Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20 vs 24?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-21 01:51

Har jag postat denna länken här förut? I alla fall är det detta jag oroar mig över. Läs och gråt. Eller nåt.

Feedback on new 20in iMac Displays viewing angle, color quality

Vad är problemet?, att man får ställa in display profil själv innan det blir bra?

Det jag oroade mig var att man inte såg skärmen riktigt om man inte satt rakt framifrån, att den skulle intverteras uppifrån o liknande (var det någon som skrev här).
Isf tänker jag INTE köpa den. Det där är det värsta som finns damn it!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-21 12:49
Ursprungligen av RockyMontana:

Det jag oroade mig var att man inte såg skärmen riktigt om man inte satt rakt framifrån, att den skulle intverteras uppifrån o liknande (var det någon som skrev här).
Isf tänker jag INTE köpa den. Det där är det värsta som finns damn it!

Absolut, samma här. Just nu sitter jag på en skärm med jättebra viewing angle (Vad heter det på svenska?).

Brevid står min gamla, gamla skärm med kass viewing angle. Vill verkligen inte att min nya iMac skall vara som min gamla, billiga, skärm.

Ursprungligen av RockyMontana:

Det jag oroade mig var att man inte såg skärmen riktigt om man inte satt rakt framifrån, att den skulle intverteras uppifrån o liknande (var det någon som skrev här).
Isf tänker jag INTE köpa den. Det där är det värsta som finns damn it!

Vet inte varför folk gillar att snacka skit om saker de inte vet något om, färgerna inverteras verkligen inte, haha ! :

Detta är en bild tagen på 20".arn, från lite avstånd dessutom, ser du någon invertering? =P, sen kommer du ju även sitta framför skärmen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-21 13:28
Ursprungligen av Patrikb:

Vet inte varför folk gillar att snacka skit om saker de inte vet något om, färgerna inverteras verkligen inte, haha ! :

Detta är en bild tagen på 20".arn, från lite avstånd dessutom, ser du någon invertering? =P, sen kommer du ju även sitta framför skärmen

Sorry, vi visste inte att du var en Apple fanboy. O:-)

Seriöst, här skall man lägga ned 20 stora på en dator som kan ha en halvkass skärm. Klart man är orolig.

Ursprungligen av C.K.:

Sorry, vi visste inte att du var en Apple fanboy. O:-)

Seriöst, här skall man lägga ned 20 stora på en dator som kan ha en halvkass skärm. Klart man är orolig.

Haha, är inte en Apple fanboy -> Den kostar 11-13k. Man får vad man betalar för. TN displayer är standard som sagt... Det är TN på alla displayer under 4k idag nästan...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-21 14:09
Ursprungligen av Patrikb:

Haha, är inte en Apple fanboy -> Den kostar 11-13k. Man får vad man betalar för. TN displayer är standard som sagt... Det är TN på alla displayer under 4k idag nästan...

Man väljer själv delarna. Jag har en budget på 20k, oavsett om jag skall köpa en 20 eller 24.

Ursprungligen av Patrikb:

Man får vad man betalar för.

Jag betalar för en Apple dator, då förväntar jag mig mer. Apple står för kvalitet, jag hoppas inte dom övergivit det.

Ursprungligen av Patrikb:

Vet inte varför folk gillar att snacka skit om saker de inte vet något om, färgerna inverteras verkligen inte, haha ! :

Detta är en bild tagen på 20".arn, från lite avstånd dessutom, ser du någon invertering? =P, sen kommer du ju även sitta framför skärmen

Bilden du visade var ju tagen rakt framifrån. Problemet med TN-skärmar visar sig när du betraktar skärmen vinklat. Då får du förändringar i ljusstyrka och färger.

Sen skiljer det även i kvalité mellan olika TN-paneler, vissa är ganska bedrövliga, medans andra är riktigt bra. Jag har inte sett den nya iMacen ännu, så om just den skärmen kan jag inte uttala mig.

Det bästa rådet är väl att själv prova datorn ordentligt, trivs man med den blanka skärmen och tycker att kvalitén på tft-panelen är tillräckligt bra så är det bara att köpa!

