Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Texteditor med versionshantering

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99webb! Jag är gammal 99musikare men har börjat jobba på ett webbprojekt.

Jag och en kompis sitter och skriver specar och designdokument till ett lite större projekt. När den ena har skrivit ett tag skickar han filen till den andra för vidare bearbetning och så håller det på. Ofta är det väldigt mycket förslag och förklaringar som ska med, och som ska finnas kvar i framtida versioner så att man kan följa diskussionen. Just nu använder vi bara färgkoder i Wordpad men nu skulle vi behöva ett bättre system för att hålla koll på versionerna och också för att kunna klassificera information som "kärninformation" (faktiska krav i kravspecen etc) och "övrigt" (förklaringar).

Finns det någon editor som låter en göra detta och visa/dölja olika typer av information? Den ska helst vara gratis eller åtminstone billig. Vi slipper helst Microsoft Word och andra mastodontpaket.

Till saken hör att vi bor långt ifrån varandra och vill diskutera i texten, så "övrig information" måste finnas med i dokumenten.

Jag frågar förresten inte efter CVS eller något sådant versionshanteringssystem utan en editor med versionsstöd för text, samt möjlighet att "tagga" olika stycken som olika sorters information. Måste vara för Windows (tyvärr).

  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-07-04 08:15

Jag har inte använt http://docs.google.com så mycket men till en viss del finns de funktionerna du söker där och det är gratis. Ett förslag bara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-04 09:06
Ursprungligen av Imported Johannes:

Jag frågar förresten inte efter CVS eller något sådant versionshanteringssystem utan en editor med versionsstöd för text, samt möjlighet att "tagga" olika stycken som olika sorters information. Måste vara för Windows (tyvärr).

Ska du tagga information är mitt direkta svar: XML. Här kan du tillverka egna taggar efter behov och märka upp informationen med dessa taggar.

Att versionshantera inne i en text ser jag ingen direkt fördel med. För, som jag ser det, så kan du antingen skriva:

1.0, frazze
Första utgåvan

2.0, frazze
Lagt till mer information om miljökrav.

3.0, frazze
Förtydligat miljökraven

eller så vill du har en versionshantering inne i ett stycke där texten antar olika utseende (innehåll) beroende på vilken version som du vill titta på. Du vill kanske också kunna jämföra version 1.0 med 3.0 sida vid sida. Vill man ha det så?

Men så har vi en riktigt komplicerande faktor: du vill ha ett Windows-program. Hmmm, jag tror att sweclockers.com eller liknande (som oftast föreslås här på 99 när det efterfrågas Windows-program. Jag har själv gjort den lärdomen).

1
Bevaka tråden