Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker 9.0 - Koppla ihop webshop (MySQL) med FileMaker i praktiken

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej det funkar ju på andra hållet också insåg jag nu!!

Får nog fila lite på detta och återkomma med spcifikare problem

Om du har tillgång till en FileMaker Server Advanced (som har en prislapp på ca 22.000:- vill jag minnas), så kan du webbpublicera en databas mycket enkelt. Det är inte riktigt ett kryss i en ruta, det är några kryss, lite rättigheter och lite script kanske som behöver komma till. Men efter det så.

Vill du läsa exakt hur man gör det har jag en guide för en lite tidigare version av FileMaker Server Advanced (version 8), i version 9 som är den aktuella versionen, så har man ändrat en del, men i princip är arbetsgången densamma, det ser lite annorlunda ut bara.

Du behöver alltså inte skriva en enda rad kod för att åstadkomma detta.

Att bygga något sådant med något programmeringsspråk (PHP, Lasso, osv) ligger uppskattningsvis i tid på 1-4 dagar beroende på din egentliga specifikation. En programmerare kostar runt 850:- i timmen, så alltså kostar det 6.720-27.200:- att göra detta projekt.

Här kan du läsa guiden, bli inte avskräckt av att den är lång, det är meningen att någon snäll FM-konsult skall hjälpa dig med detta.

Filemaker tips from Intelligent Mammals - Direkt webbpublicering med FMSA

Passar du på att lära dig lite av den utvecklare som hjälper dig med detta kan du sedan lägga till funktioner till din webbsite, helt enkelt genom att webbpublicera flera layouter och funktioner i Filemaker. Som du säkert vet är det ju ingen konst alls att visa upp relaterade poster från andra tabeller i en layout i FM, det fungerar alltså lika lätt på webben, med direkt webbpublicering i FM.

Om du bestämmer dig för att använda FileMaker som databas och php-sidor för webb-kopplingen kan jag rekommendera FM Studio. FMStudio for Dreamweaver and FileMaker

Det är en pluginserie till Dreamweaver. Med FM Studio installerat kommunicerar Dreamweaver med din filemaker-databas. Du plockar in fält från de befintliga layouterna, direkt på dina php-sidor i dreamweaver.

Jag är kass på php-programmering. Med hjälp av FM studio byggde jag ett webbgränssnitt mot ett befintligt kursanmälningssystem. Det inkluderade inloggningsrutiner, skapa nya användarkonton, navigera bland kurser och kursanmälningar. Att knåpa ihop alla php-sidor för detta tog 1 dag. Visserligen krävdes det ytterliggare 1 dag för att trimma...

Det kräver dock att man lägger lite tid på inlärning. De har utmärkta filmer på hemsidan för detta ändamål.

Jonny

Ursprungligen av Taz_1999:

Här kan du läsa guiden, bli inte avskräckt av att den är lång, det är meningen att någon snäll FM-konsult skall hjälpa dig med detta.

Filemaker tips from Intelligent Mammals - Direkt webbpublicering med FMSA

Detta har jag faktiskt redan prövat en gång tidigare, utan inblandning av servern iof, men det är inte riktigt vad jag vill ha.

Vi kör på FM Server 8 och vad jag förstått skulle FM server advanced 9 hjälpa mig att rätt så enkelt göra databaserna tillgängliga för PHP kommunikation och det är ju precis vad jag vill åstadkomma, att PHP komunicerar direkt med FM som det gör med MySQL, men är detta över huvud taget möjligt utan FileMaker Server Advanced 9? för jag tvivlar på att en uppgradering från nuvarande server 8 är aktuellt för enbart detta projekt.

Citat:

Om du bestämmer dig för att använda FileMaker som databas och php-sidor för webb-kopplingen kan jag rekommendera FM Studio. FMStudio for Dreamweaver and FileMaker

Detta verkar ju också kul, skulle det fungera mot vår nuvarande server 8?

