Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor Mobilt bredband på Mac rockar

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Le:

Du är verkar både insatt och positiv. Inga dåliga egenskaper i sammanhanget.

Ah, du menade så!

Blev förbannad på Telia och flyttade allt till Tele2 för en tid sedan. Allt har fungerat klockrent; trevlig och tillmötesgående support och utmärkt tjänst. Och lägre pris.

Det är ett under att Telia fortfarande lever, dels för att det fortfarande är gammal sovjetisk struktur, men också för att de flesta jag känner övergett det gamla Televerket.

Jag har verkligen försökt hitta något positivt i mina kontakter med Telia under åren, men inte hittat något att berätta om. Det har alltid varit krångligt, bökigt, dyrt, osmidigt, opersonligt och olika uppgifter/svar beroende på vem man talar med.

Vad lever Telia av idag?

Äldre människor som tror att det brakar sönder om man byter nåt så gammalt och genuint som telia. Mina föräldrar pröjsar gärna 3 ggr så mkt bara de vet att det fungerar och det har det gjort med telia, så inskränkta!

Det lever Telia av idag! Den som kan upplysa alla om att de är billigare OCH lika tillförlitliga kan göra sig en bra affär på det!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-07-02 23:41

Min kommun och tillika arbetsplats bytte till Tele2 för all telefoni, såväl fast som mobil. Det tycker vaktmästarna var toppen för numer fungerar inte mobiltelfonerna då de går ner i källaren. De har massor av ärenden dit nuförtiden

Själv fick jag vänta två (2) månader på att få mitt nya SIM-kort portat från Telia till Tele2. Under denna tid kunde jag bara ta emot samtal utan att kunna ringa ut själv!

Undrar om det inte är lite Sovjet över Tele2 också?

Bor man på landet så är Telia ett måste.

Har också Telenors mobila bredband och tycker att det fungerar klockrent. Kan varmt rekommendera denna tjänst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 22:24

Jag kör telia mobilt bredband men bara 0,384 mbit funkar hyffsat är ute på mitt land (Vätö) synd att det är inte usb så jag kan inte använda det på min ny inköpta macbook. Funderar på skaffa 3 eller Telenor eller tele2 men vet inte riktgit vilket som har den bästa täckningen.

lAlA

Ursprungligen av lAlA:

Funderar på skaffa 3 eller Telenor eller tele2 men vet inte riktgit vilket som har den bästa täckningen.

Tele2 har som sagt samma nät som Telia, så täckningen är den samma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 23:09
Ursprungligen av Kristofer:

Tele2 har som sagt samma nät som Telia, så täckningen är den samma.

Telia funkar faktiskt ganska bra här då blir det nog Tele2 det kostar ju bara 99kr i mån. Kör iofs med extern antenn så kan jag flytta den så man kan få bättre täckning. Blir nog en USB förlängare också. Någon som vet om Tele2 har programvara till Mac på sitt mobila bredband, hur bra är denna sånna fall ?

lAlA

Använder det just nu funkar kanon
Har aldrig haft det innan. Hur praktiskt som helst att ha med sig där du inte har möjligheter för fast bredband. Någon som vet om SIM-kortet fungerar i en mobil? I och med att man får ett nummer och det borde vara riktigt bra i och med att det bara är en fast månadsavgift utan tillägg.

Ursprungligen av almost:

Använder det just nu funkar kanon
Har aldrig haft det innan. Hur praktiskt som helst att ha med sig där du inte har möjligheter för fast bredband. Någon som vet om SIM-kortet fungerar i en mobil? I och med att man får ett nummer och det borde vara riktigt bra i och med att det bara är en fast månadsavgift utan tillägg.

Nu skriver du klart inte vilken operatör du har, men med Tele2 kan du ringa med SIM-kortet också (även få ett extra till mobilen på samma abonnemang, som sagt). Men naturligtvis måste du betala för det du ringer, det ingår inte i månadsavgiften.

Surfar för övrigt just nu också mobilt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 12:39
Ursprungligen av Kristofer:

Nu skriver du klart inte vilken operatör du har, men med Tele2 kan du ringa med SIM-kortet också (även få ett extra till mobilen på samma abonnemang, som sagt). Men naturligtvis måste du betala för det du ringer, det ingår inte i månadsavgiften.

Surfar för övrigt just nu också mobilt.

