Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbside-editor (Frontpage?)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Om det här borde legat i Utveckling, snälla flytta!)

Jag ska snart sätta igång och göra websidan till mitt projekt. Nu undrar jag vilket verktyg man ska välja. Tyvärr är jag redan uppe i 10 böcker om olika saker jag ska läsa för att kunna genomföra projektet, så för att få lite hjälp på vägen frågar jag er, kära 99:or

Det enda verktyg jag kände till var Frontpage, men det verkar låsa en till Micro$ofts övriga komponenter om man vill utvidga sin sajt. Stämmer detta?

Min sida kommer troligen köras på en ASP.NET-server med C# som CGI-språk till att börja med, men eventuellt migrera till Apache/Linux och t.ex. C++ eller D för CGI, ifall sidan skulle slå och belastningen bli hög. Då vill jag såklart kunna återanvända så mycket som möjligt av HTML-delen.

Sidan ska nog använda Ajax och CSS. Helst ska den producera kompakt HTML. Sidan ska ha ett navigeringsfält som är samma på alla sidor och helst inte laddas om. Jag skulle gärna vilja att användarna kunde välja egna skins från sin browser.

Allt det här går förstås att banka fram i en texteditor men jag tänkte att det måste finnas färdiga WYSIWYG-verktyg som gör det enklare.

Frontpage verkar ha den fördelen att det är väldigt etablerat och bra att känna till som standardverktyg ifall man skulle ta vidare uppdrag. Jag förmodar att det blivit stort genom att vara bra på något sätt?

Finns det något annat HTML/CSS/etc. webbsideverktyg ni rekommenderar? Det måste tyvärr köra under Windows.

Senast redigerat 2007-07-17 04:29

Förresten, en sak till: Min sida ska innehålla lite olika saker, bl.a. en slags köp-och-sälj-tjänst (liknande Tradera) och ett community (liknande Lunarstorm i funktionalitet). Förhoppningsvis ska sidan förr eller senare få många användare som är inloggade samtidigt.

Är det värt att titta på Flash för klientsidan? Då menar jag alltså inte för dekorativa animeringar utan för själva användargränssnittet.

Det jag tänker är att Flash kanske kan ta bort lite av bandbreddsloaden på servern jämfört med en traditionell HTML-lösning. Dessutom kan man förhoppningsvis göra hela sidan i ett enda språk (Flash) och slippa lite krångel mot att blanda olika tekniker som fungerar lite olika i olika bläddrare osv.

Hur ser ni proffs på Flash för UI?

En annan sak: Jag trodde att frames var standardlösningen på att ha ett gemensamt navigeringsinterface. Dock ser jag att väldigt många stora sidor inte använder frames. Finns det någon uppenbar anledning till detta som jag missat?

Vill du ha en WYSIWYG-redigerare så är det nog Dreamweaver som gäller.

Flash vill jag inte rekomendera.

1
Bevaka tråden