Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor Mobilt bredband på Mac rockar

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mycket intressant test. Tack för informationen. Sitter själv med Telenors mobila bredband, och min MB i knäet. Fungerar utmärkt. Känns otroligt att kunna fördriva tiden med surfande då man är på väg mot Växjö för tillfället. (I bilen). Rekommenderar telenors mobila bredband starkt och blev faktiskt förvånad över hur snabbt och smidigt det fungerar.

Ursprungligen av SarangKyuLee:

Mycket intressant test. Tack för informationen. Sitter själv med Telenors mobila bredband, och min MB i knäet. Fungerar utmärkt. Känns otroligt att kunna fördriva tiden med surfande då man är på väg mot Växjö för tillfället. (I bilen). Rekommenderar telenors mobila bredband starkt och blev faktiskt förvånad över hur snabbt och smidigt det fungerar.

Jag måste säga att jag inte är så där imponerad av hastigheten på Telenors mobila bredband. Om man bara ska kolla mailen och kolla någon enstaka webbsida är det ok, men om man vill använda det för att jobba med är det för dåligt.
Jag upplever framför allt att det är problem så fort man försöker att göra flera saker samtidigt, så som att t ex surfa i flera fönster, kolla mail, och ladda ner någon fil. Även om bandbredden ska räcka till är det precis som om den inte klarar av flera "separata strömmar".
Någon annan som upplever det på samma sätt?

/BonneSwe

  • Medlem
  • Nykvarn
  • 2007-08-19 20:42

Jag har också telenors mobila bredband på min MacBook. Men jag tycker att mjukvaran är lite sådär laddade den från telenors hemsida och installerade den och gjorde inga spec inställningar förutom apn-adressen som jag la dit.
Finns det någon annan progamvara som funkar bättre?
Eller bör man göra några spec inställningar för det brukar ta ett tag för mig att koppla upp samt att jag ofta får upp en ruta med ett felmedelande som det typ står "Please verify your network settings" och då går det ju inte att koppla upp och det blir segt att hålla på för jag brukar behöva byta usb-port osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 16:20

Har själv Tele2´s variant och är nöjd med hur det funkar. Kör med tvillingkort för att ha i luren också.

Något som de har (vet inte om de andra har det också) är att deras modem är obundet, dvs att jag kan använda andra simkort i det... vilket är väldigt nice om man är utomlands.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-11-02 10:28

Intressant och välgjort test

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 01:09

Hej! Har jag just köpt ett Tele2 mobilbredband med modem och äntligen lyckats att få det att funka i min gamla PB. men bara med 7200 kb/s hastighet!
Beror det på att det bara är usb 1.0 på macen?
Imorrn ska jag testa modemet på min jobbmac, som har usb 2.0.

Och OM jag fattar det tidigare tipsare rätt så ska jag kunna installera in Leopard på min snabbare, ny mac och även kunna surfa med Tele2modemet? Visst väl...

Natti!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-05 08:27
Ursprungligen av svanen:

Hej! Har jag just köpt ett Tele2 mobilbredband med modem och äntligen lyckats att få det att funka i min gamla PB. men bara med 7200 kb/s hastighet!
Beror det på att det bara är usb 1.0 på macen?
Imorrn ska jag testa modemet på min jobbmac, som har usb 2.0.

Och vad hade du tänkt komma upp i för hastighet? Att det står 7200kbit/s betyder enbart att ditt modem stödjer den hastigheten och 7200 kbit/s är ju 7,2Mbit/s så mer kan du inte få.
Din USB-port ska inte vara nån bromskloss för även usb 1.0 klarar av högre hastighet än vad modemet klarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 10:29

Tack för mattehjälpen, räknade galet!
Då bör jag alltså vara jätteglad och kan surfa på med förhållandevis hög fart runt landet på min gamla mac. Tror ni att det funkar lika bra med modemet om jag lyckas uppgradera till leopard? (men gör det nog bara på min nya macbook, inte den äldre powerbooken, typ "antika" Titan).