Kör du Tele2 mobila bredband ?

lAlA

Ursprungligen av lAlA:

Kör du Tele2 mobila bredband ?

lAlA

http://www.99.se/1303006-post18.html

Mobila bredband i all ära. Jag använder mitt HUAWEI e169 från 3 här hemma istället för fast bredband pga den billiga månadskostnaden. Det fungerar faktiskt riktigt bra att surfa och kolla mail med, jag har till och med riktigt fina hastigheter (300-400kbps) när jag laddar filer från snabba ställen (t.ex. iTunes Store).
Mitt (och många andras) problem med mobila bredband oavsett leverantör är att dom vanligtvis inte pallar med t.ex. torrent-laddning, det problemet beror på vad jag har förstått, att modemet blir överbelastat när man ansluter till för många Peer's samtidigt. Även när jag laddar youtube-filmer kan anslutningen dö lite då och då.

Jag är trots allt allmänt nöjd med mitt mobila bredband

Ursprungligen av ronelius:

Jag är trots allt allmänt nöjd med mitt mobila bredband

Jag som kräktes på min tidigare ADSL-lina. Vi har alla olika behov. Tur att smaken är som baken.

Ursprungligen av Kristofer:

Nu skriver du klart inte vilken operatör du har, men med Tele2 kan du ringa med SIM-kortet också (även få ett extra till mobilen på samma abonnemang, som sagt). Men naturligtvis måste du betala för det du ringer, det ingår inte i månadsavgiften.

Surfar för övrigt just nu också mobilt.

Jag har Telenor. Men det borde väl inte vara någon (större) skillnad:P

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-04 23:10

Installerade just Tele2's mobila bredband på MB'n. Enda kruxet var att man tydligen måste ha en PC för att fixa till PIN-koden. Grabbarnas spel-PC fixade inte installationen av Huaweis modemprogram. Det gjorde däremot Parallells Desktop med XP. Jag är faktiskt imponerad av Parallells. Om man nu 'får' vara det?!
Återkommer med en utvärdering av hur Tele2-alternativet svarar mot mina behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 00:01
Ursprungligen av Le:

Installerade just Tele2's mobila bredband på MB'n. Enda kruxet var att man tydligen måste ha en PC för att fixa till PIN-koden. Grabbarnas spel-PC fixade inte installationen av Huaweis modemprogram. Det gjorde däremot Parallells Desktop med XP. Jag är faktiskt imponerad av Parallells. Om man nu 'får' vara det?!
Återkommer med en utvärdering av hur Tele2-alternativet svarar mot mina behov.

Väntar på med spänning på utvärderingen

lAlA

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-11 16:11

http://webbutiken.tele2.se/mobiltbredband/mobiltbredbandusbC139jul/

100kr /mån och inte som tre:s där det kostar 199kr/mån (turbo 3g) + 99kr/mån för modemet.

tele 2 är har kasnke inte byggt ut turbo 3gnätet lika bra som tre men allt är ju under uppbyggnad. Det ska ju byggas ut till årsskiftert vad jag har förstått.

Senast redigerat 2007-09-12 09:20

Ett annat sätt är att använda en vanlig mobiltelefon för att plocka bort PIN-koden.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-04 23:18
Ursprungligen av Kristofer:

Ett annat sätt är att använda en vanlig mobiltelefon för att plocka bort PIN-koden.

Jo det stod så i bruksan. Men nu testade jag 'huvudspåret'.

Det du tar upp är en viktig fråga. Masternas kapacitet är definitivt inte obegränsad och nu när datatrafiken i näten exploderar kan det helt plötsligt inte handla om något "bredband" längre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-04 14:52

Vilken trevlig tråd! :)

Jag jobbar på Phonehouse och säljer väldigt mycket utav både 3, telenor, tele2 och telias datauppkopplingar. Så jag tänkte bara tillägga också att Telia har ett bra alternativ för privatpersoner nu! Funkar utmärkt på mac också då dom använder samma modem som Tele2 och Tre, dessutom kostar även det bara 199:- per månad. Så dom som känner att dom även kan behöva Telias goda GSM täckning när dom ska surfa så är det något att sattsa på! Annars kan man lika gärna välja Tele2 iom att telia hyr in sig på Tele2s 3G nät så är det ju exakt samma 3G täckning.

Själv kör jag på Telenors variant och är mycket nöjd med den! Men det modemet har jag fått ifrån Telenor. Skulle jag köpa ett eget bredband så skulle jag nog satsa på 3, dom har bättre täckning i städerna.

Ursprungligen av knaka:

...Annars kan man lika gärna välja Tele2 iom att telia hyr in sig på Tele2s 3G nät så är det ju exakt samma 3G täckning.

Själv kör jag på Telenors variant och är mycket nöjd med den! Men det modemet har jag fått ifrån Telenor. Skulle jag köpa ett eget bredband så skulle jag nog satsa på 3, dom har bättre täckning i städerna.