Kentaxel: Det verkar som om du inte riktigt greppade förslaget?

1. Du har data i FileMaker
2. Du har en FileMaker Server Advanced (därmed har du tillgång till direkt webbpublicering)

I så fall behöver du alltså bara sätta lite kryss i lite rutor och skapa en layout i FileMaker och vips så har du webbpublicerat den layouten, för vissa specifika användare, som bara kan göra vissa saker, och inga andra. Inte en rad PHP behöver skrivas.

Är du med så långt?

Om du har förstått det hela tiden, vad är det du skall ha PHP till?

Ursprungligen av Taz_1999:

Kentaxel: Det verkar som om du inte riktigt greppade förslaget?

1. Du har data i FileMaker
2. Du har en FileMaker Server Advanced (därmed har du tillgång till direkt webbpublicering)

I så fall behöver du alltså bara sätta lite kryss i lite rutor och skapa en layout i FileMaker och vips så har du webbpublicerat den layouten, för vissa specifika användare, som bara kan göra vissa saker, och inga andra. Inte en rad PHP behöver skrivas.

Är du med så långt?

Om du har förstått det hela tiden, vad är det du skall ha PHP till?

Jo jag är nog med, mer eller mindre ivarje fall. Men detta sättet begränsar ju en till filemaker-konton för det första? och jag vill ha friheten att skriva en sida från grunden i html med ett rätt stort antal användare utan filemaker gränssnittet inblandat, vilket väl gör PHP nödvändigt?

Det går att skapa FM-konton via manus.

Det går att låta vemsomhelst logga in, men de uppgifter de anger skriver i två fält (tex variabelfält) måste stämma med vad som står i posten, annars ser man inget. Alltså behöver du bara ett konto för alla användare.

Det går även att lösa på andra sätt, alltså lägga upp konton automatiskt när personen loggar in och sedan ge personen endast tillgång till "egna" poster.

Men oavsett om man har konton i FM eller PHP/MySQL, så måste du ju ha konton någonstans. Att bygga inloggning mm i PHP tar längre tid, i FileMaker är det där redan inbyggt.

Kolla tex på denna sida HVB Guiden - Sök efter behandlingshem, HVB-hem och vårdhem > Logga in (uppe till höger).

När du klickat på inloggningsrutan så är du i en webbpublicerad FM-databas med inloggningsrutor. (Det är två variabelfält i FM.) Via manus har jag skapat runt 600 konton i FM, mailat ut inloggningsuppgifter, så att man kan logga in där.

Varje user/pass har bara tillgång till sin egen post.

Ungefär så kan man bygga om man vill alltså.

En sak till: Du säger dig vilja bygga sidan i HTML, självklart skall inte jag som jobbar med att ta betalt för utveckling hindra dig från att köpa massor med timmar av någon webbkonsult.

Skall FileMaker svara på php-anrop behöver du FileMaker Server Advanced.

Skall du lite då och då lägga upp data från FileMaker till MySQL (för att där sedan nås med tex inlogging + PHP) så kan du klarar dig med en vanlig FM-server + en klient som "kopplar ihop" FileMaker och MySQL. Du ser exakt hur du gör detta i denna tråd, det står ju lite längre upp hur man hämtar data från FM, att lämna data gör man alltså på samma sätt.

Senast redigerat 2008-10-16 22:10

Taz_1999

Jag har som sagt redan dragit stor nytt av din guide här, den tackar vi varmast för!
Jag har också fått vet vad jag behöver i övrigt, men vem har sagt att jag behöver ödsla ett öre på nån slags konsult, speciellt när ypperliga forum som dessa finns?;)

Men tack för hjälpen, jag tror jag har kläm på hur jag ska få ihop det nåt sånär nu.

Jag har startat denna tråd, för att få fram en lista på webbhotell som allt det ovan fungerar tillsammans med:

Vilka webbhotell tillåter externa MySQL-kopplingar

Komplettera gärna!

Bevaka tråden