Jag får inte mitt mobila bredband från Telenor att fungera i Leopard. Globe Trotter som ju används vid uppkoppling avslutas oväntat. Någon som vet någon alternativt uppkopplingsmetod?

Telenor vet inget om Leopard, och drivrutinerna på deras site är de jag använde för Tiger.

Ursprungligen av Olav Rust:

Jag får inte mitt mobila bredband från Telenor att fungera i Leopard. Globe Trotter som ju används vid uppkoppling avslutas oväntat. Någon som vet någon alternativt uppkopplingsmetod?

Telenor vet inget om Leopard, och drivrutinerna på deras site är de jag använde för Tiger.

Jag pratade också med Telenor och fick snacka med en "tekniker" som sa att det kommer en drivrutin för 10.5 om någon vecka, tydligen var det options högsta prio att ta fram den.
Den skulle finnas här : http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=148451 när den är klar.

I guess we'll just have to wait....

Mvh

Ursprungligen av Lordlondon:

Jag pratade också med Telenor och fick snacka med en "tekniker" som sa att det kommer en drivrutin för 10.5 om någon vecka, tydligen var det options högsta prio att ta fram den.
Den skulle finnas här : http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=148451 när den är klar.

I guess we'll just have to wait....

Mvh

Asch va tråkigt! Jag o min helt nya MacBook skulle just koppla upp mot Telenor och kör då in i denna bug!

Exception Type: EXC_BAD_ACCESS (SIGBUS)
Exception Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE at 0x0000000000000000
Crashed Thread: 0

Det funkade förut med en annan Mac och med Tiger. Hoppas en fix också funkar för 10.5.1.

/A

Ursprungligen av Lordlondon:

Jag pratade också med Telenor och fick snacka med en "tekniker" som sa att det kommer en drivrutin för 10.5 om någon vecka, tydligen var det options högsta prio att ta fram den.
Den skulle finnas här : http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=148451 när den är klar.

I guess we'll just have to wait....

Mvh

nån lösning än?

Ursprungligen av Landberg:

nån lösning än?

Ursäkta dröjsmålet...men nu finns det : http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=148451

Mvh

Jag hjälpte en kompis installera Tete2's mobila bredband i en Pismo. Funkade perfekt! 99:-/månad med fri trafik, det är billigt. Installationen hade ett par vassa kanter. Man måste som sagts tidigare gå någon annanstans för att stänga av PIN-koden på kortet, antingen en WIndows-PC eller en mobiltelefon. Tryckta instruktioner saknades så det fick jag hämta på Tele2's hemsida.

Men nu är det bara att slå av och på i modemmenyn, och det funkar klockrent. Kul att en gammal Pismo med 10.3 klarade det så bra!

Hej igen! Är det nån som kör något annat program för samma Telenor-modem, kanske finns något annat mer generellt 3G-modemprogram som verkligen funkar i väntan på Telenors Globetrotter program? /Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 14:51

Jag var tvungen att installera om Leopard inatt och efter detta fungerar HuaweiApp inte alls. Den kraschar fullständigt. Jag har installerat om drivrutinerna och lyckats koppla upp (har Tele2) men det vore också bra att köra igång HuaweiApp. Någon som har förslag?

Macscript.se

Gå in på macscript.se och ladda hem drivrutiner får huawei där då kommer det att fungera

Jag kör nu med Telenors Turbo 3G och Lepoard tack vare http://www.99.se/internet/231515-telenor-mobiltbredband-globetrotter.html !

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 16:11

Jag fiskar lite i den här tråden...

Jag har precis skaffat Telenors mobila då Tele2 var dumma med sina villkor och täckningen/funktionaliteten i 3´s var urusel. Att ansluta med Telenor, med alla inställningsmöjligheter osv funkar riktigt bra. Dock så har jag ett riktigt störigt problem. När man använder Globetrotter (som man måste) så stängs Airport och Ethernet av..

Detta betyder att sitta i mitt hemmanätverk samtidigt som jag är uppkopplad är omöjligt.
Någon som har en lösning?

