgruppen. Programmet känns som ett lovande 0.8-program ungefär. Ge det en version till så har du nog toningar på ljudet och lite annat.

Ursprungligen av Rickard A:

Fick så idén att jag skulle publicera den på YouTube. Så vad göra man? Jag fick total härdsmälta och exporterade till en Quicktime film och laddade sen upp den via en webläsare..... Detta trots att jag i export-menyn såg YouTube alternativet men på nåt sätt undgick att förstå dess betydelse. Kan inte förklara hur det gick till men jag lyckades iaf....

Ja, vissa användargruppen går helt enkelt inte att nå ändå

En riktigt irriterande sak jag råkat ut för några gånger nu är att om man ordnar om filmerna i iPhoto måste man göra om de projekt filmen man flyttat på i iMovie.

Exempel:
Jag hade samlat en del bilder och filmer i en händelse i iPhoto som hette Diverse. Den händelsen blev lite för stor så jag delade upp den i flera mindre. Nyss när jag öppnade iMovie och skulle pilla lite på ett projekt gick det inte att spela upp bilden och det var en gul varningstriangel på projektinnehållet. För att få videon att funka igen var jag tvungen att ta bort från projektet och sen lägga till igen. iMovie kunde nämligen inte hitta klippet påståd det. Detta för att jag flyttat på det i iPhoto.

Tur att jag inte hunnit längre i iMovie för det hade varit riktigt drygt att göra om allt. En varning om vad som kan hända om man flyttar runt i iPhoto hade inte varit fel.

Ursprungligen av Rickard A:

En riktigt irriterande sak jag råkat ut för några gånger nu är att om man ordnar om filmerna i iPhoto måste man göra om de projekt filmen man flyttat på i iMovie.

Låter som en bugg eller dåligt genomfört funktionalitet - rapportera gärna det till Apple på iMovies feedback-sida så vet dom att folk vill ha det fixat.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-03 09:51

Det finns en bra blog om nya iMovie på: http://imovie08.blogspot.com/

Har just blivit medlem och inte läst alla inläggen. Har ett problem:
När jag jobbar i 06 och klipper HD film får jag massor av problem med buggar och avslutande av program.
Någon mer??
Kanske dags att byta till Final Cut?

Jan

Städa datorn så att du får gott om fritt utrymme på hårddisken. Reparera rättigheter (brukar ju alltid rekommenderas - vete humhum om det hjälper). Uppdatera till 10.4.11 (viktigt!). Installera om iLife 06.

Just de två senaste punkterna hjälpte för mig efter en del struligheter liknande dina.

Orkar inte läsa igenom hela den här tråden, men har det tagits upp att ljudredigeringsmöjligheterna är pinsamma? Eller är det nåt jag inte ser? Vill lägga till ljud på en film, men herregud, den spelar ljudfilen direkt från början av klippet? Kan man inte ändra volymen på ljudklippet utmed videospåret, eller i a f flytta ljudklippet en bit in i filmen?? Det är ju verkligen totalt j..a värdelöst. Ska man va tvungen att använda typ Soundstudio och lägga in x antal sekunders tystnad i musikfilen före för att få ljudet att börja spela en bit in i filmen? Way to go Apple...
Gamla iMovie gjorde mycket mer sense, det var som en väldigt väldigt väldigt enkel version av Final Cut, något som jag antar att alla vill ha på sin Mac. Nya iMovie är ju bara totalt oanvändbart! Vad ska man ha det till? Det är ju inte ens ett redigeringsprogram. "Ta en film och ta ett ljudspår. Lägg till lite text". Är det så det är tänkt?? GAAH.

Lite går att göra

Sök på hjälp så hittar du hur man putsar ljudklipp.
Där kan du ta bort och flytta en del.

Jan

Bevaka tråden