Jag trodde att 3GiS (3) och Telenor delade 3G nät...
Det säger i alla fall Telenor (att de delar med 3GiS)

Det är kanske skillnad på den vanliga och "turbo 3G:n"?

Mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-04 16:02
Ursprungligen av Lordlondon:

Jag trodde att 3GiS (3) och Telenor delade 3G nät...
Det säger i alla fall Telenor (att de delar med 3GiS)

Det är kanske skillnad på den vanliga och "turbo 3G:n"?

Mvh

Telenor och Tre har ett gemensamt bolag som heter 3GIS och dom bygger nät på glesbygden, men alltså i de större städerna så har dom egna 3G nät. Båda bolagen har varsin 3G licens men dom bygger tillsammans på glesbygden för att spara pengar. Telia har ingen 3G licens därför så bygger Telia och Tele2 tillsammans men licensen är Tele2's, kan tänka mig att Telia säkert fått betala en bra slant för att få dela licens med Tele2

Tack för det (televerket)!

Trevlig Helg!

Mvh

Fortsättning..?

Kanske fel tråd, men tillräckligt nära...:

Surfar just nu med "Turbo 3G" från Tre med en N95 & mäter konstant max 1.07 Mbit/s.

Lite hjärndöd när det gäller bit/byte uträkning. Borde jag ha mer?
Kan det ligga ett tak i modemscriptet? Borde jag ha samma prestanda som en dongle?
Lite misstänkt att det hamnar på exakt det värdet om & om igen, eller vad säger ni?

Vad använder ni för script?

Tack på förhand!

/Erik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-20 07:04
Ursprungligen av Erisoj:

Kanske fel tråd, men tillräckligt nära...:

Surfar just nu med "Turbo 3G" från Tre med en N95 & mäter konstant max 1.07 Mbit/s.

Nokia N95 klarar av Turbo 3G men inte samma hastigheter som Tres Dongle... N95 kan komma upp i högst 1.8 Mbps.

Så att du kommer upp i 1.07 är inte så konstigt, du bör kunna komma upp i lite högre men det kan som sagt bero på flera saker, modemscriptet, programvaran i telefonen eller Tres mast, alla deras master tror jag inte är uppskruvade till 3,6 Mpbs. I början när dom lanserade Turbo 3G så var alla deras Turbo master på runt 1 Mbit.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-11 14:11
Ursprungligen av knaka:

Nokia N95 klarar av Turbo 3G men inte samma hastigheter som Tres Dongle... N95 kan komma upp i högst 1.8 Mbps.

Så att du kommer upp i 1.07 är inte så konstigt, du bör kunna komma upp i lite högre men det kan som sagt bero på flera saker, modemscriptet, programvaran i telefonen eller Tres mast, alla deras master tror jag inte är uppskruvade till 3,6 Mpbs. I början när dom lanserade Turbo 3G så var alla deras Turbo master på runt 1 Mbit.

Masterna är uppgraderade till 3,6Mbps (Mega bit per sekund), men där operatörerna har problem är uppåt i hierarkin, i det så kallade kärnnätet. Detta då användarantalet av "Turbo-3G" ökar snabbare än operatörerna hinner bygga ut sitt kärnnät.
3,6Mbit är dessutom bara en teoretisk hastighet, och väldigt svår att uppnå i praktiken.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-13 09:02
Ursprungligen av knaka:

Telenor och Tre har ett gemensamt bolag som heter 3GIS och dom bygger nät på glesbygden, men alltså i de större städerna så har dom egna 3G nät. Båda bolagen har varsin 3G licens men dom bygger tillsammans på glesbygden för att spara pengar. Telia har ingen 3G licens därför så bygger Telia och Tele2 tillsammans men licensen är Tele2's, kan tänka mig att Telia säkert fått betala en bra slant för att få dela licens med Tele2

Telenor och Tre bygger via det gemensamma bolaget, 3GIS, gemensamt nät i hela Sverige förutom Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Tre har alltså inte bättre täckning än Telenor i städerna.
Anledningen till att Tre fick bättre betyg än Telenor i Mobils "täckningstest", var att när de skulle mäta 3G data i Sthlm så hade Tre redan lanserat HSDPA i Sthlm och Mobil fått ett Globetrotter-kort av Tre som de mätte med. Det är som om bara en förare skulle få köra Formel 1-bil i Grand Prix och resten köra med Volvo 740.
Många hänger upp sig på vilken operatör som har bäst täckning, när det är kvalitet och prestanda som egentligen är viktigast. Tele2/Comviq och Telia hänger inte med Tre och Telenor på den fronten. Telia lever på sin täckning, kolla bara på deras reklamer där de ständigt nämner "Bäst täckning".

Bevaka tråden