Har också inhandlat telenors mobila bredband. Upplever mkt bra täckning, kanske inga 7,2 mbit hastigheter (trots att jag jobbar nära det otroligt nog berömda stureplan). Däremot verkar en del anslutningar till det mobila bredbandet strula. T.ex när jag spelar football manager så kan ingen ansluta till mitt ip

Annars nöjd

Men om man ska skaffa mobilt bredband vilken operatör ska jag välja?
bästa täckning/prestanda?
och heller inte allt för dyr

7.2 är väl inte utbyggt ännu för Telenor någonstans?...de har väl egentligen bara informerat att det skall bli det!
Sitter just nu i Kristianstad inomhus och har 3.00Mbit/s i nedlänk (Bästa mätningen hittills (upplänk 0.35Mbit/s))i firefox 2.

Ganska nära det "utlovade" 3.6....när/om det blir 7.2 så får man väl vara glad om man hamnar på 3-6 Mbit/s

Mvh

Telenors bredband i kombination med 10.5.3 och 10.5.4 kan vara problematisk. GlobeTrotter Connect är väldigt instabilt på vissa datorer.

Hade tex ett företag som köpte fem Macbooks och fem mobila bredband ifrån Telenor. GlobeTrotter Connect fungerade på tre av dem, men inte på två av dem. Telenor hade ingen lösning och efter mycket googlande så visar det sig att GlobeTrotter Connect finns i nyare versioner utomlands.

Så mitt råd är att undvika GlobeTrotter Connect!

  • Medlem
  • 2008-09-17 21:04

Mitt modem kopplar ner nästan direkt efter att jag har startat en torrent-nedladdning. Allt fryser och jag måste starta om datan. Jävligt irriterande! Idéer någon?

  • Medlem
  • 2008-09-30 16:59

Ingen som har någon lösning? Det funkar när jag kör Vuze. Men använder jag Transmission så kopplar den ner nästan direkt. Någon som har tips och trix?

  • Medlem
  • 2008-10-09 17:20

Seriöst? Är det bara jag som kör kombinationen Telenor/Transmission i den här världen?

Ursprungligen av Dalle:

Seriöst? Är det bara jag som kör kombinationen Telenor/Transmission i den här världen?

Telenors mobila bredband kopplar alltid ner hos mig om jag inte på något sätt begränsar nedladdningsfarten. Detta gäller också riktigt stora bilagor via Mail. Jag kan tänka mig att om man "stjäl" mer bandbredd än vad Telenor anser vara lagom så klipps man av och får koppla upp sig på nytt.

Hög fart på nedladdning verkar vara OK, men bara en liten stund.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-10-09 21:14

Testa att minska antalet anslutningar under Peers i egenskaper för Transmission. Har hört många som måste minska antalet för att inte bli nerkopplad.

Ursprungligen av Dalle:

Seriöst? Är det bara jag som kör kombinationen Telenor/Transmission i den här världen?

Jag kör en MBP med Telenor och hade tidigare en Macbook med samma upkoppling...
upplever inga problem med Transmission. tror nog inte att du skall acceptera dina låsningar etc. Jag är uppe i ca 150-230 kb/s i nedladdning och bergänsar pladdningen till 30-50 kb/s i Transmission. (Leopard 10.5.5)

Däremot hade jag laddat ner senaste drivrutinen från Option inte från Telenors hemsida...jag gjorde detta ett tag sedan och har inte haft några problem.

Funderar däremot på att byta till Telenors nya 34 insticksmodem som skall ha bättre mottagning och är allmänt smidigare...

ominstalea senaste drivrutinen från Option,

hoppas det hjälper.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-10-30 19:02

Insticksmodemet från Option är riktigt bra. Den specialdesignade antennen ger mycket bättre mottagning. Dessutom har det en funktion, kallad "sömlös surfning", som förbättrar uppkopplingen när man rör på sig och ska förhindra att uppkopplingen bryts.

Bevaka tråden