Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Ställ in AirPort?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon hur man gör för att ställa in vilken range som airporten ska dela ut IP-nummer?

Jag vet att det finns en inställning om man har fast IP, vilket vi INTE har.

Kan tyckas vara en baggis, men eftersom alla våra IP-nummer alltid har legat på 192.168.1.xxx så ligger givetvis servrar och ekonomisystem i samma range.

Nu när jag satt dit AirPorten istället så delar den ut 10.0.1.1 och uppåt, vilket betyder att vi kan surfa, men inte komma åt ekonomisystemet.

Så, slutligen, hur ställer man in IP på själva basstationen?

- Slice -

  • Medlem
  • 2003-04-28 09:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Nu när jag satt dit AirPorten istället så delar den ut 10.0.1.1 och uppåt, vilket betyder att vi kan surfa, men inte komma åt ekonomisystemet.

- Slice -

AirPort delar inte ut 10.0.1.1 och uppåt utan 10.0.1.2 och uppåt. Alltså behåller den 10.0.1.1 som sin routeradress.
Jag skulle bli mycket förvånad om någon av er i ert nätverk har en 10.0.1.1- adress, då är det något som är fel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
...
Kan tyckas vara en baggis, men eftersom alla våra IP-nummer alltid har legat på 192.168.1.xxx så ligger givetvis servrar och ekonomisystem i samma range.
...

Ni kan inte ändra så att "ekonomisystemet" får adresser 10.0.X.X och uppåt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Vet någon hur man gör för att ställa in vilken range som airporten ska dela ut IP-nummer?

Jag vet att det finns en inställning om man har fast IP, vilket vi INTE har.
...

...
Så, slutligen, hur ställer man in IP på själva basstationen?

- Slice -

Är det AirPort Extreme?
Kolla mitt 5:e inlägg under punkt 2 ("nätverksinställningen för basstationen")i den här tråden om det kan hjälpa något.

/3

3OPAH-> OK, den delar inte ut 10.0.1.1 eftersom den som du säger behåller det numret för sig själv. Men den delar ut inom 10.0.1.2 <-->10.0.1.100 eller nått.

om vi kan ändra ek.sys. så att det ligger på 10.0.1.xxx?
Jo förvisso kan jag göra så men det skulle betyda en JÄKLA massa jobb att ändra alla klienter att matcha det så det är en ABSOLUT nödlösning.
(som dessutom inte är så bra med tanke på att vi har Telia som ISP)

Ja, det är en AirPort Extreme bas som vi nyss har köpt.

Jag tror att jag får konfigurera om den så att den funkar som en ren brygga i nätverket istället.
Hade helst velat ersätta den gamla routern med AirPorten, men jag får nog behålla den.

- Slice -

Klart att ni vill köra NAT.

Men jag ser inte problemet; Det är väl bara att skruva om vilka adresser AirPorten delar ut via DHCP? Så att ni kan fortsätta använda ert gamla subnät?

Thorman --> OK, hur ställer man då in att AirPorten ska dela ut IP-nummer mellan 192.168.1.12 och 192.168.1.220?

Det går nämligen inte om man inte har dessa IP tilldelat från ISP.

AirPorten delar ut från 10.0.1.2 och uppåt om den sitter som router ut mot Telia ADSL.

Hur som helst så fick jag vika mig och koppla in den gamla routern (som jag ville ersätta med AirPorten) och låta AirPorten bara "agera brygga" in i nätet som vi redan har och den gamla routern får vara kvar.

- Slice -

1
Bevaka tråden