Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man en bildfil (foto) lättare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-29 23:54

Jag har tagit några kort på hojen som jag tänkte lägga upp på ett sporthojsforum, men där får inte bilden vara större än 140 kb och originalbilden är 1,5 mb.

Hur gör jag för att få ner storleken? Finns det nån motsvariget till windows jpeg på mac os?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-30 02:25

Någon?

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-07-30 10:03

Maila bilden till mig så förminskar jag den och returnerar.
Ge mig din e-mailadress i så fall så kontaktar jag dig.

  • Medlem
  • 2007-07-30 17:04

Ladda hem programmet Graphic Converter från www.lemkesoft.de. Med det kan du göra vad du efterfrågar gratis.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-31 14:14
Ursprungligen av Baron:

Ladda hem programmet Graphic Converter från www.lemkesoft.de. Med det kan du göra vad du efterfrågar gratis.

Sorry men GC kostar lite pengar:

LEMKESOFT

Jag fick en tidigare version bundled med min Powerbook G4 i juni 2005. När jag försökte ladda hem en uppdatering så ville de ha betalt. Kanonbra program, dock lite segt.

Jag är i stort nöjd med vad jag redan har för version men det är bara _den_ som är gratis. Om det var så du menade Baron, så kryper jag tillbaka i min råtthåla :">

0.02 €

  • Medlem
  • 2007-07-31 20:44
Ursprungligen av homesick:

Sorry men GC kostar lite pengar:
...
Jag är i stort nöjd med vad jag redan har för version men det är bara _den_ som är gratis. Om det var så du menade Baron, så kryper jag tillbaka i min råtthåla :">

Mja, det har alltid varit möjligt att göra det 399454 frågar efter med GC utan att betala. Det är en del mer avancerade funktioner som inte har varit tillgängliga innan man betalar.

Men det kanske har ändrats nyligen.

Windows jpeg ?

Enkelt recept för att lätta en fil

*gör storleken på bilden mindre, beskär och spara igen.
*Minska antalet färger
*Konvertera bilden till ett mindre utrymmerkrävande format (TIFF till JPG)
* Sänk kvalitén på jpg-komprimeringen.

Detta går att göra lätt i Graphicconverter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 19:24

Min favorit, en Widget; Photo Drop, tar ett par sekunder för en bild: -->

http://www.dropping.at/

Annars finns: Imagewell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 07:47

Du ska först och främst ändra storleken på bilden. Bilder till forum bör inte vara bredare än 1000 pixlar. I och med att du gör bilden mindre storleksmässigt så blir även filstorleken mindre. Om du har Photoshop så välj "Spara för Web" och välj JPEG medium. Då ska du klara dig under 140 kB.

Lycka till

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 12:40

Photoshop? med Photo Drop kan man välja en bild, dra den till hörnan, som är hotspot för Widgets, sedan in i Photo Drop, sedan skalar man genom att dra i hörnen osv, och sparar, tar högt, ja kanske 5-6 sekunder.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-31 12:53

Om du använder det populära verktyget Quicksilver kan du dra ett foto eller ett gäng bilder till det första fönstret sedan välja scale image och skriva
1000 så förminskar den bilderna till max 1000 pixlar på bredaste sidan och lägger dem som kopior i samma mapp som de låg från början.
Detta gälla bara Mac då såklart.

1
Bevaka tråden