Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra fungerar Olympus E-serie, och med mac?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-17 09:40

Hola..
Har kollat lite runt efter en ny kamera och fastnat lite för olympus E-serie (E-330).
Undrar om någon har erfarenhet av den serien samt hur bra olympus funkar med macbook?
// C:D

Jag har kört med en Olympus E-500 i snart två år nu (sen strax efter att den släpptes) och jag kan inte vara annat än nöjd. Tyvärr så hackas det en del på Olympus digitala systemkameror, oftast utan konkret anledning. Som alla system finns det kompromiser, det Olympus har emot sig är att sökaren är lite mindre än jämnbördiga kameror från andra märken, men oftast spelar detta ingen roll och med E-330:an behöver du inte ens använda den optiska sökaren om du inte vill. De Olympus kameror med Kodak sensor (E-1, E-300, E-500 och E-400) var lite ökända för att vara något brusiga vid höga ISO-tal, men de nya med Panasonic sensor (E-330, E-410 och E-510) har visat sig var mycket bra även på höga ISO.

Till Olympus fördel måste nämnas bildkvaliteten. Även om de medföljande kitobjektiven till systemkameror inte oftast är av bästa kvalitet, så är Olympus kit-objektiv förvånansvärt bra, bra mycket bättre än t.ex. Canons motsvarighet. Dessutom är JPEG kvaliteten direkt ur kameran riktigt bra, till skillnad från vissa (dock inte alla) andra märken som lämnar en del att önska från direkt-JPEG (man kan alltid använda rå-format och få bra bilder med vilken systemkamera som helst), med lite egna inställningar i min E-500 har jag fått till mina bilder så jag fotar (nästan) aldrig i rå-format längre för att jag inte känner att jag behöver det. Olympus har många riktigt bra objektiv att erbjuda, vissa anser att de är lite dyra, men sedd till vad man får så är de flesta rena kap.

Olympus programvara fungerar bra på Mac, kameran dyker upp på datorns skrivbord som flyttbar disk utan installation och de senaste versionerna av OS X kan läsa Olympus rå-format .orf. Ett problem som finns för tillfället är det inte går att uppdatera kamerans firmware från en Intel-baserad Mac än, detta skall komma dock. På min iBook G4 fungerar kameran utan problem.

Jag har försökt vara objektiv, men jag måste säga att jag verkligen rekomenderar Olympus E-system. Men viktigast av allt är Du gillar hur kameran känns. Alla systemkameror idag kan ta bra bilder, men du måste kunna använda den bekvämt för att kunna få ut maximalt av kameran, trivs du inte så lyckas du inte.

Hoppas att det varit till någon hjälp.
Michael

Ursprungligen av headlessmike:

Jag har kört med en Olympus E-500 i snart två år nu (sen strax efter att den släpptes) och jag kan inte vara annat än nöjd. Tyvärr så hackas det en del på Olympus digitala systemkameror, oftast utan konkret anledning.

Olympus programvara fungerar bra på Mac, kameran dyker upp på datorns skrivbord som flyttbar disk utan installation och de senaste versionerna av OS X kan läsa Olympus rå-format .orf. Ett problem som finns för tillfället är det inte går att uppdatera kamerans firmware från en Intel-baserad Mac än, detta skall komma dock. På min iBook G4 fungerar kameran utan problem.

Hmm.. ni säger att OS X ska läsa ORF? Jag lyckas inte med det? Photoshop och Olympus Master fixar ju ORF-filerna, men inte OS X.. Har jag missat något?

Ursprungligen av Dr Dront:

Hmm.. ni säger att OS X ska läsa ORF? Jag lyckas inte med det? Photoshop och Olympus Master fixar ju ORF-filerna, men inte OS X.. Har jag missat något?

Vilken kamera och vilket program öppnar du dem i?

Min Oly E-500 har jättebra batteritid. Färgintensiteten går att välja "livlig" eller "naturlig" vilket är viktigt för mig. Litet ovan med icke skarpa bilder i råformat. Tanken är ju att du själv skall skärpa bilden efter motivets behov. Saknar inställbart antal för automatisk sekvensfotografering. Oly E-500 har tre bilder förinställt, som tas manuellt. Går att ställa in bländarens variation. Med programmet Olympus Studio kan du fullt styra kameran från macen.

"Litet ovan med icke skarpa bilder i råformat. "

Men du ställer väl in skärpan ändå när du tar fotot?
Eller att autofokuset gör det om du har det.