  • Medlem
  • 2007-08-21 13:44

Det stora problemet som jag ser det är inte glansigheten. Det går ju att kontrollera och planera bort till stor del. Däremot förefaller det som att det är svårare att kalibrera denna skärm och svårare att få överensstämmelse mellan bilden på datorn och utskrifter alternativt hur bilden ser ut på andra kalibrerade skärmar. Jag är på inget sätt proffs, de satsar naturligtvis på något annat. Men för mig som semiproffs känns ju iMac som ett prisvärt alternativ. Nu är jag helt klart skeptiskt, tyvärr. Måste ner på någon lokal macshop och testa att konvertera en bild och se hur den upplevs på annan skärm eller i tryck. Känns lite tungt att det inte finns något annat bra prisvärt alternativ från Apple. Mini är för tanig, pro FÖR mycket. Jag kan inte köpa en 24-tums iMac BARA för att den är snygg och har ett grymt bra OS, tyvärr.

Synd då, imacen är inte riktad till dig. Köp en annan dator!

  • Medlem
  • 2007-08-21 14:24

Jag vet, det är ju det som känns så himla tungt. Jag som digger den såå mycket Avskyr inte bara pyttemjuks OS utan att ha en stor låda som står och brummar, bara för att man skal redigera lite bilder Tråkigt nog känns inte mini med en 24-tums skärm som något bra alternativ heller. Mycket pengar med rätt taskig prestanda, åtminstone i relation till iMac.

Nåja, vi får väl se vart det hela tar vägen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-21 15:41

Kollat runt lite mer och skärmen i 24'' verkar mycket bättre än den i 20''. Vilket är lite trist då jag egentligen inte behöver så stor skärm plus att jag skulle vilja lägga mer pengar på komponenterna.

Kvalitet är viktigt och 20'' är helt enkelt för dålig.

En annan sak jag stör mig på är grafikkortet som är i sämsta laget.

Nu blir man helt klart orolig efter denna tråd.

Jag har haft problem med min gamla iMac G5 20" och nu verkar det som om jag får en ny - en iMac ALU 20"

Som ska vara sämre än tidigare skärmar.

Är denna skärm verkligen sämre än 1á Gen. iMac G5?

Då är det sorgligt att Apple gått ner i kvalité - låter obegripligt för mig.

jag kan ju bara beskriva vad jag sett med mina egna ögon, och jag är absolut inget proffs utan bara en glad amatör

Men jämfört med min "gamla" iMac 20" så såg jag direkt jag tittade på den nya 20" att den var synbart suddigare/oskarp medan 24" av nya modellen höll samma skärpa i texten som min maskin.

och JA du kan få den nya 20" att invertera färgerna om du tittar på skärmen ur en i och för sig rätt extrem vinkel ovanifrån. Nä så jobbar man inte framför datorn så det är ett egentligen inte ett problem MEN hur ofta är man inte två framför datorn för man vill visa en kompis/kollega/whatever något på skärmen och då blir betraktningsvinkeln ett problem för det var inte långt åt sidan jag behövde kliva för att se hur skärmen gulnade. medan på den gamla imacen och nya 24" så kan du i princip stå och titta på skärmen helt från sidan och den håller sina färger rätt.
Sen är det ju upp till var och en att avgöra vad man tycker är bra/dålig/okej och jag är säker på att många många kommer att bli nöjda med sin nya imac, jag kan bara säga att för MIN del så är jag glad att jag har den gamla vita dels för den "sämre" panelen och framförallt att jag personligen inte gillar de blanka skärmarna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-21 23:30
Ursprungligen av Gusten68:

Men jämfört med min "gamla" iMac 20" så såg jag direkt jag tittade på den nya 20" att den var synbart suddigare/oskarp medan 24" av nya modellen höll samma skärpa i texten som min maskin.

och JA du kan få den nya 20" att invertera färgerna om du tittar på skärmen ur en i och för sig rätt extrem vinkel ovanifrån. Nä så jobbar man inte framför datorn så det är ett egentligen inte ett problem MEN hur ofta är man inte två framför datorn för man vill visa en kompis/kollega/whatever något på skärmen och då blir betraktningsvinkeln ett problem för det var inte långt åt sidan jag behövde kliva för att se hur skärmen gulnade. medan på den gamla imacen och nya 24" så kan du i princip stå och titta på skärmen helt från sidan och den håller sina färger rätt.

Det blir DEFINITIVT en 24''. Såvida inte Apple släpper den där "Mac Home" som jag gått och väntat på i evigheter, dvs en Mac Pro för hemmet. En stationär dator som Mac Pro fast riktad till konsumenter.

