Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket webhotell använder du?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 03:47

Men blandas det inte äpple och cyklar här?
I vart fall ser jag en stor skillnad mellan en privat webbplats för nära & kära (närmast sörjande) och en företagsplats?

Själv står jag ut med One (och tidigare Surftown) för min privata plats med tanke på priset men jag skulle aldrig valt det för en förening (med krav på tillgänglighet/funktioner) eller ett företag.

Kör alla mina site + mail på egen linux-server stående i mitt lilla förråd här i lägenheten. Körde med webkonsulterna innan, vilket funkade väldigt bra. Men det blev lite dyrt till slut.

Jag är kund hos Surftown.

Kan tyvärr bara säga en bra sak om dem och det är priset.

I övrigt är det HEMSKT att ha med deras support att göra. Exempel:

Dag 1 - Jag skickar en mailfråga gällande en faktura som är ganska mycket dyrare än väntat (fakturanummer, kundnummer etc bifogas). Fakturan gäller att jag tackat ja på förfrågan om jag vill förlänga med ytterliggare ett år. Jag har på den frågan svarat "ja, men jag vill gärna ta ert erbjudande om 20gb för 29:-/månaden"

Dag 5 - Jag får svar av Surftowns support som skriver

Ursprungligen av Surftown support:

Jag skickar vidare din fråga till fakturaavdelningen

Dag 7 - Jag får svar av Surftowns support som skriver

Ursprungligen av Surftown support:

Jag behöver ditt fakturanummer, kundnummer och ....(bla bla)

Jag svarar direkt och påpekar även att det står i både mailämne och i själva mailet.

Dag 10 - Jag får svar från Surftown där de förklarar att fakturan stämmer.
Anledningen till att jag får betala mer än vad jag trodde är för att jag är existerande kund - det vill säga att de 29:- + moms/månad som annonseras på websajten gäller inte för mig utan bara för nya kunder. Jag får betala 39:- + moms/månad för att jag är en existerande kund.

Jag ifrågasätter deras prissättning och vill ha ett bättre erbjudande än så eller åtminstone ett lägre alternativ (jag behöver inte 20gb utrymme, men hade väl varit gött).

Dag 12 - Jag får svar om att de kan erbjuda mig 10gb för 29:-+moms/månaden, men det är deras lägsta alternativ. Jag tycker inte om att bli behandlad helt utan empati, som en vante, så jag försökte få dem att förstå hur lurad jag kände mig: Jag får alltså hälften så mycket av vad som annonseras om, men för samma pris?! Jag är ju befintlig kund! Ni ska ta hand om mig, försökte jag förklara.

Dag 15 - "Du kan få 10gb för 29:-+mom/månad eller 20gb för 39:-+moms/månad"

Suck... Jag gav till slut upp. Så jag tackade ja till 10gb.

Nu har de dock stängt ner mitt konto "tills jag betalar fakturan". Det är ytterliggare en härlig historia.

Jag köpte till domänen THIS DOMAIN IS HOSTED BY SURFTOWN 99:- + moms. Jag betalade med mitt Visa-kort, fick kvitto i mailen där det klart och tydligt står att fakturan är betald. Det funkade bra ett tag, men så plötsligt började certifikatet i Mail.app bråka. Någon dag senare fick jag en betalningspåminnelse av Surftown för domänen Dicktales.se. Jag var helt säker på att jag betalat, så jag gick in på "mysurftown" och såg att även där hade jag en påminnelse!

Orkade inte skriva något just då, så jag satte en påminnelse i iCal om att höra av mig till dem dagen efter.

När jag gick in på mysurftown dagen efter såg jag att påminnelsen makulerats. "Goodie! De har insett att de gjorde fel!" tänkte jag.

Inga problem på ett bra tag, men så en dag slutade båda mina epostadresser från surftown att fungera. Kolla mysurftown och nu hade jag igen en påminnelse på fakturan.

Jag mailade supporten från deras webbplats men kom två dagar senare på att anledningen till att jag ej fått svar troligen beror på ATT DE STÄNGT NER MIN MAIL FÖR BÅDA MINA KONTON!!!

Skickade ett nytt mail till dem där jag bad dem att svara till min mobileme-adress, men det har de inte gjort ännu. Det är 6 dagar sedan jag skrev det senaste mailet till dem och i de senaste mailen har jag bifogat fakturan där det står att allt är betalt. Den ligger på DERAS server, inte min, så jag kan inte ha förfalskat den.

De är helt hopplösa.

Ska försöka ringa dem imorgon, men jag jobbar natt och hinner somna innan de svarar imorgon bitti... Nåja, jag hatar i alla fall surftown och deras urusla support.

Loopia har klantat till sig fullständigt och mailen har varit nere i flera dagar, vilket ställer till massa problem och risk för tappat anseende pga. att kunder inte får svar på sina mail.

Har alltid tyckt om Loopia och med glädje betalat den relativt höga pengen det kostar, just för att det alltid fungerat. Men driftstopp i nästan en vecka kan jag inte godta.