Jag kör också i Raw-format men det där problemet har jag inte sett faktiskt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-07-17 21:53

Olympus E serien

Jag kör med E1 och Mac sedan årsskiftet. Hade PC innan. Kan inte annat än säga att det funkar utmärkt. Skall vara CS3 för att ta del av hela MACEN så att säga. Har kollat en del på övriga Oly cameror och de hackas mest från folk med andra kameror. Har bearbetat bilder och tryckt i 50 x 70 och fungerar utmärkt. Viktig att exponera rätt fför att minimera bruset dock. Suveräna optik. Och bygg kvalitet i E1 slår det mest och är i niva med Nikon och Canon "top of the line"
Macen behöver väl inget presenation på denna forum.

Ken

http://www.ephotozine.com/u19806

Köpte helt nyligen E510 med kitoptiken (14-42, 40-150). Den tar grymma bilder. Jag önskar att aperture och iPhoto hade stöd för Olympus RAW-format dock. Den medföljande mjukvaran Olympus Master fungerar fint på Mac dock. Inte speciellt elegant men det funkar.

Min iPhoto v 6.0.6 funkar bra med .orf. Du har ett annat bra alternativ. Skaffa Adobe DNG Converter. Konverterar bilden till "DNG" digitalt negativ, som många program känner. Dessutom gratis.

Sventa
Läste just i kväll att digitala systemkameror har ett anti-alias filter framför CCD:n som gör att bilden kräver efterskärpning. Det här filtret saknas på Leica M8 och Sigma.
Kanske jag skulle kunna få ett exempel/en jämförelse på skärpa. Tycker mitt 40-150 mm skulle kunna vara skarpare. Men då har jag inte uppgraderat firmware i just detta objektiv. Mitt andra, 14-45 mm objektiv, uppgraderades.

Ja, systemkameror (kanske även andra, vet ej själv) har en low pass filter som ger lite oskärpa, men detta är inte något som jag tycker att man märker av speciellt mycket (om alls). Jag behöver nästan aldrig fixa skärpan i efterhand på mina bilder. Min 40-150 är mycket skarp, betydligt mycket bättre än min 14-45. Du kan se en bild här, med nästan helt öpen bländare här: http://galleri.99.se/v/headlessmike/P6269576.JPG.html

I Olympus temat kan nämnas att jag beställt en Zuiko 11-22mm 1:2.8-3.5 till min E-500, bör få den till helgen (kanske efter), orkar knappt vänta på den. Den ska vara ett av de skarpare objektiven till E-serien, ska bli kul att testa.

Mike

Senast redigerat 2007-07-23 20:37

Jag gissar att Olympus Master gör en skärpning automatiskt.
Däremot kan man själv välja i Adobe DNG Converter hur mycket/litet skärpa skall användas.
Jag lämnar gärna skärpning till sist, och då sker det med Nik sharpener i Photoshop.

Ang. objektiv vill jag också komplettera med en vidvinkel, som bör ha macrofunktion.
Kanske Zuiko 11-22 mm har macro?

Ursprungligen av Aberdeen Angus:

Ang. objektiv vill jag också komplettera med en vidvinkel, som bör ha macrofunktion.
Kanske Zuiko 11-22 mm har macro?

Nope, 11-22 mm har visserligen en närgräns på 28 cm från sensorn (ca 10 cm från linsen) men vidvinkeln gör att förstroningen inte blir särskild hög. Den lite dyrare (dyrare än 14-45, billigare än 11-22) standard-optiken 14-54 mm har en hyfsad makro, men har som sagt inte samma fina vidvinkel som 11-22:an (de extra 3mm gör större skillnad än man kan tro), men gör annars ett bra jobb. För riktig macro kan jag rekomendra 35 mm Macro gluggen som ger en förstorning på 1:1 utan tillsatser, någon cm från linsen. Och priset på den är otroligt låg på runt 2000 kr, men bildkvaliteten är ändå hög.

Jag köpte som sagt nyligen 11-22:an och jag måste erkänna, jag är kär! Den lämnar knappt min kamera, så om Makro inte är livsviktig så är den ett riktigt kap (ja, trots priset).

Jag bifogar några Makro-exempel för att visa vad objektiven klarar av. Kanske inte de mest tekniska bilderna, men de visar vad närgränsen ger för resultat.