  • Medlem
  • 2007-08-22 09:32

OK, här kommer lite ny information. VEt inte HUR säker den är men det finns nu folk som hävdar att det sitter en H-IPS-panel i 24-tummaren. Låter ju för bra för att vara sant förståss. Panelen skall enligt en del vara LG LM240WU2. EN H-IPS är vad jag förståss ännu bättre poå att visa kärger korrekt och bilden betraktas från sidan medan svart på en S-IPS blir lite lilaaktig efter ett tag.
Nåja, det återstår att se, men dett är det latest work on the street" Nu är jag på plussidan igen. Skall man ha en iMac skall man ha en 24-tummare. Däremot kan man ju fråga sig varför dom sätter en glasskiva framför en sådan panel.
Har vi otur finns det bara ströexemplar av denna panel. Har vi ännu mer otur är det inte alls sant

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-23 05:03
Ursprungligen av JvD:

OK, här kommer lite ny information. VEt inte HUR säker den är men det finns nu folk som hävdar att det sitter en H-IPS-panel i 24-tummaren. Låter ju för bra för att vara sant förståss. Panelen skall enligt en del vara LG LM240WU2. EN H-IPS är vad jag förståss ännu bättre poå att visa kärger korrekt och bilden betraktas från sidan medan svart på en S-IPS blir lite lilaaktig efter ett tag.
Nåja, det återstår att se, men dett är det latest work on the street" Nu är jag på plussidan igen. Skall man ha en iMac skall man ha en 24-tummare. Däremot kan man ju fråga sig varför dom sätter en glasskiva framför en sådan panel.
Har vi otur finns det bara ströexemplar av denna panel. Har vi ännu mer otur är det inte alls sant

Vore ju grymt om det var en IPS-panel, folket på macrumors verkar lite skeptiska dock:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=344204
Här är en NEC med panelen du nämner, billig?
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16824002168

Hur som helst, den är mycket bättre än en TN-panel, och ett givet köp över 20".

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-23 04:58

24" såklart, 24"-skärmar generellt kostar ju rätt mycket mer än 20".

Billigaste 20" är ju lite mesigt specad så du hade säkert ändå velat ha den lite fetare, och då är det väl bara 3000kr upp till 24" och då får du ju en större skärm med bättre upplösning och antagligen trevligare paneltyp, så svaret är givet.

Billigaste 24" är rätt val.

håller med Patrik.
Men samtidigt så klagar folk på grafiken.. Men apple's datorer arbetar ju inte på samma sätt som en PC, så grafik-kortet kan ju fungera grymt bra på em mac, jämfört med en PC.. eller har jag fel?
Jag fick det förklarat för mej så av en på Apple-store i v-ås iaf...

Stämmer väl inte riktigt, spelen har hittills haft högre fps i xp (genom bootcamp) än i os x. Sen att operativet utnyttjar grafiken på ett bättre sätt är väl möjligt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-08-26 11:08

Kollade på de nya imacarna på Macforum i Göteborg igår. Dom såg riktigt coola ut, tjugotummaren kändes dock som tidigare 17" modellen, en bra dator men en taskig skärm. Jag har vant mig vid min iMac G5 20" skärm och den är betydlig bättre. Skiftningarna i färger och nyanser var tydliga. Personligen vill jag ha en bra bild även om jag står snett och kollar på skärmen, exempelvis om man visar bilder för kompisar eller själv bara snabbt tittar förbi datorn utan att sitta i exakt perfekt vinkel. Det kräver jag av en skärm idag. Det störande är bara att 24" kostar 3000 kr mer (och då är skärmen ända skillnaden), vilket är en del pengar, men samtidigt så är skärmen såpas mycket bättre så det kanske får vara värt det, och ingen har väl någonsin fått för stor skärmyta?

MacForum hade dessutom placerat sin 24" mot butiksfönstret, så där blev blänket ganska påtagande, man frågar sig varför dom inte placerat datorn som fått mycket kritik för sin blanka skärm på ett smartare ställe (det fanns plats i butiken), nu hade dom verkligen valt sämsta tänkbara placering. Vilket såklart fick mig at tänka på mitt sovrum där min nuvarande iMac G5 står med skärmen mot fönstret till, blir nog tvungen att möblera om...

Tangentbordet var härligt, riktigt skönt, det kommer jag bli försälskad i om jag får ett eget.

Slutsats, iMacen känns inte lika självklar som när jag köpte min iMac G5 ur alla aspekter, blank skärm och för dålig skärm är det som gör mig lite nervös, men överlag verkar det ändå vara en riktigt härlig dator, en dator som jag nog måste införskaffa snarast. Men det lutar åt 24 tummaren, eller kanske en 20" med en separat skärm?

och bara för att inte alla har samma åsikt härinne behöver vi väl inte gå över anständighetens gräns och börja kalla varandra idioter?