Jag behöver ett stabilt webhotell som ALLTID fungerar. Det får kosta vad som helst. Vad rekommenderas?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-23 15:45
Ursprungligen av Kristofer:

Jag behöver ett stabilt webhotell som ALLTID fungerar. Det får kosta vad som helst. Vad rekommenderas?

Dedikerad server eller VPS. Fattar inte varför inte fler väljer detta, särskilt om man har flera sajter.

Ursprungligen av Jogin:

Dedikerad server eller VPS. Fattar inte varför inte fler väljer detta, särskilt om man har flera sajter.

VPS låter som ett riktigt bra alternativ. Vilka leverantörer rekommenderar du?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-25 22:14
Ursprungligen av Kristofer:

VPS låter som ett riktigt bra alternativ. Vilka leverantörer rekommenderar du?

GleSys har jag än så länge bara positiva erfarenheter av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 16:02

Om du trots allt väljer webbhotell så kolla Space2u. Dyrt, om man vill ha något mer än deras minsta paket (som är litet) men stabilt. Men även de har drabbats av ett problem i år. I januari låg deras server nere ett par timmar under natten - tror det var mellan 02 och 06. Det är det enda avbrott jag varit med om under de år jag haft minsta paketet hos dem (kör billigare hotell för att leka med annat och där har avbrotten varit fler och längre!).

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-24 12:34

- Är du nöjd?
Absolut
- Vad kostar du?
strax under 400kr/år inkl domän
- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
Att mail får ta så mycket plats det behöver, jämfört med andra hotell jag vart i kontakt med som hade likt 100mb för mail och 2900mb för web, jag använder mer mail än webutrymme. online support 24/7 gillar jag omän alla inte år så bra på engelska.
- Vad saknar du?
Stöd för stora mail, såsom cadritningar osv som gärna springar iväg på 100mb+ styck.
oviljan att göra abbonemangen personline (exempelvis släppa denna gräns på hur stora mail får vara)
- Betalar du privat eller genom företaget?
privat

Tack! Då ska jag kika på dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 09:21
Ursprungligen av Björnström:

Det hade varit kul att höra vilket webhotell du använder dig av!

- Är du nöjd?
- Vad kostar det? (inkl moms - årsavgift)
- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
- Vad saknar du?
- Betalar du privat eller genom företaget?

- Jag är mycket nöjd med One.com
- Jag betalar 360 kr / år
- De ha snabb support via chat, och det är väldigt bra "uptime" med få avbrott.
- Jag saknar inget (inte som jag vet om iallafall)
- Jag äger mina domäner som privatperson.

Jag har en liten förfrågan;
Har ett domännamn registrerat hos Loopia, som jag skulle vilja köra en WordPress-blogg på.
Hur går jag tillväga? Kommer väl antagligen inte behöva ett speciellt stort "hotell" eftersom det bara kommer att bloggas däri.

Har forum-rävarna några rekommendationer?

Ursprungligen av melfunko:

Jag har en liten förfrågan;
Har ett domännamn registrerat hos Loopia, som jag skulle vilja köra en WordPress-blogg på.
Hur går jag tillväga? Kommer väl antagligen inte behöva ett speciellt stort "hotell" eftersom det bara kommer att bloggas däri.

Har forum-rävarna några rekommendationer?

Att skapa konto hos Loopia och installera WordPress-där är inte speciellt klurigt, kontakta supporten så hjälper dom dig garanterat.

Men ett alternativ är att du registrerar dig på wordpress.com och skapar din blogg där, vilket är helt gratis och du slipper ta hand om installation och framtida uppdateringar av WordPress. Sen så betalar du 10 dollar per år för att koppla ett eget domännamn mot ditt konto på wordpress.com.

Jag har silverkonto hos oderland

- Vad kostar det?
Runt tusingen om året inkl .info domän. Använder den fria dns-servicen och hostingen av domäner hos loopia.

- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
Att det inte finns just några begränsningar för mitt användande. Safe Mode som jag önskar, inga rättighetsproblem eller dylikt. Bra support och dessutom att de inte sticker under stolen med de problem som de har. Ibland har jag fått supportchatt kl 3 på natten. Det verkar som om de loggar in i systemet när de ändå sitter uppkopplade och fixar. Har haft loopia och b-one numer one och där försvinner driftinfon illa kvickt om den ens kommer upp när det har varit trubbel.

- Vad saknar du?
Jag är lite vilsen i alla funktioner och kan cpanel så dåligt så jag har fått lov att skaffa en paraplydomän som hostar alla domäner, en domän som bara finns för att hålla reda på de andra, för alla domäner blir underdomäner till den domänen som kontot är. Finns säkert skitbra lösningar, men jag är så kass på det så jag fann det värt att offra 60kr/år för en domän som bara håller tak åt andra. Jag behöver dummies guider som förklarar det som är självklart för andra, så jag förstår vad guiderna beskriver. Men när det krånglar har jag fått support.
- Betalar du privat eller genom företaget?
Privat

Bevaka tråden