35 mm Macro:
http://galleri.99.se/v/headlessmike/Makro-exempel/P8260555.JPG.html

11-22mm @ 22mm
http://galleri.99.se/v/headlessmike/Makro-exempel/P8260556.JPG.html

11-22mm @ 11mm
http://galleri.99.se/v/headlessmike/Makro-exempel/P8260557.JPG.html

Och som referens, 40-150mm (den gamla som medföljde E-500:an och som har en bajonettfattning gjord av metall) @ 150mm
http://galleri.99.se/v/headlessmike/Makro-exempel/P8290569.JPG.html

Bilderna är direkt ur kameran i S/V-läge och visar en enkrona, de är i full upplösning så du kan se detaljerna.

Senast redigerat 2007-08-29 20:15

Jag tyckte skillnaden var lite väl stor men läste sen om rörelseoskärpan. Intressant att du säger att 14-54 mm har macro. Har inte hittat den än. ......tillbaka till manualen igen.

Ser att du har färgrymden sRGB. Min första inställning då kameran var ny var att ändra till adobeRGB. Trots s/v läge?

Tack för jämförelsebilderna. Sparar som referens.

Andbilden är ju skarp och fin. Blev litet sur på min 40-150 mm då jag missade ett tillfälle pga autofokusen som inte funkade. Måste röra om ringen litet för att fokuseringsmotorn skulle vakna. Inte så farligt bara man vet om det.

Kanske lite fel av mig att säga att 14-54 "verkligen har makro". Den klarar en maximal forstorning av 1:4 (ungefär två hela enkronor i bredd på en bild), som ändå är en riktigt bra förstorning för ett all-round optik, men inte riktigt i samma klass som de "riktiga" makro-optiken. Om man sedan använder mellanringen EX-25 får man 1:2 förstorning med den.

Mitt nästa inköp lär bli just 14-54 (har 14-45 just nu) just på grund av dess mångsidighet, valde 11-22mm nu för att jag ville ha den extra vidvinkeln.

Vet inte riktigt varför jag kör med sRGB, har väl inte märkt någon större skillnad mot AdobeRGB, men det kan bero på min display också (iBook G4 12" inbyggd). Jag körde bara kamerans egna S/V, som jag tycker gör ett bra jobb, då det döljde det gula sticket jag fick i bilderna från min gula tapet.

Jag ska försöka ta en bättre bild med 40-150:an som visar mer vad den verkligen klarar av. Försöker hinna med det imorgon.

Jag har nu lagt upp en bättre bild med 40-150, och även några fler bilder med mina övriga Zuiko objektiv.
http://galleri.99.se/v/headlessmike/Makro-exempel/

/Michael

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-11 15:08

Kul att du funderar på att välja Olympus och att för en gångs skull sluppit "PC vs. Mac" diskussionen (om vilket märke man skall välja då) i denna tråd.

Jag har kört E-500 med första generationens kit-gluggar i snart ett och ett halft år och jag kan inte säga anant än att jag är vrålnöjd. Stod stort mellan valet av Canon 30d samt dåvarande Nikon D70 men föll för Olympusen på dess ergonomi, "vikt" samt kvalitén på första generationens kit-gluggar. Kan dock säga att jag itne är lika imponerad av andra generationens gluggar vad gäller byggkvalité tyvärr. Sedan har jag även skjutit mycket med Olympus under den analoga tiden.

Den enda bristen jag har sett är då brus vid lågt ISO antal, dock bör det vara löst i de nya kamerorna.

Hade jag vart dig hade jag köpt enbart huset på E330 och sedan köpt till Zuiko 14-54mm objektivet och om du känner dig i behov av längre brännvidd skulle jag även slå till på Zuiko 40-150mm (första generationen).

Välkommen till familjen!

jag har sp-510uz, öppnar dem oftast i Bridge och Photoshop. Olympus Master funkar också..

Så RAW-formatet är så pass lömskt att det inte räcker att ha rätt ändelse?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-09 20:28

Apple har inte stöd for SP-510UZ (jag har samma kamera), jag har klagat hos Apple på detta, men jag misstänker att kameran är för gamal till att dom ska bry sig om att lägga in stöd för denna kamera.

surt... tack för svar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-10 11:30

Skriv till Apple och klaga du också, så kanske dom gör nåt åt saken??

Här är linken:

http://www.apple.com/feedback/aperture.html

1
Bevaka tråden