Nej jag är inte "pro" som jag sagt tidigare, jag är en vanlig skitig metallarbetare som råkar gilla mac och som vill ha så bra dator som möjligt för mina pengar och jag tycker inte nya iMacens skärm är bra, men som jag skrivit, det är MIN åsikt och jag har sagt att gå och titta på den själv och bilda en uppfattning. Om nu någon här inne har köpt den nya iMacen och är nöjd, JÄTTEBRA!!! Men jag personligen vill inte ha den skärmen, men ska jag för det kallas rik idiot? jag får arbeta hårt och länge för att betala av min drömdator (ja jag har inte råd att att köpa den kontant utan får dela upp betalningen och skäms inte för det)

Så snälla försök hålla den här diskussionen på en trevlig nivå, och så kan vi väl vara överens om att alla inte har samma åsikter?

Min gamla iMac gick sönder och jag ska få en ny från Apple, en av de nya 20" - jag arbetar på hemmaplan med min iMac som redigeringsdator - främst som en förredigering men trots detta blir man något orolig om denna skärm är såpass mycket sämre än den jag haft tidigare.

Sitter det alltså en sämre panel i denna versions iMac 20" än vad det gör i den 1 gen iMac som jag hade tidigare?

Den skärmen var jag nämligen väldigt nöjd med.

Till er som kollar nya 20" skärmen i butiker: iMacens skärm är jättedåligt kalibrerad när man får dem, troligtvis orkar/ eller bryr sig de i affären inte om det (de kanske inte ens vet hur man hör för att återgärda problemet)

Liten minirecension av 20" och 24" skärmen av en som haft båda två !

"20" vs. 24" Display Comparison
My brother stopped by last night to see my week-old 20" iMac and decided he had to have one for himself. To make a long story short, I sold him mine and picked up a new 24" today to replace it.

Anyway, I've got them both side-by-side on my desk for the evening, so I thought I'd share some observations of the two displays:

Viewing Angle: The 20" does have a slight shift in color saturation while viewing content top-to-bottom. It's not horrible by any means, but the 24" doesn't have this problem at all and also does much better when viewed other than straight on. The 24" definitely wins this category, but I think the 20" is fine for normal, on-axis viewing.

Color: The 20" is horribly calibrated out of the box but looks great with a good profile. The 24" looks awesome right away. My perception is that the 20" looks a little more vibrant while the 24" looks a little more saturated. I think I'll call this one a tie since they're both quite striking.

Illumination: The 20" is pretty much perfect. It has no detectable variances in brightness and also no significant backlight bleed on an all-black screen. The 24", on the other hand, dims in the corners somewhat and does have a little bit of bleed near the bottom. These problems aren't worrisome to me, but side-by-side, the 20" wins.

Bottom Line:I think that both displays are very good and that most people would be happy with either one. "

kan ju bara tala om det exemplar jag sett... och det var då inte alls dåliga färger! problemet var ju betraktningsvinklen och att just den datorn var oskarp och det är väl ändå inte saker man kan rätta till med en kalibrering?
kalibreringen är väl bara för färg/ljus/kontrast eller har jag fattat det helt fel?

Ursprungligen av Gusten68:

kan ju bara tala om det exemplar jag sett... och det var då inte alls dåliga färger! problemet var ju betraktningsvinklen och att just den datorn var oskarp och det är väl ändå inte saker man kan rätta till med en kalibrering?
kalibreringen är väl bara för färg/ljus/kontrast eller har jag fattat det helt fel?

Oskarp? , låter konstigt, inte sett någon TN display senaste åren som är oskarp, antagligen har någon lekt med upplösningen eller något, suddig är den knappast. Det mesta löser sig genom kalibrering, förutom betraktningsvinkeln

Ok, för en novis i området - vad har tidigare iMac 20" för panel?

Som jag förstår det har 20" en TN skärm medan 24" har en IPS skärm av något slag. Tidigare 20" iMac hade IPS skärm enligt de rykten jag hört.

Vill även påpeka att grafikkortet är "custom" för apple så dem går inte att jämföra med tester på andra HD 2600 Pro kort även om de heter samma. Man får för att få en uppfattning se på recensioner av iMacens grafikkort, har dock inte sett någon än.

Detta är rykten som jag har läst men har sett dem på olika ställen så jag tror de stämmer. Har inte hört något vad gäller färgåtergivning på displayerna dock, kan inte någon berätta

Bevaka tråden